Bärbar Mac eller PC?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
För första gången har jag funderat på om jag ska köpa en Mac eller en PC så kollade för första gången i mitt liv på Mac-sortimentet och börjar nu undra varför köper man en Mac? på PC har man bra många fler konfigurationer, priser etc. att välja på

det verkar knappt finnas med 17" skärm eller ser jag fel, för 25 000 får man en bra bärbar PC....

varför köper man en Mac? vem köper en Mac:va

finns det någon förklaring på detta mysterium?

:alltidkörtPCochheltokunnigvadgällermac

http://www.dustinhome.se/lp_5907_291.aspx

Last edited:
Begränsad mängd hårdvara gör att allting fungerar ihop lättare. PC (windows / linux) förväntas fungera på även den mest mysko hårdvaran, vilket ibland kan ge en del sidoeffekter.

för att man vill en dator som funkar och du kan köra macos och windows på samma maskin. Alla vet ju att mac är unix...har testat med 3-studio max
på min bärbar och den renderar snabbare än vad en pc burk gör..För mig är valet enkelt.

Själv bytte jag till Mac för 2år sedan här hemma, är själv konsult med inriktning på MS och har jobbat med datorer i 14år... det jag upplever som mest positivt med Mac här hemma är att jag nu har fått en näst intill problemfri datormiljö.
Orsaken till "bristen" på konfigurationer som man annars ser på pc-sidan är för att Apple har valt ut de konfigurationer som säljs och med det kan de garantera en näst intill strulfri mjukvara då de kontrollerar hela produkten (såväl hårdvara som mjukvara).
Kolla bara antalet drivrutiner till Windows...

Det som har strulat tidigare är spel, men nu när man kan köra Windows på macarna så är det också möjligt.
Däremot är jag själv inte så intreserad av att spela på datorn utan gör sånt på min xbox360.

Hemmiljön har gjort att jag börjat fundera på att ordna en mac som jobbdator också...

Köpte en macbook för ett par veckor sen, kan inte vara mera nöjd, upplever den som snabbare att starta och även enklare att installera/avinstallera program i.

provade även att köra XP i ett fönster i mac os, fungerade klockrent.

Sen är en annan stor fördel att det knappt existerar virus till mac...

I början av varje produktionscykel är datorer från Apple prisvärda om man inte bara bedömer rena benchmarks utan även produktens övriga kvalitet. Nu är exempelvis en bra tid att köpa både MacBook och MBPro, eftersom Apple precis uppdaterat serierna, och jämför man med högkvalitetstillverkare av Wintel-PC får du ungefär lika mycket för pengarna för närvarande.

Du har också skillnaden att MacOS på grund av hur det är uppbyggt inte blir segare efterhand som du använder datorn. Vill jag ha min Lenovo-laptop med XP eller Vista riktigt snappy behöver jag tömma och installera om skiten ungefär var tredje månad, så som jag använder den. Det problemet finns inte i OS X eller Linux. Dessutom gör Apple allt de kan för att operativet ska vara optimerat för deras hårdvara, vilket innebär att nya releaser ofta känns kvickare på samma hårdvara, till skillnad mot Windows, där XP efter SP3+MSIE7 dubblade kravet på minnesmängd som behövs för att datorn ska kännas acceptabel, eller Vista, där jag ännu inte sett en burk som får systemet att kännas teh snappieh.

eh, det finns alltså folk som kör Mac, det låter ganska problem fritt, finns det inget att krångla med i Mac då? en PC har man registry, drivrutiner, firmware och hel del andra spännande saker att fixa med ifall det krånglar? är man helt lost ifall en Mac krånglar?

Vilken Mac motsvarar den här PCn?

http://www.dustin.se/pd_5010189262.aspx

är själv konsult med inriktning på MS och har jobbat med datorer i 14år...

