Bäst-före-datum på motorolja?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Hej, hitta en helsyntetisk motorolja (15w-50) på hydroscand när jag var där som skulle vara gjord för motorcyklar. Dom sålde 20L dunkar med denna olja för 1429kr inkl. moms vilket är bra mycket billigare än vad dom skulle ha på Ava Mc när jag frågade dom (700kr för 4L).

Men jag undrar om det finns något bäst före datum på en motorolja eftersom det skulle räcka till fem oljebyten och jag byter olja en gång om året. Kan man använda motorolja som stått i ett par år? Oljan hette föresten Q8 Moto.
 
I oöppnad förpackning borde bästföredatum vara några hundra år, sedan kanske någon av tillsatserna börjar bli lite ledsen.

En öppnad förpackning men som förvaras försluten och i normalt tempererade omgivningar borde hålla sig frisk något eller några tiotal år.

Ståendes i tex en hink när det kan utsättas för mycket fukt etc så 3-4 år så kan du nog i laboratorium mäta att oljan har blivit sämre, men troligen inte så mycket att du får ett motorras.
 
Åk till swedol istället så hittar du olja ännu lite billigare.
 
I oöppnad förpackning borde bästföredatum vara några hundra år, sedan kanske någon av tillsatserna börjar bli lite ledsen.

En öppnad förpackning men som förvaras försluten och i normalt tempererade omgivningar borde hålla sig frisk något eller några tiotal år.

Ståendes i tex en hink när det kan utsättas för mycket fukt etc så 3-4 år så kan du nog i laboratorium mäta att oljan har blivit sämre, men troligen inte så mycket att du får ett motorras.

I sluten förpackning så håller den nog en miljon år men i en hink eller en motor som har vevhusventilation så kommer oljan oxidera och det är därför det rekomenderas att olja ska bytas årligen oavsett körsträcka.

Personligen tror jag nog det är lite överdrivet och byter trots det inte olja varje år.

En olja som stått nåt år i dunk kan dock vara bra att skaka om eftersom vissa additiver faktiskt kan sjunka ner på botten.
 
I sluten förpackning så håller den nog en miljon år men i en hink eller en motor som har vevhusventilation så kommer oljan oxidera och det är därför det rekomenderas att olja ska bytas årligen oavsett körsträcka.

Personligen tror jag nog det är lite överdrivet och byter trots det inte olja varje år.

En olja som stått nåt år i dunk kan dock vara bra att skaka om eftersom vissa additiver faktiskt kan sjunka ner på botten.


Kan du garantera att alla tillsatserna håller i en miljon år? :D :krama

Var med reservation för dessa tiden valdes lite kortare, personligen tror jag det håller klart längre.

Själv brukar jag känna och titta på oljan, en åka-till-jobbet bil som går extremt korta sträckor brukar man på vårkanten känna att oljan är 'sträv' om man jämför mot ny olja. Luktar gärna bensin eller diesel också. Då blir det byte!
 
En öppnad förpackning men som förvaras försluten och i normalt tempererade omgivningar borde hålla sig frisk något eller några tiotal år.

Det där är lurigt, tycker jag. Har haft både Motul 5100 o 7000,(eller vad den tokdyra helsynteten nu heter), och Castrol GPS(huh), som stått i halvfulla återförslutna dunkar. Redan efter något år har oljan tjocknat avsevärt och man vill inte hälla denna tjocksirap i motorn.

Vad beror det på?

Samma fråga till dig, (enligt ovan).


En olja som stått nåt år i dunk kan dock vara bra att skaka om eftersom vissa additiver faktiskt kan sjunka ner på botten.
 
Last edited:
Kan du garantera att alla tillsatserna håller i en miljon år? :D :krama!

:D Nej, men jag tror inte dom har nåt bäst före datum i en sluten förpackning.

Själv brukar jag känna och titta på oljan, en åka-till-jobbet bil som går extremt korta sträckor brukar man på vårkanten känna att oljan är 'sträv' om man jämför mot ny olja. Luktar gärna bensin eller diesel också. Då blir det byte!

Jag har hört många andra som också känner på oljan men det vågar inte jag förlita mig på. Skulle gissa att strävheten man känner kommer när det börjar bildas partiklar samt kanske förändrad viskositet.

Additiverna blir ofta inte verksamma förrän över ca 80 grader och så varm olja vill inte jag känna på.
 
Det där är lurigt, tycker jag. Har haft både Motul 5100 o 7000,(eller vad den tokdyra helsynteten nu heter), och Castrol GPS(huh), som stått i halvfulla återförslutna dunkar. Redan efter något år har oljan tjocknat avsevärt och man vill inte hälla denna tjocksirap i motorn.

Vad beror det på?

Samma fråga till dig, (enligt ovan).

Det låter mycket märkligt. Jag har aldrig råkat åt för nåt sånt och har inget svar på frågan. Om du ursäktar så är min första gissning att ditt minne sviker dig.

Det närmaste jag råkat ut för var när jag åkte 125cc cross och oljan efter ett rejs hade blivit tjock som smörjfett. Det var Helix motorolja vilket av alla proffstyckare ansågs vara bäst på den tiden. Och i min ungdom lyssnade jag på sånt.... Efter detta började jag köra alla tvåtaktare på ATF.

