Bärbar dator.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Tänkte försöka skaffa mig en begagnad bärbar burk snart, typ i 7000 kronors klassen.

Vad fasen ska det vara för grejor (ingen celeron har jag begripit iaf).

Den ska väl användas för surfning (lär ju inte var alt för krävande) kanske nåt spel ibland (men det går säkert inget vidare).

Nu är ju inte det här nåt datorforum egentligen, men ni kanske har nån burk ni tycker funkar bra så man vet vad man ska leta efter på ett ungefär.

Silwer skrev:
Tänkte försöka skaffa mig en begagnad bärbar burk snart, typ i 7000 kronors klassen.

Vad fasen ska det vara för grejor (ingen celeron har jag begripit iaf).

Den ska väl användas för surfning (lär ju inte var alt för krävande) kanske nåt spel ibland (men det går säkert inget vidare).

Nu är ju inte det här nåt datorforum egentligen, men ni kanske har nån burk ni tycker funkar bra så man vet vad man ska leta efter på ett ungefär.
http://www.sweclockers.com/

Silwer skrev:
Är IBM ok även som äldre än detta?

IBM är i princip alltid ok. Jag har en A20p som är fyra år gammal, fungerar fortfarande bra. Det har bytts en hårddisk i den (mest för att få en större), men i övrigt har den fungerat felfritt.

Jag har alltid gillat IBM-maskinerna, de har fungerat bäst på fältet för mig under många år.

Silwer skrev:
Är IBM ok även som äldre än detta?

Ja dom har alltid funkat bra tycker jag.

Mitt tips är att köpa en med med Pentium M iaf och ingen P4, P4:orna drar mycket ström.
Min T40 går ung. 5 tim på en laddning, det kommer du aldrig upp i med en P4.

Inte om man vill ha en under 10 papp...
Centrino äää inget å ha....köp en Acer Aspire 1705SMi istället, med P4 HT 3.06 GHz CPU, 120 gig HD och GeForce Go 5600 128 MB GPU...har själv en sån å den är jäkligt bra! Dock inte att föredra om man reser alltför mycket med sin dator...
Eller efterföljaren, Aspire 1712SMi. GeForce 5700 GPU och 802.11g wlan...fina grejor: LÄS HERE

Last edited:
McFille skrev:
Inte om man vill ha en under 10 papp...
Centrino äää inget å ha....köp en Acer Aspire 1705SMi istället, med P4 HT 3.06 GHz CPU, 120 gig HD och GeForce Go 5600 128 MB GPU...har själv en sån å den är jäkligt bra! Dock inte att föredra om man reser alltför mycket med sin dator...
Eller efterföljaren, Aspire 1712SMi. GeForce 5700 GPU och 802.11g wlan...fina grejor: LÄS HERE

Ja, det beror ju helt på vad man vill göra med datorn. Vill man bara ha en dator som är hyfsat enkel att ta från en plats till en annan så funkar det ju med en 3 GHz P4 i burken men om du faktiskt vill använda datorn när du är på resande fot så är det ju mindre meningsfullt med en processor som drar så mycket ström. Du får en batteritid som i bästa fall är en tredjedel av en dator med Pentium M (Centrino), förmodligen ännu sämre (polarens Toshiba med P4 2,4 har en batteritid på en dryg timme). Själv tycker jag att den IBM:n som länkades till var helt klockrent bra värde för pengarna. Jag hade köpt den direkt. Köper du exakt samma konfiguration ny får du pröjsa flertalet tusenlappar extra.
McFille skrev:
Den här t.ex.

http://www.jmedata.se/start.asp?fro...p||itemno=19750

Finns många fler

edit. Den här t.ex. http://www.datorbutiken.com/se/defa...?artId=AC1355LC

eller den här...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124835&cks=PRL
Skulle inte köpa någon av de där om mobilitet är det minsta intressant. 3,7 kg är väldigt myckt att släpa runt på och en av dem var nästan 5 cm (den andra över 4cm) tjock vilket blir väldigt oergonomiskt om du ska arbeta längre stunder (30 min+). När det gäller bärbara tycker jag att man ska se längre än hur snabb processorn är eller hur stor hårddisk som sitter i.

Last edited:
Det beror som du sa på vad man skall ha den till. Skrev i tråden att man inte bör köpa en 1705Smi om man skall ha den mycket på resande fot, då den väger 6kg! Men den är perfekt som substitut för en stationär, men som man ändå kan ta med om man skall resa bort någonstans!
Till skillnad från de flesta bärbara så kan man faktiskt spela spel på den också om man tycker det är skoj!
Passar iaf. mig och min livsstil utmärkt.

Visst, är man kräsen (läs klen :tungan ) så kan en 3,7 kgs dator kännas tung, men vill man ha en lövtunn på 2 kg så kostar det tyvärr skjortan...

McFille skrev:
Det beror som du sa på vad man skall ha den till. Skrev i tråden att man inte bör köpa en 1705Smi om man skall ha den mycket på resande fot, då den väger 6kg! Men den är perfekt som substitut för en stationär, men som man ändå kan ta med om man skall resa bort någonstans!
Till skillnad från de flesta bärbara så kan man faktiskt spela spel på den också om man tycker det är skoj!
Passar iaf. mig och min livsstil utmärkt.

Visst, är man kräsen (läs klen :tungan ) så kan en 3,7 kgs dator kännas tung, men vill man ha en lövtunn på 2 kg så kostar det tyvärr skjortan...

Hehe, jag är nog klen då... Min burk väger 2,1 kg (Powerbook 12") och skulle aldrig kunna tänka mig att släpa runt nåt tyngre.... Sen spelar jag ju inte heller.

Hehe, ja de måste du va. :rolleyes:
Nä, om man reser med sin laptop i princip varje dag och drar upp den på tåget hela tiden så kan jag tänka mig att det är bra med en liten en...själv är jag inte så sugen att dra upp mitt monster på tåget, får knappt plats! :hihi
Men prestanda har den så det räcker och blir över, och en fet 17" skärm! :banana

Röstar på PowerBook, en kanondator.... Musik, Surfing, Film... Och även för lite spelande ibland, även om utbudet är i det klenaste laget på den fronten..

Sen gör det ju inget att den är himla läcker utseendemässigt!

nej för fasen, 3-4 kilo vikt struntar jag i, jag kommer inte behöva ha den med mig dagligen.
Problemet är märker jag att vill man ha nåt som en kan tänkas funka med åtminstonde mindre avancerade spel så kostar de ju en jäkla massa.

batteritiden är det ju lätt att avfärda för man har ju väggutag där man är, men å andra sidan vet man ju aldrig vad man kan behöv ha burken till och då kanske 1 timmas batteritid inte är så himla kul.

Jag kan ju inte gå upp til 15-20 tusen på nåt sätt, det blir för mycket pengar.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back