Bärbar skrivdator

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har lovat att hjälpa farsan att hitta en dator som han ska kunna skriva sig en bok på.

Har bla. hittat den här, http://www.blocket.se/goteborg/Laptop_HP_G62_a09EO_med_vaska_fran_Golla_29540263.htm?ca=15&w=1

Enda nackdelen med den datorn är väl att man inte kan uppgradera minnet mer. Det är dock redan 3GB så det borde väl räcka en stund. Visserligen DDR3-minne, men ändå?!

Tycker ni den verkar prisvärd?
Om inte, hade jag uppskattat en länk till något mer prisvärt i närheten av Gbg.

O jo, han vill ha en bärbar, så jag tänkte komplettera med extern skärm, t-bord samt mus.

Den verkar väl ganska prisvärd sett til vad nypriset är.
Under förutsättning att det inte är några fel på den och att du får med originalkvitton så att du kan utnyttja garantin om något skulle strula.

det kan ju hända att anledningen till att han vill sälja den redan efter 2 veckor är att den strular och han inte får det fixat på garantin eller att han inte orkar krångla. då köper du ju problemen på köpet.

Men förutsatt att det inte är fallet så är det väl ett bra köp.
att det inte går att uppgradera minnet spelar ingen större roll. Ska han bara använda den till att skriva så behövs inte mycket minne. Minne över 2GB märker du inte så mycket av om du inte ska köra många öppna program samtidigt eller ska hålla på med bildbehandling eller filmredigering.

Den verkar väl ganska prisvärd sett til vad nypriset är.
Under förutsättning att det inte är några fel på den och att du får med originalkvitton så att du kan utnyttja garantin om något skulle strula.

det kan ju hända att anledningen till att han vill sälja den redan efter 2 veckor är att den strular och han inte får det fixat på garantin eller att han inte orkar krångla. då köper du ju problemen på köpet.

Men förutsatt att det inte är fallet så är det väl ett bra köp.
att det inte går att uppgradera minnet spelar ingen större roll. Ska han bara använda den till att skriva så behövs inte mycket minne. Minne över 2GB märker du inte så mycket av om du inte ska köra många öppna program samtidigt eller ska hålla på med bildbehandling eller filmredigering.

Ja, det är klart. Menar du att man borde köra nåt typ av testprogram på datorn för att se om det kan vara nåt som är fel?!

Farsan är ju totalkass på datorer, så jag vill mer ha en som han kan ha länge. Dock har han en förmåga att få datorer att jobba väääldigt långsamt, så det är skönt att få med återställningsskivor.
Slipper man komma springande med OS från bukten i tid och otid ;)

Annonsen har blivit borttagen...

Annars kan ju säga om han bara ska skriva på datorn så går det med nästan vilken som helst. Kolla efter nån ny till rimligt pris. Tror du kan hitta något bra :tummenupp.

http://www.blocket.se/goteborg/Grym_Spel_multimedia_dator_i_ny_skick_DV9000_29295124.htm?ca=14&w=3

Ignorera Gym spel dator... Den borde funka lika bra till att skriva på.

Här är en IBM annars. Jag använder Thinkpad T40 fast någon lite nyare verision. PS!!! om du tänker på den jag länkade nedanför här. Ta reda på lite mera innan köp. För sådär billig borde den inte vara.

http://www.blocket.se/goteborg/IBM_Thinkpad_T40_m__Windows_XP_original_29527921.htm?ca=14&w=3

Kanske de är billiga (de äldre)
http://www.blocket.se/goteborg/IBM_Thinkpad_T43__1_8GHz__Dell_Latitude_C800_27827534.htm?ca=14&w=3

Thinkpad är både pålitliga och J*kligt bra ska jag säga dig. Bra både i datorn och inte så stor och klumpig.

Tack för bra svar!

Nja, han ska ju ha kvar datorn efter att han har skrivit boken oxå. Datorn han har nu tar ca 7 minuter att starta upp och den har minst 2 gig ram. Känner att jag vill ha en rejäl uppgradering så han inte lika snabbt sunkar ner den igen. (Han bor i Grekland just nu så jag har inte möjlighet att hjälpa honom så ofta samt att han är HELT ointresserad av att lära sig mer än det han absolut måste).

Jag vet hur det är med teknik och äldre fölk.

Jag rekommenderar IBM's Thinkpad verisionerna iallafall, Lenovo Thinkpad kallas de har jag för mig(min gör iallafall).

Min thinkpad har jag bara haft ett(1) problem med. Och det är kylningen. Dock så spelade jag en simulator på HÖÖÖÖÖG grafik inställning och konstant så såg man vatten som drog väldigt mycket från datorn :gnissla.

Installera Windows 7 eller XP om du ska ha Microsoft. Installera INTE Vista för det suger b(a)lle. Windows 7 går att få tag på "affären" att låna och bränna ut istället för att pröjsa treochetthalvttusen.

OBS OBS OBS!!!! Om ej "legal" CD key av Windows 7 installeras på dator se upp med Windows Update med en updatering som heter "Windows Update"(brukar OFTAST vara urkryssad) läs dig till på sidan vad den gör. Det står något om att den kollar om ditt Windows är äkta, installera INTE/EJ den.

Sedan efter urkryssning så högerklicka på den uppdateringen och välj "Dölj Uppdatering" så SKA ditt windows fungera precis som det ska. Andra uppdateringar är bara att tröka in i burken. :yoparty

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...