bänkning

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
funderar på dynojet.... vad gör dom för att få ut max effekt? ställer dom in förgasare, avgasportar mm
tycker min effektkurva går som klippiga bergen och börjar dala där den inte ska dala(11500)....allt är superfrächt, gått igenom cylinder avgasportar, ny kolv, förgasare osv. fast tändstiftet är för ljust
den dalade inte vid 11500 förut utan då hade den kraft upp till ca 12000 och därifrån kånkade den upp sig till 13t....jag tror den får alldeles för lite soppa nu, för när jag tog bort stiftet för några veckor sen var det brunt och nu när jag bytte kolv så var det ljusbrunt....nästan vitt, ´hur fan kan det blivigt så? :confused:
jaja, in på dyno ska den iaf. om det inte händer nåt när jag bestyckar upp den och byter till koniskt :fakta
 
Är inte dynojet bara några munstycken som man får montera själv? Eller har jag missat något :confused:
 
dynojet känner av om motorn är felinställd

Citat: "Med en Dynjoet dynamometer kan en tekniker snabbt ställa in rätt inställningar på förgasaren. Det betyder bästa möjliga prestanda med lägsta möjliga bränsleförbrukning. Går din motorcykel med för fet eller för mager blandning? En dynotest upptäcker det direkt. "

"Den sofistikerade mjukvaran i Dynojet dynamometern kan upptäcka problem långt innan du kan känna det på vägen. Dynojet dynamometern är ett verktyg som på ett noggrannt och korrekt sätt simulerar verklig körning. Om du har något misständning eller ett missljud vid, t.ex. 70 km/h, kan en mekaniker simulera dom förhållandena med dynamometern. Dett säkerställer att ditt problem kan diagnostiseras snabbt och fixas ordentligt. En dålig kedja, en trasig tändspole, felaktiga tändsift eller t.o.m. ett trasigt batteri. En körning i dynamometern kan upptäcka dessa problem långt innan dom stör din körglädje.

Även om din motorcykel går perfekt sparas din dynotest permanent i datorn. Om du vid ett senare tillfälle får problem med din motocykel kan man snabbt jämföra din "friska" originalkörning med din "trasiga" körning."
 
Hammet skrev:
dynojet känner av om motorn är felinställd

Citat: "Med en Dynjoet dynamometer kan en tekniker snabbt ställa in rätt inställningar på förgasaren. Det betyder bästa möjliga prestanda med lägsta möjliga bränsleförbrukning. Går din motorcykel med för fet eller för mager blandning? En dynotest upptäcker det direkt. "

"Den sofistikerade mjukvaran i Dynojet dynamometern kan upptäcka problem långt innan du kan känna det på vägen. Dynojet dynamometern är ett verktyg som på ett noggrannt och korrekt sätt simulerar verklig körning. Om du har något misständning eller ett missljud vid, t.ex. 70 km/h, kan en mekaniker simulera dom förhållandena med dynamometern. Dett säkerställer att ditt problem kan diagnostiseras snabbt och fixas ordentligt. En dålig kedja, en trasig tändspole, felaktiga tändsift eller t.o.m. ett trasigt batteri. En körning i dynamometern kan upptäcka dessa problem långt innan dom stör din körglädje.

Även om din motorcykel går perfekt sparas din dynotest permanent i datorn. Om du vid ett senare tillfälle får problem med din motocykel kan man snabbt jämföra din "friska" originalkörning med din "trasiga" körning."

Låter bra :rolleyes: Någon som vet ngt. ställe man kan göra dett apå i närheten av Göteborg?? :crash
 
dynojet är slöseri med pengar, det hjälper bara till att flytta effekten på olika ställen... (eller nått sånt)

inget att satsa på enligt peder marcussen..
 
misslyckad meckning

av med dyna och tank, upp med förgasarn i med nytt munstycke och rensa luftburken och ihop med allt....Resultat: PISS!!! :mad: bludder och effektkurvan åt h*lvete :mad:

samma visa fast tvärt om, i med orginal munstycket och i med filtret, provade att pula lite med kablarna till avgasporten och nu gick den faktist lite bättre men jag saknar den där lilla effektpuckeln vid 11250-12000rpm :mad:

och visst ja! kuggade mig ju på teoriprovet idag....JIPPI!!! 48/65 :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
nån som förstår om jag är lite sur och muttrig idag?
Jävla miljöfrågor!

enda glimten med denna F*TT-dag är att jag fick ny uppskrivning 2juni.......
 
Vill reda ut en sak här: Dynojet är en amerikansk tillverkare av munstycken, nålar och fjädrar. Bromsbänken, eller om man ska vara korrekt, rullande landsvägen som du sätter upp hojen i och mäter effekt vrid och bränsle kallas ofta för Dynojet-bänk (ganska logiskt eftersom det är Dynojet som tillverkar de flesta som finns hos hoj-handlare). Det finns andra tillverkare av dessa också. Dynojet är ingen mirakelprodukt, resultatet blir samma om du köper vilka mnunstycken som helst eller originalnålar av olika tjocklek och utseende. Måna hojar på amerika-marknaden har inte ställbara nålar så där är Dynojet mer väsentligt. Ett dynojet-kit till en radfyra kostar ett par tusen kronor, för de pengarna får man en hel hög munstycken. Kör gärna hojen i bänk, men skippa Dynojet-kit och köp andra munstycken, blir billigare och lika bra.
Texten stämmer ju, men resultatet blir det samma med tex Mikuni-munstycken.
 
Last edited:
gick mycke bättre nu men ska ge hon lite mer bensin nu, bara jag får upp dom där extremt hårt dragna, rundade skruvarna på förgasarn :mad:
 
ahhh.....nu går hon som en klocka, fast nu ger hon maxeffekt runt 12000rpm, fast det gör inget...nu kan man ju varva länger på 6an.....180kmh HERE I COME!!!! :)
 
Hammet skrev:
ahhh.....nu går hon som en klocka, fast nu ger hon maxeffekt runt 12000rpm, fast det gör inget...nu kan man ju varva länger på 6an.....180kmh HERE I COME!!!! :)

Vad gjorde du för nått då?
 
Hammet skrev:
ahhh.....nu går hon som en klocka, fast nu ger hon maxeffekt runt 12000rpm, fast det gör inget...nu kan man ju varva länger på 6an.....180kmh HERE I COME!!!! :)

180 på en RG ?? haha, jag blåste faan en rg på femman....och jag har sju växlar
 
pula lite med förgasarn och ställde in avgasportarna riktigt.......gjorde 155 sittandes rakt upp för en timme sedan :crash
 
Cagiva_Mito skrev:
180 på en RG ?? haha, jag blåste faan en rg på femman....och jag har sju växlar

och hur snabbt går din mito då? 220 eller??
min gjorde 175 på ett vindstilla flygfält, då gick den sämre än vad den gör nu, kanske miton har en halv sekund till godo 0-100 och går 5-10kmh snabbare.... :fakta
 
Hammet skrev:
och hur snabbt går din mito då? 220 eller??
min gjorde 175 på ett vindstilla flygfält, då gick den sämre än vad den gör nu, kanske miton har en halv sekund till godo 0-100 och går 5-10kmh snabbare.... :fakta

Men hurru... tror du på det själv eller? Skulle gissa på att du va uppe i kanske 160... VERKLIG fart... lite inte på mätaren...
 
jo det är jag fullt medveten om, snackar man verklig fart så får man ju dra bort lite, killen som låg bakom med en VTR1000 hade 173 som mest på sin mätare så 160-165 får man väl räkna med, men en han kan ju glömma att han drar mig med några drömsiffror, allting är relativt ;)
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top