Bänkning r1 04-05?????

Den stora skillnaden är ju hur man kör hojen, det mycket högre vridmomentet på alla varvtal i en litershoj är ju den betydande delen, du kan köra på högre växlar bla.

Så det beror nog mest på körstil vad man väljer för på småbanor lär inte massor med kubik och hästkrafter vara det som har övertaget.

Men det stämmer ju för det mesta på gatan med, inte åker man ju ifrån en 600 som ett möte med en litershoj på en kurvväg i skogen, nä körstil säger jag.

Poacher skrev:
Den stora skillnaden är ju hur man kör hojen, det mycket högre vridmomentet på alla varvtal i en litershoj är ju den betydande delen, du kan köra på högre växlar bla.

Så det beror nog mest på körstil vad man väljer för på småbanor lär inte massor med kubik och hästkrafter vara det som har övertaget.

Men det stämmer ju för det mesta på gatan med, inte åker man ju ifrån en 600 som ett möte med en litershoj på en kurvväg i skogen, nä körstil säger jag.
Det har du helt rätt i, men......
Det får vara hur patetiskt som helst men visst lockar effekt.
Alla kan ju gasa fullt rakt fram. Sen finns det naturligtvis en gräns och den brukar väl turbohojjarna passera, men standardcyklarna satsar ju på användbar effekt och JA, jag tar den med mest effekt, även om 5-10 hästars skillnad inte ens märks i sammanhanget.

Strider skrev:
Du menar effekten? :7peta
eventuellt NEJ, den är typ 30-50 hk högre bara, vridet är enormt mycket högre, det är det man märker av mest när man kör båda sorternas hojar.

Du har kanske 100nm+ vid 8000 varv på en litershoj vad tror du en sport 600 ger där?

Eller JA isf effekten vid alla varvtal, speciellt på den undre skalan.

sandstream skrev:
R1000 K5, dvs 2005 års modell, har 178 HK enligt tillverkaren.
De bänkningar jag läst om har gett ca 167-168 HK vid kopplingen och ca 160 HK på hjulet.
det är ju faktiskt inte troligt att det bara faler bort ca 3%

gud vad alla har mycket hästar i sina hojar :pannkyss

Strider skrev:
Som vanligt kan du inte skilja effekt o vridmoment. Det är effektkurvans utseende som är inressant. :fatta!

De hänger ju ihop en del.
Annars får du gärna förklara vad som gäller och hur det är.
Jag får inte ut nåt vettigt av dina svar tyvärr.

För mig är 30 nm på 5000 varv stor skillnad mot 90nm.
Och så har jag skrivit presis hela tiden, och du kan ju direkt räkna ut effekten i den punkten om du har lust, men den stora skillnaden ser jag inte.
Vi blandar inte in andra typer av hojar här.

Strider skrev:
Jo vi har ju varit igenom det här i ett antal trådar innan. Men som tidigare sagts så är effekten proportionerlig mot vrid gånger varvtal. Det räcker inte med vridet för att beskriva en motors egenskap. Vi saknar en "dimension", varvtalet. Effekt o moment hänger inte bara ihop till en del utan till 100%.

.
Jo men jag skrev ju faktiskt varvtalet och vridet.
Struntsamma, så är det.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...