Bänkade hojen - ÄKTA 750RR

Kay skrev:
Finns den!? :D


Mavve: Fin hoj, lagom effetk! :) :fyllisar

Tack, jag är riktigt nöjd.

Jo, SH-legenden finns ju och nej, den är inte bänkad - känns som om ni hade fått reda på det då ;)

Den kommer, fast den kommer inte se jättespeciell ut - bara fungera som fan helt enkelt :)

400an är ännu ballare :yoparty
 
Mavve skrev:
ÄKTA 750RR.
Kawasaki uppger 121HK på pappret. Det ska då finns på veven har alla kommit fram till genom åren.
Det betyder att den ska MINST ha 110RWHP. Man tappar ALDRIG 10HK på vägen till bakhjulet, så är det bara.
Du kan räkna med att du tappar 13% av effekten i överföringen från vev till hjul.
 
Mavve skrev:
Tack, jag är riktigt nöjd.

Jo, SH-legenden finns ju och nej, den är inte bänkad - känns som om ni hade fått reda på det då ;)


Vaddå inte bänkad? Du visade ju en bänkning på din 750rr med trimmad zx9r motor i förut. 141-144 bakhjulshästar på den eller vad det nu var.

Vad hände med den bilden?

/a
 
Mavve skrev:
ÄKTA 750RR.
Kawasaki uppger 121HK på pappret. Det ska då finns på veven har alla kommit fram till genom åren.
Det betyder att den ska MINST ha 110RWHP. Man tappar ALDRIG 10HK på vägen till bakhjulet, så är det bara.

ca 13% tappas på vägen till bakhjulet så den borde lämna strax över 105 hk.
 
Mavve skrev:
ÄKTA 750RR.
Kawasaki uppger 121HK på pappret. Det ska då finns på veven har alla kommit fram till genom åren.
Det betyder att den ska MINST ha 110RWHP. Man tappar ALDRIG 10HK på vägen till bakhjulet, så är det bara.


96 hästar?
Jag har haft en ZX-6R -96a som gav 97 hästar på slangen (iofs med slipon).

Känns som om den ger lite dåligt.
 
121 hästar ska ju ge 105-106 på hjulet om den förlorar normalt med effekt. Men tappet KAN vara mer än 13% om transmissionen är dålig, såna saker som slitna drev och kedja kan ge 3-4 hästar i skillnad. Sen är den ju inte helt ny heller, att man tappar lite hästar med åren är ju fullt normalt.
 
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.
 
Mavve skrev:
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.

Känns som om du är ute och cyklar riktigt ordentligt!!!

Min fireblade 03:a gav 136SAE bakhjulshästar helt orginal.
Honda uppger 152 i motorn. tar du 152 multipli. med 90% (0.9)så blir det exakt 136,8 hästar på bakhjulet!!
tar du 136 gånger 113% (1,13) som blir det 153,7 hästar omräknat till veven.
Jag "förlorade" alltså 16 hästar men enligt dig är det tydligen omöjligt...

numera har jag dock 143,8 SAE bakhjulshästar vilket borde vara ca 162
hästar i motorn!

P.s.
När ZXR 750rr kom vad den klenare än den betydligt vanligare ZXR 750 r och gick allmänt sämre! Lite som 600rr och vanliga Zx6r..
 
Last edited:
Major Bif skrev:
P.s.
När ZXR 750rr kom vad den klenare än den betydligt vanligare ZXR 750 r och gick allmänt sämre! Lite som 600rr och vanliga Zx6r..

Detta stämmer inte för fem öre. ZXR750 hade 100hk och ZXR750R hade 121hk.
 
Mavve skrev:
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.
Nu är du och och motorcyklar igen, varför skulle man inte kunna tappa 10 pållar, vad baserar du detta på?

10-15% förlust är inte helt ovanligt, så du har nog 105-110 på veven men det kvittar eftersom du måste få ner effekten i asfalten via transmissionen och bakdäcket.

Dessutom har jag mer effekt i min 790RR än vad du hade i din 900S
 
Mavve skrev:
Hoppas att ni fattar att man inte förlorar 13% från vev till bakhjul - så ÄR det alltså inte. Man kan inte förlora över 10HK till hjulet.

Om man har en turbomatad grej då? 250HK så skall ju inte den ge 217,5 på slangen, det är ju långt ifrån verkligeheten.

950R är inte bänkad, jag ljuger inte.

Min gamla 900 är bänkad till 140,3.

Jo så är det, en turbomatad hoj förlorar mycket mer i hästar en en mindre stark hoj. Effektminskningen är ca 13% för en hoj med ok transmission.
 
man kan inte uppge en speciell siffra anser jag.

Om mna då tänker tat turbohojen ger 400hk i motorn men tappar 13% vilket då innebär att runt 70 hästar skulle försvinna, fan det skulle bli en neorm värmeutveckling som nästan borde smälta ner vissa delar:lol

Det är bra svårt sånt här, jag tror de 13 kan användas som en riktlinje på mer normala hojar.
Att man kan förlora mer än 10hk i drivlinan är nog däremot fullständigt möjligt.
 
Silwer skrev:
man kan inte uppge en speciell siffra anser jag.

Om mna då tänker tat turbohojen ger 400hk i motorn men tappar 13% vilket då innebär att runt 70 hästar skulle försvinna, fan det skulle bli en neorm värmeutveckling som nästan borde smälta ner vissa delar:lol

Det är bra svårt sånt här, jag tror de 13 kan användas som en riktlinje på mer normala hojar.
Att man kan förlora mer än 10hk i drivlinan är nog däremot fullständigt möjligt.

Det har visat sig stämma för motorer på mellan 10-1000hk
 
Chris Ash skrev:
Det har visat sig stämma för motorer på mellan 10-1000hk
Ja det är ett linjärt förhållande oavsett pållisar, verkningsgrad mannen
 
Major bif har mest fel i världen här.

Det är som jag säger och så är det bara. Att ni har hakat upp er på vad som står som fabriksuppgift kan jag förstå, men ni kommer till insikt kjanske nån dag.

Nej GSXR1100R, det hade den INTE. HAR inte.
 
Det finns hästar - sen finns det Hondahästar :rolleyes:
 
Mavve skrev:
Major bif har mest fel i världen här.

Det är som jag säger och så är det bara. Att ni har hakat upp er på vad som står som fabriksuppgift kan jag förstå, men ni kommer till insikt kjanske nån dag.

Nej GSXR1100R, det hade den INTE. HAR inte.
Resten av världen har altså fel :rofl

Du är rolig du med dina egenpåhittade teorier :lol
 
Har hört någonting om att motoreffekten kan diffa 6% från hoj till hoj när dom kommer från fabriken. Någon som vet om det stämmer?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top