Bäst före datum 2-t olja

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jag köpte just 2-t olja från Tyskland. Den är ett år gammal. Hur länge håller 2-t olja fullgod kvalité i oöppnad förpackning? Castrol Power 1 Racing är det. Jag skall använda den i ett flygplan så korrekt info uppskattas.

oljan har nog ingen speciel bäst före datum därimot så skall man använda färdigblandat bränsle relativt snart,, recin inom ett dygn om man skall vara helt korekt,, power racing är gamla TTx o har funnits minst sedan 1982 då jag började köra cross och jag har ALDRIG skurit en cylinder under alla dessa 2T åren.

men vänd dej till castrol så får du ett korekt svar.

mvh

Har personligen tillryggalagt ett antal hundra mil på helsyntetisk tvåtaktsolja som haft några år på nacken. Inga bekymmer här heller.
Är inte heller proffs på ämnet så vet inte om det finns någon teoretisk möjlighet att den kan bli förstörd, har aldrig hört något om det dock.

Ricinolja, typ Castrol a747, är lite kinkigare när det gäller långtidsförvaring.

2-taktsolja är ingen färskvara. Skulle du gräva lite djupare i oljevärlden skulle du nog få en chock då många av världens oljeflaskors innehåll har flera år på nacken (:gnissla). Det är inte så att bensinstationerna skickar tillbaka 1år "gamla" oljeflaskor varje månad och byter ut dem mot nya förpackningar med nyproducerad olja.

Skulle det nu existera ett bästföre-datum skulle det garanterat stå på förpackningen samt att det skulle finnas en tabell över hur oljans effekt avtar med åren vilket givetvis inte finns.

Så du kan använda oljan helt utan problem. Om det känns bättre så köp en ny flaska på svensk mark och fråga inte hur gammal innehållet är :tungan

Oljan är ju miljoner år gammal så den förstörs väl inte av ytterligare några år i en försluten flaska.
Har flaskan stått väldigt länge så är det nog ändå en bra ide att skaka flaskan ifall vissa additiver sedimenterat på botten av flaskan.

Back