Bänkningsresultat Speed Triple.

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
XS500
Som synes går den magert, med en ordentlig topp mellan 6000-7000rpm. Vad tror ni, risk för motorskador?
mvh/J.

Bifogat

• mod.air.fuel.JPG
    mod.air.fuel.JPG
    141.3 KB · Visningar: 190
  • mod.hp.tq2.JPG
    mod.hp.tq2.JPG
    128.6 KB · Visningar: 174
Är det jag som är blind eller saknas kurvorna och du får endast ett toppvärde?

17.2 som AF är direkt förkastligt har du det på höglast föreligger risk för motorskador.

Kan man få fråga var du har bänkat dessa papper förljer inte riktigt normen.....

Boris JR skrev:
2116630 Är det jag som är blind eller saknas kurvorna och du får endast ett toppvärde?

17.2 som AF är direkt förkastligt har du det på höglast föreligger risk för motorskador.

Kan man få fråga var du har bänkat dessa papper förljer inte riktigt normen.....

Jag ser kurvor...
max air/fuel ca 15.3
/J.

Nu såg jag kurvorna kontrasten på skärmen min var felinställd.......

Jag säger bestycka, du ligger allt för snålt från mellanregistret och upp och det är där snål bestyckning är som farligast...

Sen kan du se den fina dippen i vridkurvan vid 6k den överenstämmer med att det börjar gå toksnålt så även om motorn inte skulle ta skada så gräver du ett stort hål i mellanregistret och det är där det är rligast att ha effekten på en tripple......

Är det förgasare eller sprut?

Om det blir problem eller ej är ju svårt att veta. Det beror ju på så mycket annat, t ex hur man kör. Men marginalerna är ju kanske uppkäkade. Om det skulle bli problem så bör områdena runt 6, 7, 9 och 10k vara de mest kritiska. Magert går bra att köra - om man kör tillräckligt magert. Problemen är (väl) i trakterna runt 14.3, magrare än så, så vänder det och blir mindre kritiskt igen.

2 ören

Gå omedelbart upp tre storlekar på huvudmunstycket, t.ex. från 110 till 117.5, dvs runt 8% mer soppa. Tokiga A/F på trottelnål och lågfart gör väldigt sällan någon skada - bänkningen är f.ö. gjort på full gas så ovanstående beskriver enbart huvudmunstyckets bestyckning.

#Olsson# skrev:
Magert går bra att köra - om man kör tillräckligt magert. Problemen är (väl) i trakterna runt 14.3, magrare än så, så vänder det och blir mindre kritiskt igen.

...med tillägget att kolven klarar sig, men det gör inte avgasventilerna om hojen går ap-klent.

andersbrink skrev:
2116697 Gå omedelbart upp tre storlekar på huvudmunstycket, t.ex. från 110 till 117.5, dvs runt 8% mer soppa. Tokiga A/F på trottelnål och lågfart gör väldigt sällan någon skada - bänkningen är f.ö. gjort på full gas så ovanstående beskriver enbart huvudmunstyckets bestyckning.

...med tillägget att kolven klarar sig, men det gör inte avgasventilerna om hojen går ap-klent.

Insprutning på triplen.

http://www.tuneboy.com.au/ är lösningen :)

Såg att det var en 955i (vilket jag förmodar betyder sprut), då kan jag rekomendera www.tuneboy.com.au en programvara för att programmera om ditt sprut. Le snällt mot #Olsson# och övertala honom att göra en lambdakörning med cykeln och programmera om ditt sprut (eller lämna in för bänkning och ommappning hos någon som kan tuneboy systemet) ger garanterat mer effekt och du slipper drömma mardrömmar om brunna ventiler........

#Olsson# skrev:
2116670 Om det blir problem eller ej är ju svårt att veta. Det beror ju på så mycket annat, t ex hur man kör. Men marginalerna är ju kanske uppkäkade. Om det skulle bli problem så bör områdena runt 6, 7, 9 och 10k vara de mest kritiska. Magert går bra att köra - om man kör tillräckligt magert. Problemen är (väl) i trakterna runt 14.3, magrare än så, så vänder det och blir mindre kritiskt igen.

2 ören

Varför är det mest kritiskt runt 14.3 för att sedan vända? /J.

Boris JR skrev:
2116711 Såg att det var en 955i (vilket jag förmodar betyder sprut), då kan jag rekomendera www.tuneboy.com.au en programvara för att programmera om ditt sprut. Le snällt mot #Olsson# och övertala honom att göra en lambdakörning med cykeln och programmera om ditt sprut (eller lämna in för bänkning och ommappning hos någon som kan tuneboy systemet) ger garanterat mer effekt och du slipper drömma mardrömmar om brunna ventiler........

Har övervägt Tuneboy och så får det nog bli. Verkar bättre än PCIII om man tar sig tid att lära sig programmet ordentligt. /J.

Lt Jake skrev:
2116760 Varför är det mest kritiskt runt 14.3 för att sedan vända? /J. /J.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=87295

Visar förhållnde mellan CHT = tempen i förbränningsrummet EGT= avgastemp och blandningsförhållandet....

Varför förklaras av #Olsson# här
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1324396&postcount=23

Slutsats:
14.4 är mest påfrestande för kolvarna och störst spikningsbenägenhet
15.3 är mest påfrestande för avgasventilerna

(OBS inga absolutvärden det varierar några tiondelar)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...