Bänka hoj med slipon

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
cbr1000RR - 06
Har en CBR1000RR som jag monterat ett yoshi slipon på. Tänkte höra med folket här ifall det är nödvändigt att bänka hojen. Det jag tänker på är inte en ev effektökning utan mer hur motorn mår utan justering i bänk med ett slipon monterat. Har läst att om den går för snålt så finns risk att den går för varmt vilket kan resultera i brända ventiler osv. Men allt jag läst har inkluderat ett helsystem monterat. Vad gör skillnaden gentemot ett slipon? Bör jag bänka hojen och bränna 6-7 lax på pc3, filter och bänkning??

ni med erfarenhet får mer än gärna svara

Kamikaze kid, anderssonturbo, dr bike mfl..................ös på:tummenupp

Last edited:
Har en CBR1000RR som jag monterat ett yoshi slipon på. Tänkte höra med folket här ifall det är nödvändigt att bänka hojen. Det jag tänker på är inte en ev effektökning utan mer hur motorn mår utan justering i bänk med ett slipon monterat. Har läst att om den går för snålt så finns risk att den går för varmt vilket kan resultera i brända ventiler osv. Men allt jag läst har inkluderat ett helsystem monterat. Vad gör skillnaden gentemot ett slipon? Bör jag bänka hojen och bränna 6-7 lax på pc3, filter och bänkning??

Det är alltid bäst att mappa den, men det går ju utan men ett helsystem är nog lite viktigare om du vill ha maxeffect. Jag hadde dock mappat den om slipon jag skulle montera slipon:tummenupp http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204714

Last edited:

En bänkning är ALLTID på sin plats, även om du INTE monterat slip-on.
Eftersom de flesta hojar är mappade för att kalra massa avgasregler osv så kan det finnas en hel näve hästar, och inte misnt gångkultur att hitta redan i en originalmaskin.
Med ett öppnare luftfilter och ett slip-on rekommenderar jag starkt en bänkning.
Och ja - du måste ha en PC-III eller motsvarande från annan leverantör, för att kunna fiddla med bränslet.

Bänka kan du göra som Jimmy säger hos Andersson, och även hos www.racerepairs.se
För er som bor västerut (Enköping och bortemot hillbillyhåla, dvs Västerås) så har ju NC-Racing en bra bänk i era trakter.

Eftersom de flesta hojar är mappade för att kalra massa avgasregler osv så kan det finnas en hel näve hästar, och inte misnt gångkultur att hitta redan i en originalmaskin.
Med ett öppnare luftfilter och ett slip-on rekommenderar jag starkt en bänkning.
Och ja - du måste ha en PC-III eller motsvarande från annan leverantör, för att kunna fiddla med bränslet.

Bänka kan du göra som Jimmy säger hos Andersson, och även hos www.racerepairs.se
För er som bor västerut (Enköping och bortemot hillbillyhåla, dvs Västerås) så har ju NC-Racing en bra bänk i era trakter.

OK kanonsvar men kan motorn redan ha tagit skada av att ha åkt "omappad" i nära 500 mil??

OK kanonsvar men kan motorn redan ha tagit skada av att ha åkt "omappad" i nära 500 mil??

Troligtvis inte.
Om du inte ständigt svinat ur den förståss.
Däremot har den troligtvis gått betydligt sämre än den borde kunnat göra! :)
Du har lite skoj kraft inneboende som väntar på dig!

Troligtvis inte.
Om du inte ständigt svinat ur den förståss.
Däremot har den troligtvis gått betydligt sämre än den borde kunnat göra! :)
Du har lite skoj kraft inneboende som väntar på dig!

hehe ok. nej jag har inte svinat ur den ordentligt,visst jag har kört hårt ibland men absolut inte rödmarkering hela tiden. Har dock ett litet tickande från vänster sida av hojen vid kallstart men det försvinner när man fått upp temp. Kan det bero på att blandningen är snål? Har iofs hört att andra med samma hoj har samma ljud.

Jag har hört rycktas om att besiktningen skulle börja ta ljud och avgasvärden vid vanlig kontrollbesiktning.

Om det stämmer kommer ju en mappad cykel med originalsystem inte klara sig, inte heller en icke mappad med slipon antagligen.

Varför är de här mindre "firmorna" bättre? har de bättre bänk eller mer kompetens?
Har inte de stora mer hojar i bänken o därmed mer erfarenhet?
Tips på nån bra bänkare lite mer västerut?

Varför är de här mindre "firmorna" bättre? har de bättre bänk eller mer kompetens?

Eurospeed om du nu bor i karlstad.

Har firman tunelink är de väll ingen nackdel. Du har Ac här istan också men dom har nog inte lika mycket kött på benen.

Det har jag aldrig påstått. Men jag håller med den som sa det iaf! :)
Eftersom tid är pengar, och en stor verkstad har betydligt högre timpris osv
Och det faktumet att du hos en liten firma/privat oftast får en större uppmärksamhet/mer tid tilldelad, så gör detta sammantaget att man kan komma längre och göra noggrannare jobb.
För bänkkörning är ingen löpande-bandverksamhet, utan är fortfarande ett av de riktiga hantverken.
Iaf om det ska justeras riktigt, och iaf om man är beredd att lägga ner det där sista lilla.
Som exempel börjar ju (många?) iaf flera bänkare "glömma bort/strunta i" förgasare nu i insprutets kölvatten.
Man byter bara huvudmunstycke och hoppas på det bästa.
Medan de bänkare jag räknat upp går in på förgasarena alla delsystem för att justera i alla varvtalsintervaller.

Sån kunskap, och månande om kunden tycker i vart fall jag, är värt någonting.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back