Bänkat min 660

420 skrev:
Så du menar att den effekt du hade vid 4000 har du nu vid 6000?
Bli väldigt mkt effekt på toppen om du inte förlänger varvtalsregistret. Men det antar jag att du inte gjort för din 660 varvar väl knappast 11000?? (min 625:a varvar 9000 orginal)
/Stefan - som är tveksam till dina siffror. [/B][/QUOTE]

Allting är relativt! Äftersom jag inte har bänkat cykeln orginal.
Men i praktiken är det stor skillnad på hur länge motorn "drar".
Orginal dog den rätt så tvärt efter effekttoppen, men nu så kan man varva "hur länge som helst" känns det som.

/Stefan - som är tveksam till dina siffror.

Mina siffror är från i lördags
Bänkat på MP-Racing, auktoriserad
dynojet/powercommandercenter
Tel 042-73670
Jag får väl lita på att hans dynobänk stämmer mot andra auktoriserade!
 
Ja visst är allt relativt. Är ju alltid mer intresant vad skillnade mot orginal är än vad bänkningen gav.
Men man orkar ju sällan bänka hojen innan man trimmar den så blir man bara nöjd med resultatet så är det bra.
Och visst ska den varva mkt mer med en vassare kam, iaf med de flesta.
Kul att du är nöjd och hoppas vi ses på samma bana någon gång så man får uppleva draget :tummenupp
Fundera själv på en ny kam och lite jobb på toppen i vinter på min 625:a.

/Stefan
 
Ang. bänkningen: Vridet är misstänkt bra, inte omöjligt, men väldigt ovanligt högt. Iaf med en sånt bra register. Men det kan vara en ovanligt lyckad motor. Hoppas på det.
/u
 
Luftfilter !

Hej !

Det här sport luftfiltret, var kan jag få tag på det ??
Vad har du mer hittat på ??


Mvh Supemote
 
Nu ska jag inte vara negativ :hördu Och rätta mig om jag har fel :kulspruta

1 HK SAE = 0.92 HK 67.6 SAE= 62.20 HK

Omräkningsfaktor: 1 hk SAE = 0.92 hk DIN
1 kW SAE = 1.25 hk DIN
1 kW DIN = 1.36 hk DIN

HP SAE är ett amerikanskt mått medan HK DIN har sitt ursprung från Tyskt std.


KTM Sommer har luftfilter som ska ge 25% mer luft.
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_03/F_zubehoer_03.html
 
Last edited:
KTM640Y2K skrev:
KTM Sommer har luftfilter som ska ge 25% mer luft.
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_03/F_zubehoer_03.html


:va Hm, jag har sådant där "supermoto" luftfilter..... provade det i bänk, gav ingen skillnad...... så jag åker med det vanliga. Supermotofiltret måste i princip släppa igenom massa skit, för man ser rakt igenom det. Därmed säger jag inte att det är CRAP men de utlovade 2hästarna fick inte jag ivf

Någon som bänkat å fått någon skillnad med det?? :va
 
Tom Byron skrev:
:va Hm, jag har sådant där "supermoto" luftfilter..... provade det i bänk, gav ingen skillnad...... så jag åker med det vanliga. Supermotofiltret måste i princip släppa igenom massa skit, för man ser rakt igenom det. Därmed säger jag inte att det är CRAP men de utlovade 2hästarna fick inte jag ivf

Någon som bänkat å fått någon skillnad med det?? :va

Tackar för svar :Bugar För ger det inget med SM-filter kör jag gärna med orginal och sparar på kolven/loppet.Grus i maskinen vill jag inte ha :7peta
 
Ta det med en nypa salt, det kanske är någon annan som fått en ökning....... men jag fick det inte ivf. Å spana får du se.....det är tunnt som faan........ känns inte bra att montera en sådan där i en bäbis man gillar :)