Enligt samtal många år senare med oljekemister så drogs slutsatsen att vissa flyktigare ämnen helt enkelt kokat ur helix-oljan.
 
:D Nej, men jag tror inte dom har nåt bäst före datum i en sluten förpackning.



Jag har hört många andra som också känner på oljan men det vågar inte jag förlita mig på. Skulle gissa att strävheten man känner kommer när det börjar bildas partiklar samt kanske förändrad viskositet.

Additiverna blir ofta inte verksamma förrän över ca 80 grader och så varm olja vill inte jag känna på.

Huvudtesen är antal mil/tid vilket kommer först. Men innan dess kan man känna på oljan och börjar den kännas fel byter man tidigare :yoparty

Är nog helt riktigt att det är partiklar i oljan som orsakar strävheten, men oavsett så lär det ju vara lika strävt för alla lager som för fingarna :död
 
Det låter mycket märkligt. Jag har aldrig råkat åt för nåt sånt och har inget svar på frågan. Om du ursäktar så är min första gissning att ditt minne sviker dig.

Det närmaste jag råkat ut för var när jag åkte 125cc cross och oljan efter ett rejs hade blivit tjock som smörjfett. Det var Helix motorolja vilket av alla proffstyckare ansågs vara bäst på den tiden. Och i min ungdom lyssnade jag på sånt.... Efter detta började jag köra alla tvåtaktare på ATF.

Enligt samtal många år senare med oljekemister så drogs slutsatsen att vissa flyktigare ämnen helt enkelt kokat ur helix-oljan.

Hur kan man konstruera en olja med tillsatser som kokar bort? Eller går en crossmotor betydligt varmare än en landsvägsdito? Fick du någon vidare klarhet?

/Nyfiken
 
Huvudtesen är antal mil/tid vilket kommer först. Men innan dess kan man känna på oljan och börjar den kännas fel byter man tidigare :yoparty

Är nog helt riktigt att det är partiklar i oljan som orsakar strävheten, men oavsett så lär det ju vara lika strävt för alla lager som för fingarna :död

Olja byter man väl när det glittrar på oljestickan vid kontroll.:)
 
Det låter mycket märkligt. Jag har aldrig råkat åt för nåt sånt och har inget svar på frågan. Om du ursäktar så är min första gissning att ditt minne sviker dig.

Det närmaste jag råkat ut för var när jag åkte 125cc cross och oljan efter ett rejs hade blivit tjock som smörjfett. Det var Helix motorolja vilket av alla proffstyckare ansågs vara bäst på den tiden. Och i min ungdom lyssnade jag på sånt.... Efter detta började jag köra alla tvåtaktare på ATF.

Enligt samtal många år senare med oljekemister så drogs slutsatsen att vissa flyktigare ämnen helt enkelt kokat ur helix-oljan.

Det blir ett "nope" beträffande minnet. Var lätt att jämföra med nyöppnad dunk från samma köptillfälle. Frågan för mig är vad luftmängden i en halvtom/halvfull dunk kan göra med resterande innehållet. Måhända kan man inte lita på att det är hermetiskt tillslutet när dunken varit öppnad heller. Att själva oljan skulle förändras känns föga troligt men det finns ju lite mer i den...
 
Det blir ett "nope" beträffande minnet. Var lätt att jämföra med nyöppnad dunk från samma köptillfälle. Frågan för mig är vad luftmängden i en halvtom/halvfull dunk kan göra med resterande innehållet. Måhända kan man inte lita på att det är hermetiskt tillslutet när dunken varit öppnad heller. Att själva oljan skulle förändras känns föga troligt men det finns ju lite mer i den...

Det ska just inte hända någonting med oljan pga den inneslutna luften.

Oxidationsprocessen hos smörjoljor går extremt långsamt i rumstemperatur.
 
Annars vore det väl fint att du fyller upp resten i 5L/1L dunkar, o fyller ända upp för att utesluta oxidationen.

Jag har kört på 30 år gammal Castrol 2t olja i min gamla Yamaha IT 250-81, som oxå fyller 30 i år. Det var iofs nya obrutna plåtdunkar. :)
 
Hur kan man konstruera en olja med tillsatser som kokar bort? Eller går en crossmotor betydligt varmare än en landsvägsdito? Fick du någon vidare klarhet?

/Nyfiken

Inte tillsatserna utan olja innehåller ju olika sorters molekyler redan när den kommer upp ur jorden. Vissa har låg kokpunkt som tex bensin och andra högre.

Eftersom man på 125 cross måste använda kopplingen flitigt så blir oljan extra varm på just en sån. Det hör till körtekniken att slira koppling i cross men för frågor på det ämnet så bör nog en annan tråd sökas upp.

Frågan för mig är vad luftmängden i en halvtom/halvfull dunk kan göra med resterande innehållet.


Rimligtvis väldigt försumbart.

Jämför stökiometrisk förbränning(oxidation) i tex en ottomotor är 14 kg luft per 1kg bränsle och densiteten på oljan är väl kanske 800kg/m3 medans luftens densitet är drygt 1kg/m3 det blir således inte många gram av oljan som kan oxideras av den lilla luftmängden.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top