Bäst Före datum...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Idag var det kryddorna som fick en genomgång. Efter att ha gått igenom alla kunde jag konstatera att det måste ha vart ett bra tag sedan jag gjorde det här...

Av 48 kryddburkar var det endast 1 som var inom Bäst Före datumet!!!

En burk med Rosmarin (Hel) hade Bäst Före: 97-04-08 :gnissla

HUR GAMMLA KRYDDOR HAR DU?

Har 10kg grillkrydda i en hink som börjar närma sig utgångsdatum annars är det bara färska kryddor här hemma :)

så du är inte så svår på din spiskummin antar Jag.

Därav drar vi slutsatsen att många bäst före datum är ditsatta bara för att man måste ha ett och givetvis för att puckade människor ska kasta fullt användbara varor i onödan.

Kryddor falnar sakta i smak, smakar det lite när man använder dom så tar man mer, tar man mer tar burken slut, tar burken slut köper man nytt.

Kryddor falnar sakta i smak, smakar det lite när man använder dom så tar man mer, tar man mer tar burken slut, tar burken slut köper man nytt.

Men om man köper nytt som är så gammalt att det inte räcker till ens en enda gång innan burken är slut, vad gör man då?

Jag har en burk potatissallad i kylen som skulle förtäras på Midsommarafton -05. Har kvar den av sentimantala skäl.
Har även två paket Löfbergs Lila som gick ut 02-2001 samt några burkar öl som gick ut 08-04-2003.

Sen kan det ju vara så att man istället för att köpa en ny glasburk varje gång kryddan tar slut, köper en ny refill-påse, till en del under halva Kg-priset istället för en helt ny glasburk med kryddor.
:hojbusa :hojraket :fatta! :såjaponken :cdevil :nurse-retard. :fattartil

Vadå, köpa refill-påsar?
Jag tror allt att jag har råd att köpa en ny kryddburk för 30:- var 10:e år :D

Kvinnor kan inte sånnt. Jag har försökt införa den ordningen i hemmet och det slutar alltid med att man står där med 4 öppnade påsar med paprikapulver och en kastad glasburk :huvet

Säg till om du behöver kryddburkar :tummenupp

Last edited:
Då slutar man handla på Willys!

Tror inte att Willys är problemet i det här fallet! (även om jag aldrig ens varit in i deras Umeå butik) Skulle tro att den lokala Konsum butiken är duktigare på att hamstra antika varor än alla andra butiker. Finns ju en anledning till att många konsumbutiker bär öknamnet mm (matmuséet).....

När vi ändå är inne på kryddor. Det kan inte vara nån skillnad alls på grillkrydda & allroundkrydda va?

Ser fn exakt likadana ut

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back