Bäst före datum på olja?!

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
Hej!

Har precis varit och köpt olja till kommande oljebyte. Köpte Castrol GPS till min lilla sukka.

Vart lite fundersam när jag kom hem och granskade dunken lite närmare. Den är datummärkt 25/05/04. Betyder det att oljan har gått ut!?!? eller är den tillverkad 2004?? Har jag köpt gammal olja?

Skall göra oljabytet imorrn, och imorgon har ju alla stängt, så jag hinner inte byta den iaf. Vill inte vänta med bytet, då jag skall resa bort på måndag och vara borta en längre tid (månader)

/Erik

okej! hoppas det stämmer. Vill ju inte tanka min lilla ögonsten med gammal olja. Endast det bästa är gott nog :tungan

Någon annan som vet säkert? eller har en gissning?

/Erik

Tillerkningsdatum.
Och syntet- eller mineraoljor blir inte gamla. Oljan kommer att vara lika bra i slutet av seklet som den är idag. Däremot vegetabiliska oljor kan härskna i extrema fall men det behöver vi inte oroa oss för här.

Det är länge sedan dinosaurier trampade omkring på vår jord, tror inte ett par år hit eller dit spelar så stor roll i det perspektivet..

Om sen castrol är det bästa är en annan sak som vi nog inte ska gå in på här..

/B

nä, det finns säkert bättre oljor, men den här duger nog fint. Valde mellan castrol och motul, men motul var rätt så mycket dyrare...studentekonomin påverkade beslutet...

skönt att veta att den är fräsh iaf.

/E

Datumet är nog mest till för att försäkra sig om att plastkärlet inte ska gå sönder.På jobbet slänger vi alla oljedunkar med utgånget datum,just av den orsaken! Oljan är det inget fel på.

Luktar den härsket finns risken att den har återgått till råolja, lämna den till närmaste raffinaderi.

Twosaint skrev:
Luktar den härsket finns risken att den har återgått till råolja, lämna den till närmaste raffinaderi.

Eller plantera den i en kruka med matjord! har man tur så bärjar det växa dinosaurier om ett par 3 tusen miljoner år.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8