Ja hur många kronor har man inte tjänat på MS och hur många nätter har man inte slösat på MS:gnissla :D

Dessutom gör Apple allt de kan för att operativet ska vara optimerat för deras hårdvara, vilket innebär att nya releaser ofta känns kvickare på samma hårdvara

Det är ju verkligen tvärtom mot MS, är MS ett virus som är gjort för att man ska köpa nya datorer:va

Alla vet ju att mac är unix...har testat med 3-studio max
på min bärbar och den renderar snabbare än vad en pc burk gör..För mig är valet enkelt.

Det visste jag inte men det låter ju som raket, varför ska det vara så svårt i Windows, kanske får köpa en PC och en Mac som övergång och se vilken som funkar bäst, blir lite dyrt med programvara bara, licenserna är ju för ett OS vad jag vet..., kanske blir ändring på det framöver så det blir lättare att välja/växla.

Last edited:
eh, det finns alltså folk som kör Mac, det låter ganska problem fritt, finns det inget att krångla med i Mac då? en PC har man registry, drivrutiner, firmware och hel del andra spännande saker att fixa med ifall det krånglar? är man helt lost ifall en Mac krånglar?

Vilken Mac motsvarar den här PCn?

http://www.dustin.se/pd_5010189262.aspx

Ja hur många kronor har man inte tjänat på MS och hur många nätter har man inte slösat på MS:gnissla :D

Det är ju verkligen tvärtom mot MS, är MS ett virus som är gjort för att man ska köpa nya datorer:va

Det visste jag inte men det låter ju som raket, varför ska det vara så svårt i Windows.....
MBP är väl närmast. Men den går loss på runt 25kkr

Av samma anledningar som man köper en iphone - man tycker den är snygg och gillar att betala överpriser för en designpryl. Funktionaliteten är underordnad e-peen-statusen.

OS X är en UNIX. Du kan alltid in och pilla (till skillnad från OS7 eller 9, där systemet utgick från att du är en idiot och inte tillät dig göra något med mindre du hotade med hammare).
Fördelen mot exempelvis J Random Linux-distro, är att allt du ser som "vanlig användare" funkar perfekt ur box. Det är först när du börjar göra lite mer avancerade saker (exempelvis installera databas- eller webbservrar, eller hacka/modda Linuxdrivrutiner för att ge stöd för obskyr hårdvara) som du måste ner på kommandopromptnivå - men då har du å andra sidan alla fördelar som en Linuxdistro kommer att ge dig, nämligen tillgång till ett bra shellscript och en full utvecklingsmiljö direkt ur box.

Kollar du på specen ser du att de sparat in en massa pengar på billigt moderkort (långsam tillgång till internminnet - bara drygt halva hastigheten mot de moderkort Apple använder). En MB Pro kostar från 18 och uppåt; det är ungefär det du hamnar på med motsvarande PC också, inklusive moms. Däremot ska man absolut inte köpa uppgraderingsdelar som minne och hårddisk hos Apple, deras priser på sådana delar håller en absurd nivå.

Nja, Microsoft har alltid börjat i andra ändan när de byggt Windows. De har alltid tyckt att finishen är viktigare än funktionen; de har skitit i användarupplevelsen bara det ser bra ut. När man tror att maskinerna blivit så snabba att det inte kan gå långsamt så lyckas de alltid motbevisa en. :D

Det visste jag inte men det låter ju som raket, varför ska det vara så svårt i Windows, kanske får köpa en PC och en Mac som övergång och se vilken som funkar bäst, blir lite dyrt med programvara bara, licenserna är ju för ett OS vad jag vet..., kanske blir ändring på det framöver så det blir lättare att välja/växla.

Alltså: Vänta dig ingen magi enligt inlägget du svarade på här. Din processor klarar av ett specifikt antal beräkningar per sekund; den jobbar mot internminnet med en viss hastighet, hårddisken har ett tak på hur mycket den klarar av att leverera. En bärbar är hittills alltid långsammare än en bra stationär från samma generation. Men visst, om operativet inte tvingar processorn eller hårddisken att syssla med annat hela tiden och svarar snabbare på dina anrop är det klart maskinen både känns snabbare och har mindre overhead när den väl ska jobba hårt.

