Bänka = Problem?

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Jag har en 125a och enligt lagen får den bara ha 14,9 hk men om vi säger (jag har inte gjort detta utan vi fantiserar) att jag strypt av den och vill kolla hur många hk respektive Nm den har.

Jag bänkar och får se att den har 25 härliga hästar. Kan detta skapa problem eller finns det bara 1 papper på bänkningen som jag får eller kan dem som har stället spara papper mm. Är lite orolig att försäkringsbolaget skulle kunna få reda på detta isånafall.

Jag tror inte att det är så men jag vill vara säker till 100 %.

//Wargen

Wargen skrev:
Jag har en 125a och enligt lagen får den bara ha 14,9 hk men om vi säger (jag har inte gjort detta utan vi fantiserar) att jag strypt av den och vill kolla hur många hk respektive Nm den har.

Jag bänkar och får se att den har 25 härliga hästar. Kan detta skapa problem eller finns det bara 1 papper på bänkningen som jag får eller kan dem som har stället spara papper mm. Är lite orolig att försäkringsbolaget skulle kunna få reda på detta isånafall.

//Wargen

Är det inte så att en 125a INTE få ha mer än 16kw dvs 21,76 hk??
1kw=1.36Hk

Wargen skrev:

//Wargen

Det finns inte en jävel förutom du som bryr dig om hur mycket hk hojen har. Firman som bänkar den skiter väl i hur mycket effekt den har så länge som du ger dom pengarna dom vill ha för att bänka den.
Försäkringbolaget kommer aldrig få reda på att du trimmat den genom firman för dom vill inte förlora kunder...

Hi-ho skrev:
Är det inte så att en 125a INTE få ha mer än 16kw dvs 21,76 hk??
1kw=1.36Hk

den får inte ha över 11 kw, typ 16 hästar eller så.. orkar inte räkna..

Tack och lov så är samhället inte uppbygt så att man måste ange varandra...
Så även om bänkningsdiagrammet ligger i Mc firmans dator kan inte försäkringsbolaget få den uppgiften.

MEN...
Om du står på öronen ostrypt och föräkringsbolaget kollar om din hoj är strypt eller ej så är du rökt. :brinnerup

Last edited:
Kamikaze kid skrev:
Tack och lov så är samhället inte uppbygt så att man måste ange varandra...
Så även om bänkningsdiagrammet ligger i Mc firmans dator kan inte försäkringsbolaget få den uppgiften.

MEN...
Om du står på öronen ostrypt och föräkringsbolaget kollar om din hoj är strypt eller ej så är du rökt. :brinnerup

Om nån kollar ja,,,, oftast ber försäkringbolaget mc-firman som ska reparera hojen att kolla om strypningen finns kvar, och hur många mc-firmor vill tappa kunder???

slangarn skrev:
Om nån kollar ja,,,, oftast ber försäkringbolaget mc-firman som ska reparera hojen att kolla om strypningen finns kvar, och hur många mc-firmor vill tappa kunder???

Försäkringsbolagen är också kunder hos hojaffären!
Stora kunder....

slangarn skrev:

Eftersom det inte är helt ovanligt att man tar bort strypningen så kollas det rätt ofta om olyckan varit framme.
Försäkringsbolaget sparar en jävla massa om dom slipper betala ut ersättning om hojen inte är det den utges vara.

Men det protokoll som finns efter en bänkning är inte av intresse för dom.

Utan huruvida hojen var strypt vid olyckstillfället eller ej....

Ursäkta men jag lånar tråden lite...

Hur skall man göra om man vill att hojen skall få sin ursprungliga effekt?
det vill säga att jag får tungt kort nu i sommar. så bort med strypningen och sen då? hur gör man med besiktningen? måsta man komma med ett bänk papper eller kan man typ säga: Hej nu är den fulleffekt och sen ger dom pengar för ändringsuppgift?.

Robban Nr1 skrev:
Ursäkta men jag lånar tråden lite...

Hur skall man göra om man vill att hojen skall få sin ursprungliga effekt?
det vill säga att jag får tungt kort nu i sommar. så bort med strypningen och sen då? hur gör man med besiktningen? måsta man komma med ett bänk papper eller kan man typ säga: Hej nu är den fulleffekt och sen ger dom pengar för ändringsuppgift?.

Du behöver inte bänka den, men de vill ha ett intyg som säger att strypningen är borttagen. Så var det åtminstonde för mig, sen vem som ska ha skrivit det där intyget är det lite delade meningar om ring SBP och fråga. I vilket fall som helt så sket jag i vilket för cykeln är ju ändå försäkrad på full effekt.

// J

OK då var det som jag trodde. Tack så jättemycket för alla svar! :tummenupp :Bugar

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...