KTM640Y2K skrev:
Tackar för svar :Bugar För ger det inget med SM-filter kör jag gärna med orginal och sparar på kolven/loppet.Grus i maskinen vill jag inte ha :7peta
 
KTM640Y2K skrev:
Nu ska jag inte vara negativ :hördu Och rätta mig om jag har fel :kulspruta

1 HK SAE = 0.92 HK 67.6 SAE= 62.20 HK

Omräkningsfaktor: 1 hk SAE = 0.92 hk DIN
1 kW SAE = 1.25 hk DIN
1 kW DIN = 1.36 hk DIN

HP SAE är ett amerikanskt mått medan HK DIN har sitt ursprung från Tyskt std.


KTM Sommer har luftfilter som ska ge 25% mer luft.
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_03/F_zubehoer_03.html

Det har ingen betydelse, det finns en överenskommelse att man ska mäta SAE
i Norden (Dynojet) och då får du räkna om på alla andra cyklar oxå.
 
Vet inte om det orginal sitter trattar på Keihin FCR förgasaren (någon)
om inte så så borde det finnas effekt att hämta där, någon som har laborerat med olika trattar och trattlängder på förgasaren??
 
Trattar :va

Är inte det någe gathojsyndrom :arsele

PD skrev:
Vet inte om det orginal sitter trattar på Keihin FCR förgasaren (någon)
om inte så så borde det finnas effekt att hämta där, någon som har laborerat med olika trattar och trattlängder på förgasaren??
 
Jo, på min gixxer 600 satt det plasttrattar, som kunde bytas till olika längder beronde på mera vrid eller toppeffekt.

Men har inte sett det på någon enstånka ivf........



PD skrev:
Mer effekt passar bra på dom flesta fordon :tummenupp
 
Tom Byron skrev:
Jo, på min gixxer 600 satt det plasttrattar, som kunde bytas till olika längder beronde på mera vrid eller toppeffekt.

Men har inte sett det på någon enstånka ivf........


Då är det på tiden :banana om det inte sitter några alls orginal så borde det finnas effekt att hämta jag har inte skruvat med min 625 än så jag vet inte,
men trattar ökar ju flödet/gashastigheten precis som med en portning-öppnare avgassystem-luftfilter gör
 
har en kompis som monterade trattar på en formel ford (endast avgas och insug som man får grejja med då motorn måste vara orginal) och han fick ut 5hk mer med enbart trattar på en orginal ford motor! :Bugar
 
Kankse testa med det här.
Det är detta system de verkligen rejsar med i VM/EM osv på factory hojarna... Aningen dyrt bara...

"""Anyone with a KTM LC4 might be interested to know of a brand new Akrapovic
exhaust system for sale; it's the twin silencer 2003 system currently only
available direct from KTM who enjoy sole rights from Akrapovic until 2004/5?
and retails for something in the order of £1800!

System is complete bar the silencers - should be no problem in mating to off
the shelf cans cans though.

Anyone interested contact John Ellis on: 01423 536353 work or 07973 560145
mobile"""


Daniel...
 
BHP e det samma som Bromsade Häst Pållar eller
:D

jag vill ochså ha en kåtem

//Niklas
 
ulf_lundin skrev:
Är det rena bakhjulssiffror så är det väldigt bra vrid f en 660 cc motor. 70.3/.66 = 106.5 Nm/l. Om man antar 13 % kedjeförluster så skulle det motsvara 1.13*106.5=122.5 Nm/l. Mycket högt värde. Eller är den större än 660 cc ?
/u

Det där med att räkna procentuella förluster tycker jag är lite underligt. Du nämner här ett ex med 13% förlust. Om man istället antar att motorn lämnar 10.000hk, betyder det då att man förlorar 1300hk på vägen ner i backen!? Självklart inte... Jag tycker att det är ett lite felaktigt sätt att beräkna effektförluster, men det finns säkert inget bättre! Några bra kommentarer om detta hade varit intressant! :)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top