Du kan ju köra Windows på en Mac också; i och med att de kör på Intelhårdvara kan du lägga in båda systemen parallellt. Omvänt brukar gå med lite tweaking, men det är inget för nybörjare, och det brukar alltid vara något som strular (sleep-läget eller mikrofonen, oftast).

Kollar du på specen ser du att de sparat in en massa pengar på billigt moderkort (långsam tillgång till internminnet - bara drygt halva hastigheten mot de moderkort Apple använder). En MB Pro kostar från 18 och uppåt; det är ungefär det du hamnar på med motsvarande PC också, inklusive moms. Däremot ska man absolut inte köpa uppgraderingsdelar som minne och hårddisk hos Apple, deras priser på sådana delar håller en absurd nivå.

Thanks. Tänkte att det var bra grejer så man skulle slippa köpa den här

http://www.dustin.se/pd_5010186324.aspx

Du kan ju köra Windows på en Mac också; i och med att de kör på Intelhårdvara kan du lägga in båda systemen parallellt. Omvänt brukar gå med lite tweaking, men det är inget för nybörjare, och det brukar alltid vara något som strular (sleep-läget eller mikrofonen, oftast).

Jo såg att det var Intel i Mac, menar du riktig dual-boot eller PC via Parallells?

http://www.parallels.com/

Edit:hade ju inte varit så dumt med riktig dual-boot.

Alltså: Vänta dig ingen magi enligt inlägget du svarade på här.

Lät bra att den inte blev direkt segare med tiden.

Last edited:
Thanks. Tänkte att det var bra grejer så man skulle slippa köpa den här

http://www.dustin.se/pd_5010186324.aspx

Jo såg att det var Intel i Mac, menar du riktig dual-boot eller PC via Parallells?

http://www.parallels.com/

Lät bra att den inte blev direkt segare med tiden.

Maskinen du länkade till senast är säkert inte dålig - men minnesbussen på den har fortfarande bara 3/4 av åtkomstfrekvensen hos de nya macarna (800MHz vs 1066 MHz). Det kan hända att det till viss del uppvägs av övrig hårdvara, men eftersom grafikkort på laptops nästan alltid delar stora delar av minnet med processorn brukar just minneshastighet märkas avsevärt.

Du kan köra riktig dual-boot på Mac med hjälp av Boot Camp, som följer med på skivan (men du behöver naturligtvis en Windowslicens om du ska köra det). Inget pilljobb - alla drivers du behöver ligger redan på din installationsskiva för MacOS.

Jo, detta att systemet inte blir trögare är faktiskt det jag gillar mest. Det innebär naturligtvis inte att nya program inte blir mer krävande, men har du en arbetsstation som är uppsatt med det du behöver (säg ett bra officepaket, webbläsare, ett schyst hemmastudioprogram, etc, så kommer den att tuffa på utan att kännas sämre så länge hårdvaran funkar). Mer datorvärde för pengarna.
Kollar du på exempelvis Blocket är andrahandsvärdet för apples datorer relativt högt, just på grund av det: Maskinen är helt enkelt (förutom eventuellt slitage) inte sämre än när den var ny.

Maskinen du länkade till senast är säkert inte dålig - men minnesbussen på den har fortfarande bara 3/4 av åtkomstfrekvensen hos de nya macarna (800MHz vs 1066 MHz).

Det var ju märkligt, det är ju en helt ny modell....

Du kan köra riktig dual-boot på Mac med hjälp av Boot Camp, som följer med på skivan (men du behöver naturligtvis en Windowslicens om du ska köra det). Inget pilljobb - alla drivers du behöver ligger redan på din installationsskiva för MacOS.

Det låter ju bra, vilken bärbar Mac har bäst prestanda? sen får man väl kolla vad det inte går att få in i en Mac, TV-tuner etc., e-sata verkar inte finnas i Mac.

