Bäst Före datum...

Salt är väl en krydda? Jag har 15 år gammalt havssalt här som fortfarande smakar förbannat salt. Vill man ha en krydda som står sig så ska man mao köpa salt. Massor med salt. Dessutom billigare än alla de andra lyxkryddorna.

Muskotnöt ska tydligen gå att röka

Man river en muskotnöt och blandar den med varm mjölk. Låt stå en stund. Svep. Har hört att det har använts på fängelser när tillgången på real shit är dålig. Tydligen är det blodtryckshöjande på nåt sätt.

Last edited:
Man river en muskotnöt och blandar den med varm mjölk. Låt stå en stund. Svep. Har hört att det har använts på fängelser när tillgången på real shit är dålig. Tydligen är det blodtryckshöjande på nåt sätt.
Ger det samma kick som att röka strängarna ifrån bananskalen?:va

När vi ändå är inne på kryddor. Det kan inte vara nån skillnad alls på grillkrydda & allroundkrydda va?

Ser fn exakt likadana ut

Den huvudsakliga substansen i båda är den artificiella smakförstärkaren glutamat som man bör undvika att använda då dess bruk är kopplat till en del neurologiska hemskheter.

För några år sedan åt jag en konserv med skinka som gick ut i mitten av 70-talet. Jag hittade den i en väska med campingutrustning som min far och mor hade använt när de just hade träffats. Skinkan smakade faktiskt inte så illa. Lite trådigt kanske.

jag har käkat maränger som var ett flertal år gamla (många år efter bäst före-datumet) som jag hittade hos farsan (dessutom var det en öppen påse i skafferiet)... smakade fortfarande som dom skulle, men istället för "krispiga" så var dom som tuggummi, så istället för att smälta och bli uppäta på tre sekunder så kunde man tugga på dom i kanske 2 minuter styck :D

det är valuta för pengarna :rofl

1 up! :)

Hmm letade lite i skafferiet efter undanstoppade kryddor och hittade en bäst före 94-06-14 :yoparty Cayennpeppar heter den... Vad änvänds den till? :va

Dock ingen krydda men jag hittade ströbröd bäst före -92!
Dra på den strörsta plattan du har på spisen på full effekt. När den når arpetstemp häller du hela burken över plattan.

Be nån filma dig

Den huvudsakliga substansen i båda är den artificiella smakförstärkaren glutamat som man bör undvika att använda då dess bruk är kopplat till en del neurologiska hemskheter.

Ofan...den använder jag till allt, alltid.
:cpryck

F-n och frugan som langade min Resorb igår bara för att den var 4 år..
Jag ligger grymt mycket efter!! :D

Få saker är så snuskiga som kryddor.
Överhuvudtaget är det den handelsvara som är minst kontrollerad ur ett hygieniskt perspektiv.
Vissa kryddor kommer hela, en del malda, och mycket importeras utan vidare kontroll.
Skalbaggar, kackerlackor löss och annat bös bor i tunnorna med kryddor.
Och de skiter där ikapp med råttor och andra trevliga smådjur.
Allt detta ikl. döda djur hamnar i din kryddburk.

Det var nåt program (som jag inte minns) där man redoveisade allt detta, och jag höll på att spy.
Inte oväntat kom den värsta skiten från sydostasien och Indien.

Smaklig spis!

(självfallet kan man gå runt detta till del, men det är en ANNAN femma det!)
:)

Få saker är så snuskiga som kryddor.
Överhuvudtaget är det den handelsvara som är minst kontrollerad ur ett hygieniskt perspektiv.
Vissa kryddor kommer hela, en del malda, och mycket importeras utan vidare kontroll.
Skalbaggar, kackerlackor löss och annat bös bor i tunnorna med kryddor.
Och de skiter där ikapp med råttor och andra trevliga smådjur.
Allt detta ikl. döda djur hamnar i din kryddburk.

Det var nåt program (som jag inte minns) där man redoveisade allt detta, och jag höll på att spy.
Inte oväntat kom den värsta skiten från sydostasien och Indien.

Smaklig spis!

(självfallet kan man gå runt detta till del, men det är en ANNAN femma det!)
:)

Äh är du kräsmagad? Det är ju bara lite krydda på kryddan:tungan

Äh är du kräsmagad? Det är ju bara lite krydda på kryddan:tungan

Jodå, för MIG är det så, jag tänkte mest på andra... ;)
Nä kräsmagad är man ju inte, men råttlort är väl nånstans i trakterna där gränsen går...
Resten går väl ner!

B.t.w på de resor man gjort i sydostasien och arabvärlden och ätit på små hål i väggen så har man ju ingen aning om vad man ätit egentligen.
Men min devis är att: Sålänge det är gott så är det ok :)

Jodå, för MIG är det så, jag tänkte mest på andra... ;)
Nä kräsmagad är man ju inte, men råttlort är väl nånstans i trakterna där gränsen går...
Resten går väl ner!

B.t.w på de resor man gjort i sydostasien och arabvärlden och ätit på små hål i väggen så har man ju ingen aning om vad man ätit egentligen.
Men min devis är att: Sålänge det är gott så är det ok :)

Håller med, jag kan äta råttor,grodor.ormar mm bara det smakar gott och jag inte vet vad jag äter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT