Bänka på 95 eller 98 oktan?? vilket?

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Vad är bäst att bänka hojen på, 95 eller 98 oktan? jag kör mest på 95 nu och tror att det inte gör någon stor skillnad i effekt att byta till 98.

kan man köra hojen på 98 om man har bänkat på 95 oktan?

Eller är det bara placebo allt ihop?



//Alex
 
Om du menar bänka som i att mappa om luft&bräsle med pc3 så tror jag inte de spelar så stor roll iom att man inte rör tändningen.
Däremot kanske det kan skilja nån enstaka häst i bänken, vissa säger energiinnehållet i 95 ger lite mer, vissa säger 98 ger lite mer.

Men som sagt, luft&bränslemängd borde inte påverkas av oktantalet, och alltså inte mappen.
Rätta mig om jag har fel.

/N

Alex 6R skrev:
Vad är bäst att bänka hojen på, 95 eller 98 oktan? jag kör mest på 95 nu och tror att det inte gör någon stor skillnad i effekt att byta till 98.

kan man köra hojen på 98 om man har bänkat på 95 oktan?

Eller är det bara placebo allt ihop?



//Alex
 
Last edited:
95 oktanig bensin innehåller mer energi men med högre oktan (98 oktanig) finns mindre risk för spikningar därav kan du öka trimningsgraden på motorn eller höja kompet. Moderna bilar har knackningssensorer och kan reglera detta själva efter bensinen men på en hoj som är mappad för 95 blir det sämre effekt med 98. Det är min uppfattning. ni får också rätta mig om jag har fel
 
bänka på 95/98, sen bänkar du den igen fast med V-power, så vi får slut på diskussionen om hur effekthöjande den är! =)
 
95 oktan innehåller 5% etanol så om du bänkar på 95 och sen kör på 98 oktan kommer den att gå lite fett. Kör och bänka på 95 oktan, dvs den bensin som har störst omsättning i tankarna på mackarna.
 
Tackar för svaren!! precis vad jag ville veta! Slipper jag tömma tanken som är fulltankad på 95 oktan nu :)

se hur många hk jag får på bakbananen nu...
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top