Bänkkörning idag

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Är ganska nöjd med hk, men vridet blev lite dåligt, antagligen så läckte wastegaten.
Laddtrycke var 0.9 bar. Provade även att köra med och utan oktanbooster på samma laddtryck, fick 4hk mer med oktanbooster. Var det en tillfällighet eller finns det någon bra förklaring. :confused:
Blå kurva 0.9 Bar 98 okt
Röd kurva 0.9 Bar oktanbooster

R1 T

Bifogat

• 0.9-Bar-98-okt-och-oktanboo.jpg
    0.9-Bar-98-okt-och-oktanboo.jpg
    97.8 KB · Visningar: 691
För er som är intresserade så lägger jag upp körningar på 0.7 Bar 235 hk SAE
och 0.8 Bar 251 hk SAE

R1 T

Bifogat

• 0.7-bar-98-okt.jpg
    0.7-bar-98-okt.jpg
    100.2 KB · Visningar: 198
  • 0.8-Bar-98-okt.jpg
    0.8-Bar-98-okt.jpg
    93.1 KB · Visningar: 211
Ser ut att vara en go kurva där du! Men hur är hojen är att köra då? Ryckig, eller hinner man kanske inte märka något innan man är uppe i 200 blås? :D

R1 T skrev:
fick 4hk mer med oktanbooster. Var det en tillfällighet eller finns det någon bra förklaring.
Är ju bara 1 a 2 % avvikelse. Undrar om det inte ligger inom felmarginalen, dvs.
beror på nåt annat, mer svårkontrollerat.
/u

En liten fråga.
På vissa kurvor är det STD kurvor, andra SAE kurvor. Inser att det är några typer av standarder, men kan nån förklara närmare?

Tack :)

/N

Fråga: Varför är linjerna inte "raka" utan hackiga?!.. kanske en dum fråga men bättre fråga än alltid vara dum :Bugar

isse skrev:
En liten fråga.
På vissa kurvor är det STD kurvor, andra SAE kurvor. Inser att det är några typer av standarder, men kan nån förklara närmare?

Tack :)

/N

Är inte så hemma på de olika stadarderna. De olika jag har sett är DIN och SAE. Mäter man i DIN så får man ett högre värde än om man mäter i SAE.
Men det där kan säkert någon annan förklara mycket bättre än jag.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com

härliga siffror! har du byggt motorn själv eller? mer info om den? frågar eftersom kompisen vill snickra turbo på sin R1:a i vinter.
ska snart bänka min hoj igen, gav 234hk förut men är mer nu :)

R1 T skrev:
Jo det är nog inom felmarginalen, men det jag reagerade på var att den ligger lite högre hela vägen.
Varmare olja som ger mindre förluster, varmare däck som slirade mindre, varmare kedja...
Jag bara gissar.
/u

hehe gött :banana går det hålla ner framhjulet :va R1an är ju rätt lätt ifram även med orginal 130-140hk :hihi ............ kolla du bara effekten? kurvan är väldigt hackig så justering av knasarna vore kanske inte så dumt.

PD skrev:
hehe gött :banana går det hålla ner framhjulet :va R1an är ju rätt lätt ifram även med orginal 130-140hk :hihi ............ kolla du bara effekten? kurvan är väldigt hackig så justering av knasarna vore kanske inte så dumt.

Har drevat den en del och bakhjulet sitter så långt bak det går, men det är ändå stora problem att hålla ner framhjulet.
Jag kollade bara effekten, det enda jag justerade var laddtrycket.

Jag har också funderat över varför kurvan är så hackig, förgasarna som du säger skulle behövas synkas, men jag vet inte om det beror på det, förgasarna är ju fullt öppna under hela körningen. Jag funderar på om det kan bero på att kedjan var ganska slak under körningen :confused:

R1 T

R1 T skrev:
Har drevat den en del och bakhjulet sitter så långt bak det går, men det är ändå stora problem att hålla ner framhjulet.
Jag kollade bara effekten, det enda jag justerade var laddtrycket.

Jag har också funderat över varför kurvan är så hackig, förgasarna som du säger skulle behövas synkas, men jag vet inte om det beror på det, förgasarna är ju fullt öppna under hela körningen. Jag funderar på om det kan bero på att kedjan var ganska slak under körningen :confused:

R1 T

Vilken " smoothing " faktor är det visat med det finns från 0-5 där 5 slätar ut de mesta

Många väljer att visa med faktor 5 för att det ska se snyggare ut

Peter

Körde min hos Sangbergs Racing och han förklarade att bestyckningen var fel när kurvan blev taggig, tror det var för fet.

Har du gjort nått mer för att kunna höja laddtrycket?

Högst troligt är det som andersson turbo menar, att smoothingen är ställd lågt. Anledningen till ryckigheten i kurvan beror förmodligen på att upplösningen i hastighetsmätningen inte är oändlig vilket ger diskontinuerlig acceleration som gör av sig på samma sätt på effekten när man räknar om det. På min lilla bänk har jag samma "problem" som dock försvinner genom att smooth:a hastighetsprofilen en aning före acc.beräkningen.

PD skrev:
Körde min hos Sangbergs Racing och han förklarade att bestyckningen var fel när kurvan blev taggig, tror det var för fet.

Har du gjort nått mer för att kunna höja laddtrycket?

Den går lite fett på låga var upp till ca 4000, sen ligger lambda värdena på ca 12,5 13, så där går den nästan för snålt.

Sänkt komp till lite drygt 9

R1 T

andersson turbo skrev:
Vilken " smoothing " faktor är det visat med det finns från 0-5 där 5 slätar ut de mesta

Många väljer att visa med faktor 5 för att det ska se snyggare ut

Peter

Vet ej skall hör med dom.

CHIPPEN_no1 skrev:
härliga siffror! har du byggt motorn själv eller? mer info om den? frågar eftersom kompisen vill snickra turbo på sin R1:a i vinter.
ska snart bänka min hoj igen, gav 234hk förut men är mer nu :)

Det är lite blandat på min hoj, lite från markund sen har jag byggt lite själv.
Jag har monterat allt själv.

Skillnad mot Marklunds Kit
Jag har sänkt kompressionen till lite drygt 9
Använder Mitsubishi TD04HL16T
2.1/2" avgassystem hela vägen

Kolla gärna lite på min hemsida, där står det lite mer.

R1 T

R1 T skrev:
Det är lite blandat på min hoj, lite från markund sen har jag byggt lite själv.
Jag har monterat allt själv.

Skillnad mot Marklunds Kit
Jag har sänkt kompressionen till lite drygt 9
Använder Mitsubishi TD04HL16T
2.1/2" avgassystem hela vägen

Kolla gärna lite på min hemsida, där står det lite mer.

R1 T
skall kolla in sidan! å få kompisen o snickra turbo i vinter. :yoparty

*/ ?>
Back