Har den här bäst prestanda? bara 5400 rpm på disken, finns det bra kloningsprogram för Mac ifall man byter disk? eller följer det med installations-CD?

http://www.dustin.se/pd_5010195825.aspx

klarar alla dyrare Mac dual-boot?

edit: ringer och snackar med Dustin, svara ifall du har tid/orkar

Last edited:
Det var ju märkligt, det är ju en helt ny modell....

Det låter ju bra, vilken bärbar Mac har bäst prestanda? sen får man väl kolla vad det inte går att få in i en Mac, TV-tuner etc., e-sata verkar inte finnas i Mac.

Inte så märkligt egentligen - precis som inom alla områden försöker man få till en kompromiss som inte kostar för mycket men ger användaren det man tror han/hon vill ha. Exempelvis får du (ännu) inte tag på en mac med intern bluerayspelare eller som du säger e-satakontakt. Däremot har du ju på MBPro fortfarande Firewireanslutning som fyller samma funktion som e-sata (snabb dataöverföring utan att belasta processorn nämnvärt, till skillnad från USB).

Utbudet av hårdvara som stöds av Mac är inte jättestort, men det finns exempelvis tv-tuners, det vet jag; det är egentligen bara att googla.

De snabbaste macbookarna har ännu inte kommit med 17" skärm (de är uppe i ett generationsbyte), så snabbaste macbooken just nu är en 15" med 2,8 GHz processor och 4 GB minne, @SEK 25765 inkl moms (enligt applestore.se).

De snabbaste macbookarna har ännu inte kommit med 17" skärm (de är uppe i ett generationsbyte), så snabbaste macbooken just nu är en 15" med 2,8 GHz processor och 4 GB minne, @SEK 25765 inkl moms (enligt applestore.se).

Thanks, blueray och esata hade ju varit bra, HDMI etc., fick numret till Apple så ringer dom senare så får dom reda ut alla begrepp osv. och ifall det är nya på gång.

Skiter man i pengarna hade jag utan tvekan köpt en macbook eller macbook pro. de är solida, osx-fungerar utmärkt utan någon som helst kunskap. går att köra windows xp också såklart. Men mest av allt är att man slipper allt strul med dåliga drivrutiner, konstiga hårdvara. Utan skiten bara funkar.

Skiter man i pengarna hade jag utan tvekan köpt en macbook eller macbook pro. de är solida, osx-fungerar utmärkt utan någon som helst kunskap. går att köra windows xp också såklart. Men mest av allt är att man slipper allt strul med dåliga drivrutiner, konstiga hårdvara. Utan skiten bara funkar.

Saknar lite på Macen vid snabbkoll, ex. esata och blueray, XP funkar ju riktigt bra och snabbt, nya PC är svåra att få med XP eller drivrutiner till XP så man kan installera XP.

http://www.virtualbox.org/ fungerar utmärkt på Mac för att köra andra OS, t ex XP, utan att behöva boota om. Förmodligen inget för de som vill spela Windows-spel på en Mac men för de som behöver köra något Windows-program de inte hittat någon ersättare till så är det toppen.

Farsan köpte en iMac för några månader sedan och han hade några egenutvecklade DOS-program han ville köra så jag hjälpte honom igång med XP i VirtualBox och han blev väldigt glad men han ringde snart igen och skrattade.

Det visade sig att XP hade blådumpat, farsan hade inte haft något problem med Mac:en sedan han köpte den och sade sig ha glömt bort hur det var på den gamla, inte så goda, tiden. Han tyckte i alla fall att det var skönt att bara kunna starta om den virtuella maskinen på 30 sekunder.

Själv kommenterade jag att vi nu vet att XP i VirtualBox är 100% Microsoft-kompatibelt. :D

För övrigt fick iMac:en högsta betyg av morsan för att den var så snygg och sladdfri med sitt bluetooth tangentbord och mus samt integrerad videokamera, mikrofon och högtalare.

Farsan kommenterade också att PC:n lät som en hötork när han startade den, han hade vant sig vid att det var ljudlöst.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...