Bänkkörning av 250. Trams eller bra hjälpmedel?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har funderat på att köra min hoj i bänk när jag väl fått gått igenom motorn och allt annat. Tanken var att genom lambdamätningarna kombinerat med titt på kolvar etc kunna få en bra grundsetup och RAD-bas framräknat under klugna förhållanden.
En stor racingrelaterad handlare i trakten ville dock inte köra en tvåtaktare eftersom de menade att oljan förstör deras lambdamätare.
Är det värdefullt att köra utan lambda eller vet ni någon som kör med lambda?
Värdefullt eller posörtrams?

Goodstuff skrev:
Jag har funderat på att köra min hoj i bänk när jag väl fått gått igenom motorn och allt annat. Tanken var att genom lambdamätningarna kombinerat med titt på kolvar etc kunna få en bra grundsetup och RAD-bas framräknat under klugna förhållanden.
En stor racingrelaterad handlare i trakten ville dock inte köra en tvåtaktare eftersom de menade att oljan förstör deras lambdamätare.
Är det värdefullt att köra utan lambda eller vet ni någon som kör med lambda?
Värdefullt eller posörtrams?

Säg till handlarn att du lovar att ändra tändsystemet så den bara tänder varanat varv, och kör så länge de håller
Det ska finnas de som klarar olja bättre.
Det är svårt att simulera bana i en enkel bänk eftersom du inte har rätt luftström runt hojen, du får fel insugstryck.
Många lurar sig och går på med tändningen mer och mer för de ser att de får mer effekt och vrid, men sen spikar det sönder duktigt på bana.
Bromsen bör vara en bromsbänk och inte bara en acc.bänk.
Tänk sen på att allt slit under tiden du kör.
Jag har inte gjort bedömningen att det är värt tiden och pengarna att köra i bänk och då kan jag köra där gratis.

Han har helt rätt, hans sensor blir paj,en ny kostar ca 1000 o sitter på tex c70 du får räkna in det i budgeten.
Utan lambda kan du lika bra skita i det.

Trodde inte att de ljög mig rakt upp i ansiktet men blev nyfiken eftersom man ser bänkningsdiagram titt som tätt men då har de väl kört utan lambda och det var ju den extra informationen jag ville åt.
Misstänkte att det var en del nackdelar med en så fin plan, det är ju aldrig så enkelt som man vill hoppas. Det får bli trial and error på banan istället.

Finns ju annat man kan lägga de pengarna på... :näsblod

Javulen skrev:
Han har helt rätt, hans sensor blir paj,en ny kostar ca 1000 o sitter på tex c70 du får räkna in det i budgeten.
Utan lambda kan du lika bra skita i det.

Jag tycker att utan cylindertrycksgivare och vevlägesgivare känns det menlöst, man har för dålig koll på förbränningen.
En tryckgivare kostar väl 20000kr och laddningsförstärkare & vevlägesgivare är inte så billiga de heller och sen ett kort för att sampla också, det blir snabbt pengar av det.

När det gäller racehojar är det nog mer värt att skaffa logger med detonationssensor och eller avgastemp.

Detonationssensor skulle vara trevligt men nu är min budget redan på gränsen med slitdelar, bränsle och däck så det får bli vid eventuell lottovinst...

*/ ?>
Back