bäst för wheelies? R1 eller Gixxer 1000 ?

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
Hej hej.
Jag ska börja köra igen efter 4 års uppehåll. Sist jag körde fick jag mersmak för wheelies och tror därför bara 1000cc är rätt för mig.
Jag testa en GSXR600 och en R6a idag men de var för klena på mellanregister.

Jag har aldrig kört en GSXR1000 men testat en R1 och tyckte den var alldeles för instabil i fronten.

Budget är max 80.000.
 
Kim78 skrev:
Hej hej.
Jag ska börja köra igen efter 4 års uppehåll. Sist jag körde fick jag mersmak för wheelies och tror därför bara 1000cc är rätt för mig.
Jag testa en GSXR600 och en R6a idag men de var för klena på mellanregister.

Jag har aldrig kört en GSXR1000 men testat en R1 och tyckte den var alldeles för instabil i fronten.

Budget är max 80.000.
r1 så klart :yoparty
 
Har iofs aldrig kört R1, men vet de som har haft. Och jag får upp gixxern lättare, utan att koppla upp den alltså. Sånt trams gör jag ej. Beror på att suzukin har bättre vrid. Tycker allt att den är stadig i högre farter med framhjulet i skyn :tummenupp
 
gixxern,,, har jag för mig,,det är ju den råaste motorn av alla dem.

sen att r1 har kanske lite bättre handling som det heter
 
Firebladen är betydligt bättre för bakhjulsåka.
Det är enbart därför jag bytt ut min R1 streetfighter till en Blade 954 streetfighter.
 
OlleR6 skrev:
Annars brukar man väl välja Firebladen framför båda de två?

Honda har aldrig tilltalat mig. Tills jag sluta köra vilket var -99 så var honda maskinerna alldeles för tama. Kvaliten är säkert jättebra men utöver det så är det ingen maskin som utmärkt sig imho.

Lite trista är att jag får nog lägga upp 10.000 mer om jag ska ha suckan istället för R1an.
 
Tommy skrev:
Firebladen är betydligt bättre för bakhjulsåka.
Det är enbart därför jag bytt ut min R1 streetfighter till en Blade 954 streetfighter.

Utveckla det gärna lite mer.
Är det pga mer stabilitet eller vad?
 
Kim78 skrev:
Utveckla det gärna lite mer.
Är det pga mer stabilitet eller vad?
Bättre viktfördelning just för det, den blir alltså stabilare å lättare att kontrollera när du väl är uppe, det är iaf det jag hört av en del som pysslar me stuntning
 
OlleR6 skrev:
Bättre viktfördelning just för det, den blir alltså stabilare å lättare att kontrollera när du väl är uppe, det är iaf det jag hört av en del som pysslar me stuntning

Tåligare också, R1 är klen. Ramarna på Suzuki brukar gå av. Men det är vid hårda 12 o´clocks.
 
Frågan är väl om du inte ska köpa hoj efter annat istället för hur lättkörd dom är på bakhjulet,för alla 3 nämnda lär väl gå tillräckligt bra på bakhjulet o även zx9r som dock inte är ett alternativ om man gillar vrid.
 
Holger skrev:
Frågan är väl om du inte ska köpa hoj efter annat istället för hur lättkörd dom är på bakhjulet,för alla 3 nämnda lär väl gå tillräckligt bra på bakhjulet o även zx9r som dock inte är ett alternativ om man gillar vrid.

Just, alla dom där går bättre än ZX9, men den duger alldeles utmärkt den med.
 
Får se hur det blir för mig som tänkte åka r1 och körde fzr1000 före som inte är speciellt lättrest... lär bli lite mer bakhjulsåka och både frivilligt och ofrivlilligt

Rigge skrev:
Just, alla dom där går bättre än ZX9, men den duger alldeles utmärkt den med.
 
Rigge skrev:
Just, alla dom där går bättre än ZX9, men den duger alldeles utmärkt den med.

Håller med.
Zx9 var min sista hoj och den var det inte så mkt problem med. FIck kämpa med den att få upp den men den var stabil i fart sedan.

men jag ska börja smauka på honda lite då...
är det någon särskild CBR jag ska satsa på i så fall?
Jag ser det finns olika 929 och 954 osv...har ej den senaste info på alla hojarna i och med jag varit off i 4 år nu.
 
Kim78 skrev:
Utveckla det gärna lite mer.
Är det pga mer stabilitet eller vad?

Den är mycket lugnare, stabilare och lättare att åka bakhjul med.
Inte för att jag har haft några direkt problem att åka bakhjul med någon hoj men jag föredrar Hondan när det gäller stuntning.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top