Bärbara MP3 spelare / CD spelare +hörlurar.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Just det. Nu ska vi snacka om en julklapp till mig. Det är ju så att mamsen och pappsen kommer att handla nåt i julklapp, så det är lika bra och tala om vad man vill ha, och jag tror att jag kom på en sak!

MP3 spelare, såna små jäklar, är det bra ljud i dom, och vilken modell har bäst?! Jag är lite av en ljudbög, så lite kvalificerade svar vore ju nåt.
Eller ska man satsa på en CD spelare iltället som kan spela mp3 och vanligt eller är det bara drygt??

Hur stort minne behöver man? ("normalt" bruk)
Hur för man över data och följer dessa tillbehör med?
Batteritid/batterimodell??
Kan man spela högt eller får man nöja sig med modest ljudtryck som i en sonyericsson k700 med radio?
Pris?

Vad det gäller hörlurar så vill jag nog inte ha knappar eftersom jag tror att mina öron är keff eftersom jag aldrig hittat några som passar.
Har sett i en annan tråd att Koss Pro ska vara nåt. Var inte så dyra heller..

Komigen och berätta nuuuuuu...(farbrorbarbroröst)

Edit: Det MÅSTE ju vara skillnad i ljudkvalitet i spelarna, eftersom om jah lyssnar på mp3 genom datorn direkt (som är kopplad till mastodontanläggningen) så läter det HELT värdelöst, men bränner jag däremot samma platta och kör den i stereons cd spelare, ja då låter det bra..

Slutsats: Datorns ljudkort är åt helvete dåligt. Alltså måste det vara skillnad på dom små med...

Last edited:
Någon som har erfarenheter av denna??

http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|187|187|5264|pdetail#

I den prisklassen kan du få en bra spelar men lurarna måste bytas om du vill få bra riktigt bra ljud. Och dugliga lurar ligger väl på 700:- hyffsade 1300:- bra 3000:-

Jag har en Jens of Sweden, den funkar perfekt. Sen gillar jag när man stödjer svenska designers o tillverkare... :)

acura skrev:
I den prisklassen kan du få en bra spelar men lurarna måste bytas om du vill få bra riktigt bra ljud. Och dugliga lurar ligger väl på 700:- hyffsade 1300:- bra 3000:-

Lurarna som jag förmodligen kommer att handla blir Koss pro för att dom blivit lovordade lite varstans. Finns ingen mening att köpa lurar för 3000:- när man lyssnar på mp3, som inte är perfekt som källa.

Har en Ipod Mini. Är nöjd med den förutom batteritiden, den suger hårt.

Har "Size doesn't matter" ingraverat på baksidan :D

Kan inte svara för ljudkvalitéten hos andra märken än min egen men generellt så är de flesta mp3-spelare helt ok med ett par schyssta lurar. JoS (Jens of Sweden) verkar få bra recensioner, är ju dessutom svensktillverkad. De har dessutom en modell i 24-karats guld till det facila priset av 10.000:- :D

Själv har jag en iPod mini som jag är toknöjd med. Den är liten, som ett centimetertjockt kredikort ungefär, lätt (95g) och har ändå 4 GB utrymme. Kostar lite dryg 2500:- Vad gäller ljudkvalitéten i just iPod mini så tycker jag inte att det är nån skillnad mellan den och när jag lyssnar på CD i min Discman och jag är ändå ganska känslig för vad som låter bra (vet inte hur höga krav du har iofs?)

-edit- dvs, samma lurar med både cd och ipod, helt ok sådana också.

Coola Ola skrev:
Kan inte svara för ljudkvalitéten hos andra märken än min egen men generellt så är de flesta mp3-spelare helt ok med ett par schyssta lurar. JoS (Jens of Sweden) verkar få bra recensioner, är ju dessutom svensktillverkad. De har dessutom en modell i 24-karats guld till det facila priset av 10.000:- :D

Själv har jag en iPod mini som jag är toknöjd med. Den är liten, som ett centimetertjockt kredikort ungefär, lätt (95g) och har ändå 4 GB utrymme. Kostar lite dryg 2500:- Vad gäller ljudkvalitéten i just iPod mini så tycker jag inte att det är nån skillnad mellan den och när jag lyssnar på CD i min Discman och jag är ändå ganska känslig för vad som låter bra (vet inte hur höga krav du har iofs?)

-edit- dvs, samma lurar med både cd och ipod, helt ok sådana också.
Alla JoS jag sett hittils har varit tillverkade i korea, även min. Ser faktiskt lite roligt ut på den gamla MP110. Precis under loggan "Jens of Sweden" står det made in korea.

Redman skrev:
Alla JoS jag sett hittils har varit tillverkade i korea, även min. Ser faktiskt lite roligt ut på den gamla MP110. Precis under loggan "Jens of Sweden" står det made in korea.

Jo, det är väl dem iofs. De är inte ens egna designer alla gånger (kanske ingen?) men det är ju iaf ett svenskt företag :D

Coola Ola skrev:
Jo, det är väl dem iofs. De är inte ens egna designer alla gånger (kanske ingen?) men det är ju iaf ett svenskt företag :D

Lite samma dilemma som Anders&Måns tog upp i onsdagens program.
Dom gjorde narr av klädesmärket We, som ansåg sig vara ett svenskt märke men kläderna tillverkades av underbetalda arbetare i något avlägset land.
Det slutade med att Anders&Måns startade ett eget klädesmärke och hyrde in en Indie (eller var det Pakistanier?) som de sedan spärrade in med en symaskin.
Väldigt komiskt :hihi

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back