Bänka efter vrid istället för A/F ?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
PC/map-justering efter vrid istället för A/F ?

Efter att ha läst tråden om racebensin , metanol i soppan etc så borde en dynokörning och PC-mappning bli mer effektivt om man justerar efter vrid istället för blandningsförhållande. Kan man göra det med en "bänk" undras?

Last edited:
Visst kan man det. Problemet är väl närmast att få exakt likadana körningar och med sådan noggrannhet att det går att utläsa förbättringar. Dock ger ju luft/bränsle-blandningen en klar hint om åt vilket håll förändringar skall ske (jag brukar eftersträva att hamna lite under 13:1).

OK. Man kan alltså se vridmoment i realtid, samtidigt som man "blandar". (det framgick nog inte i mitt förra inlägg riktigt tror jag) Det låter ju som ypperligt isåfall. Varför ha som målvärde en AF-siffra när man egentligen är ute efter vrid?

Tack för input.

Bäst vrid ger inte mest uteffekt eftersom motorns effektivitet är mycket bättre vid varvtalet för maxvrid än vid varvtalet för max effekt. Du ska kika vid det varvtal där effekten är (ska vara) som störst. En sugmotor ska ligga på 12.5:1 vid full gas. Max effekt får du vid lite klenare runt 13:1, men det är inte att rekommendera eftersom avgaserna blir varmare ju klenare den går, dvs kan ge brända avgasventiler.

OK, men en typisk powercommander mappningsprocedur innebär ju att man tar cell för cell. T ex 4k/ 20% gas, 4k/ 30% gas ..40% gas osv. Eftersom man sitter på samma varvtal så blir väl högsta effekt vid samma varvtal som vid högsta vrid? (om man jämför inom varje enskilt varvtal)

12.5:1 har jag även sett på andra håll (USA). Men jag ville egentligen bara skippa mellansteget "blandningsförhållande" överhuvudtaget och gå direkt på vrid (eller effekt) istället. Skälet skulle vara att eliminera mätfel, bränsle med metanol etc. Bara för att försöka få ett mer exakt resultat.

Det var din text om att feta upp med svensk soppa som kläckde iden "..Vill man ha lika effekt med svensk soppa som med tysk ska man fetta upp blandningen om man kör på svensk soppa.." 12.5:1? Det kanske ska vara fetare än så med svensk soppa eller?

edit: jag satte en urkorkad rubrik på tråden. Det borde stått "PC/map-justering efter vrid istället för A/F"

Last edited:
Att uppnå A/F x, y eller z är helt ointressant för dig. Vad som verkligen ÄR intressant är vilken A/F som ger Lambda 1.2, dvs en A/F som gör att du en viss mängd oförbränt bränsle ut genom avgaserna. Lambda mäter ju syrehanlten, väldigt lite syre kvar i avgaserna betyder ju en blandning åt det fetare hållet.

Men så enkelt är det ju inte heller. Du vill absolut inte ha Lambda 1.20 när du ligger och fis-kör i 70, då vill du hellre ha 0.95 till 1.00 så att tändstiften håller sig rena. Sen med gradvis ökande gaspådrag ska blandningen bli fetare och fetare. Sen tomgången... bör också ligga runt Lambda 1.10 - 1.20 eftersom den låga gashastigheten i insuget och den låga värmen i förbränningsutrymmet inte kan förgasa/förånga den insugna bränsleblandningen.

De e mycket pinaler på ett spett! :D

#Olsson# skrev:
Det var din text om att feta upp med svensk soppa som kläckde iden "..Vill man ha lika effekt med svensk soppa som med tysk ska man fetta upp blandningen om man kör på svensk soppa.." 12.5:1? Det kanske ska vara fetare än så med svensk soppa eller?

#Olsson# skrev:
OK. Man kan alltså se vridmoment i realtid, samtidigt som man "blandar". (det framgick nog inte i mitt förra inlägg riktigt tror jag) Det låter ju som ypperligt isåfall. Varför ha som målvärde en AF-siffra när man egentligen är ute efter vrid?

Tack för input.

Tror jag förstår vad du menar. Att man bromsar motorn vid de varvtal som man ska mappa. Där håller man de olika gaslägen man ska mappa. På så sätt mappar man varje punkt i mappen. Vid varje punkt testar man att öka och minska soppan/tändläget samtidigt som man håller koll på hur mycket vrid/effekt motorn producerar, men bryr sig inte om andra värden (trots att de verkar ovanliga). När man får ut max vrid/effekt i den punkten sparar man det värdet och gör samma i nästa punkt. På så sätt får man bäst effekt/vrid överallt.
Jag tycker det låter som det optimala, det är så jag tänkt göra i mitt EFI-projekt jag skrev om i en annan tråd.
Men det låter på andersbrink som att man måste lägga på en marginal också så att ingenting överhettas.

