Bänkresultat och åtgärder

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Förra sommaren åkte Doris upp till herr Anderssons bänk och fick sin dom. Bifogar den till inlägget. Fick uppmaning att hon går snålt. Har nu gått upp i storlek på huvudmunstycken från 108 till 112, och har 115 liggande om det behövs. Planen är att bänka henne igen när säsongen börjar för att se om jag behöver feta på mer eller om 112 räckte.

Tydligen ska det vara vanligt med en svacka i mellanregistret på de här rackarna, men jag tycker kurvan ser riktigt trevlig ut.

Nån som kan komma med lite input på om, och i så fall vad, som bör justeras?dynograph.jpg

Ja den går snålt och du kommer behöva göra mer än att stoppa i en storlek större huvudmunstycken. Andersson är bra på att ge råd själv men jag skulle nog satsa på att höja nålarna ett snäpp och stoppa i de där 115 munstyckena direkt. Jag gissar på 125-135 i huvudmunstycke.

Jag får inte till Lambdakurvan i mitt huvud. Om det teoretiskt optimala ska vara 14,7, och kurvan visar luftandelar så får jag det till att den går fett eftersom kurvan är låg. Jag tvivlar inte på hon går snålt, men jag vill förstå kurvan själv. Varför skulle jag höja nålarna, är det för att feta på henne på mellanregistret?

Optimalt ur effektsynpunkt är väl 13,2 och om man vill ha effektivitet är det 14,7.

Max miljö får du vid 14,7 det är max effekt vi vill ha och det får du kring 13. På en förgasarcykel är det bättre att ligga lite fett om max effekt så 12,5 är bättre än 14.

Jag har ställt ungefär samma fråga på 400greybike, och om vi håller oss till frågan om storlek på huvudmunstycke så är det nästan konsensus där att 112 eller möjligen 115 ska räcka. Vid bänkningen sa herr Andersson ungefär som Boris att gå upp mer. Vad är orsaken till så olika svar? Kan britterna ingenting, eller finns det en koppling mellan storleken på motor och huvudmunstycken? Det är bara 400cc.

Jag har ställt ungefär samma fråga på 400greybike, och om vi håller oss till frågan om storlek på huvudmunstycke så är det nästan konsensus där att 112 eller möjligen 115 ska räcka. Vid bänkningen sa herr Andersson ungefär som Boris att gå upp mer. Vad är orsaken till så olika svar? Kan britterna ingenting, eller finns det en koppling mellan storleken på motor och huvudmunstycken? Det är bara 400cc.

Nja där finns inte ett direkt samband mellan cc och munstycke. En större motor ger mer vacumsignal och suger därmed hårdare genom munstycket så det är inte riktigt så enkelt. Sätter du sedan på större förgasare blir signalen mindre och du behöver större munstycken....

Jag har ingen erfarenhet av att bestycka NC35 men kan en hel del om bestyckning i allmänhet och med en kurva som ovan skulle jag av erfarenhet gissa att gå upp från 108-115 inte är tillräckligt. Men har britterna som kan något om cykeln provat sig fram till det så fungerar det säkert. Stoppa i och bänka så får du facit.

Har jag missat något tycker det står lamda på pappret inte afr ,ca 0.9 lamda på full rull annars blir det snålt

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back