(Erkänner, har inte läst inläggen...) Vridkurvan talar inte om åt vilket håll
blandningen ev. är fel, men det gör ju lambda-kurvan. Betyder att man inte
vet hur blandningen ska justeras eller när man ska sluta labba m blandningen.
Det är ju väsentliga skillnader.
Men annars är jag vridtroende när det gäller avgöra om en motor jobbar bra
eller inte.
/u

är det inte så att där motorn ger mest effekt/vrid skulle den inte palla att köras, utan skulle överhettas? det är väl därför man gör som man gör när man bänkar/mappar??

andersbrink skrev:
Att uppnå A/F x, y eller z är helt ointressant för dig. Vad som verkligen ÄR intressant är vilken A/F som ger Lambda 1.2, dvs en A/F som gör att du en viss mängd oförbränt bränsle ut genom avgaserna. Lambda mäter ju syrehanlten, väldigt lite syre kvar i avgaserna betyder ju en blandning åt det fetare hållet.

Hm.. lambda 1,2 är tämligen magert, motsvarar blandning uppåt 16,5:1 (om vi talar vanlig bensin här) eller något sånt.. du har nog gjort en tankevurpa här Anders..

Lambda under 1,0 = fett = bra :tummenupp Neråt 0,88 (1:13) är väl vad som allmänt sägs ge bäst blandning för full effekt.

Dessutom mäter ju en bredbandslambada inte bara syreinnehåll i avgaserna, den mäter CO åsså.. den försöker helt enkellt förbruka CO eller O2 för att hålla ballans i jämförelse med en referenscell, beroende på vilket så blir det strömmar hit å dit i en tåt å vips så kan man mäta lite bättre än annars..

http://www.wbo2.com/lsu/default.htm

/B

andersbrink skrev:
Att uppnå A/F x, y eller z är helt ointressant för dig. Vad som verkligen ÄR intressant är vilken A/F som ger Lambda 1.2, dvs en A/F som gör att du en viss mängd oförbränt bränsle ut genom avgaserna.

Nu faller min polett ner. (tror jag) Man blandar + eller - efter lamdavärde och resultatet där skall ju vara detsamma oavsett AF som eventuellt varierar p g a olika soppor.

(Värdet 1.2 var iofs of. Lamda 1 är väl 14.7 :1 och 1.2 är 14.7 X 1.2 vilket är tokmagert. )

Fluxir skrev:
är det inte så att där motorn ger mest effekt/vrid skulle den inte palla att köras, utan skulle överhettas? det är väl därför man gör som man gör när man bänkar/mappar??

Jag tror runt 10-15% över stockiometric(stavning :yoparty ger bäst effekt. Och det är rikt det. Den borde gå kallare då.

Kemiskt (stökiometriskt ?) korrekt blandning är lambda 1.0 definitionsmässigt,
oberoende av typ av bränsle.
Lambda är definierat så att högre värde innebär magrare blandning.

Men tyvärr menar folk ibland (?) spänningen från lambdasonden, vilket är en
helt annan sak. (Det är ju lätt hänt eftersom den ligger runt 1 Volt. Men det är
ju i princip en olycklig slump.)

Sen förekommer (grekiska bokstaven) fi som blandningsmått. Den är 1/lambda
vilket för med sig att fi = 1.2 är fett, men lambda 1.2 är magert.

Undra på att det blir missförstånd....
/u

Bearing skrev:
Tror jag förstår vad du menar.

Exakt. Det är ju det man gör med PC fast målet med AF är några steg ifrån sitt riktiga mål (vrid). Nu går man på vrid DirEkT. Frågan är om man kan göra det praktiska. Ställa <bänk-bromsen> på x varv, plöja igenom gaslägena och monitorera någon kraftparameter i rullen liksom. När den parameten säger ett högt värde, så är man nöjd med AF-korrigeringen och går till nästa osv.

Hjärnsläpp om Lambda fet och Lamda klen !

Iivfsh är det väldigt optimistiskt att ställa in 3D-mappen i bromsbänk och förvänta sig sen få en optimal blandning för gatkörning. Är man helt ute och fiskar (dvs har inga grunddata alls) är nog det enda man kan göra - att montera en bredbandslambda och logga gasutslag, växel och varvtal. Det blir trots allt en kompromiss mellan bränsleekonomi och maxprestanda.

Ang bredbandslambda?

Hej
jag är intresserad av en lambda då jag gillar att böka lite själv med grejerna.
Kollade att du köpt en sådan som jag var intresserad av.
Frågorna jag har är dessa

1. kan man få en fullgod mappning om man mappar efter A/F?

2.Dom lambdasignaler man får ut, kan man ta dessa värden och göra en kurva med

(Lambda värde kontra varvtal och spjällägesgivarens signaler.)Kan dessa sparas?

Anledningen är att jag tänkte att man kunde få en kurva att gå efter vid justering av powercommandern?

Tänker jag rätt då?

3.Pris på byggsatsen och om du tycker att den funkar bra.

skulle vara mkt tacksam för svar då du verkar kunnig inom detta område.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D