BÖTER IGEN....Grrrr

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Så fick man en liten julklapp av Mr Blå!!!

Mitt ute i vildmarken står de nyexaminerade poliserna och skjuter laserpistol så man höll på att köra i diket... såg dem på håll så jag behöll på extraljusen(3st Hella 3000 blue 100W/st) för att kanske lyckas blända lite..... men men dom satte efter iallafall... Var ganska säker på att det hade gått lite för fort(70 sträcka)..... men vad säger de när man sätter sig i polisbilen.....JO "-Det gick inte för fort men du hade dimljusen på det blir 400:- i böter, erkänner du?" :mad:

Någon "kråka" på noten fick de inte....nog ska de få jobba för de 400:- kronorna..... :gnissla
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Kostet78 skrev:
Så fick man en liten julklapp av Mr Blå!!!

Mitt ute i vildmarken står de nyexaminerade poliserna och skjuter laserpistol så man höll på att köra i diket... såg dem på håll så jag behöll på extraljusen(3st Hella 3000 blue 100W/st) för att kanske lyckas blända lite..... men men dom satte efter iallafall... Var ganska säker på att det hade gått lite för fort(70 sträcka)..... men vad säger de när man sätter sig i polisbilen.....JO "-Det gick inte för fort men du hade dimljusen på det blir 400:- i böter, erkänner du?" :mad:

Någon "kråka" på noten fick de inte....nog ska de få jobba för de 400:- kronorna..... :gnissla
You go girl... :)
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Kostet78 skrev:
Så fick man en liten julklapp av Mr Blå!!!

Mitt ute i vildmarken står de nyexaminerade poliserna och skjuter laserpistol så man höll på att köra i diket... såg dem på håll så jag behöll på extraljusen(3st Hella 3000 blue 100W/st) för att kanske lyckas blända lite..... men men dom satte efter iallafall... Var ganska säker på att det hade gått lite för fort(70 sträcka)..... men vad säger de när man sätter sig i polisbilen.....JO "-Det gick inte för fort men du hade dimljusen på det blir 400:- i böter, erkänner du?" :mad:

Någon "kråka" på noten fick de inte....nog ska de få jobba för de 400:- kronorna..... :gnissla

...Man får väl endå ha dimljusen på tillsammans med helljuset?
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
CayLe skrev:
...Man får väl endå ha dimljusen på tillsammans med helljuset?

Självklart, man får ha vilka ljus som helst. (Förutsatt att halvljuset är på...) sedan så får man dock inte bländas, men P-bilen stod ju stilla! = No Problems.
Slår dimljuset av tillsammans med helljuset så är det inget att bråka om.... annars så.... vet väl alla att det inte får kombineras med halvljus.
 

HanneZ

Guest
Nä det stämmer nog, inte fan ska man blända av för parkerade bilar.

För ett halvår sen hade ja tyckt: "Dumt att käbbla när man ändå gjort nåt fel" (Du verkar tro att du gjort nåt fel, mötte du någon samtidigt?)
Men med rikare erfarenheter under sommaren av polisens kompetens så är min uppmaning till alla. NEKA ALLT. Till mig mig ringde dom och va otrevliga som fan o ville att jag skulle godkänna deras böter. Jag va en halv sekund ifrån då jag råkade hitta trafikförordningen på nätet och det klart och tydligt stod att jag inte hade gjort något fel alls.

Nu blev det lite ot, jag va bara tvungen att känna lite av "snutjävlar-andan". Snart är jag outlaw och bränner däck på avenyn(OBS OBS SKÄMT) :)

/ Hannes
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Visst är det väl så att helljus kan sabba hastighetsmätningen med laser?
Poliserna kan ha uppfattat att det gick snabbt och misslyckades med mätningen och ville ta dig på något sätt.

Vad gäller helljus så får det väl användas då inte stör annat fordon i trafik. Hänsyn skall tas till om det finns gående, parkerade bilar e.t.c. men finner föraren belysningen otillräcklig är det ok att använda :)

Om man däremot får ha halvljus och dimljus mitt ute i skogen när ingen ser vet jag inte.

Kan ju alltid överklaga och skänka pengarna till Asien om man inte kan leva med sitt samvete att man faktiskt hade dimljus och skulle betalat böterna :)
 

HanneZ

Guest
Jag har hört att helljus gör att det krävs betydligt kortare sträcka för radarn att ge pålitligt värde, men som sagt det är på "hört" nivå.

Får man ha helljus och dimljus så vore det naturligt att man även fick ha halvljus och dimljus om man nu vill de.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
HanneZ skrev:
Jag har hört att helljus gör att det krävs betydligt kortare sträcka för radarn att ge pålitligt värde, men som sagt det är på "hört" nivå.

Får man ha helljus och dimljus så vore det naturligt att man även fick ha halvljus och dimljus om man nu vill de.

Dimljus + P-ljus får användas i fullt dagsljus, så fort det mörknar lite så får enbart halvljus användas. Hur det funkar med varselljus har jag ingen aning om då jag inte kör volvo.
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Har lusläst lagtexten och....

Dimljus eller halvljus får ej användas samtidigt.....däremot står det ingenstans att helljus och dimljus inte får användas samtidigt!!

Vid det tillfället jag passerade polisbilen hade jag helljus och dimljus på...så DÅ gjorde jag inget olagligt :tungan

Men OM dimljusen fortfarande var på när jag bländade av till halvljus bröt jag mot 93§

Vid det här tillfället kom inget möte....och jag bländade aldrig av!!
Fortsättning följer.....
 

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
TomTroll skrev:
Visst är det väl så att helljus kan sabba hastighetsmätningen med laser?
Poliserna kan ha uppfattat att det gick snabbt och misslyckades med mätningen och ville ta dig på något sätt.

Vad gäller helljus så får det väl användas då inte stör annat fordon i trafik. Hänsyn skall tas till om det finns gående, parkerade bilar e.t.c. men finner föraren belysningen otillräcklig är det ok att använda :)

Om man däremot får ha halvljus och dimljus mitt ute i skogen när ingen ser vet jag inte.

Kan ju alltid överklaga och skänka pengarna till Asien om man inte kan leva med sitt samvete att man faktiskt hade dimljus och skulle betalat böterna :)

Stör annat fordon i trafik.. :confused: Så här står det i lagboken:
"Helljus får ej användas
på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
på sådant avstånd från mötande fordon att dess förare kan bländas"

Är en parkerad polisbil vid vägkanten ett mötande fordon... :va

Edit: Jag har redan gett 500:- till rödakorset innan dom!!
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag har en fundering, jag vet att man inte får ha halvljus & dimljus fram på samdidigt, men på min förra bil så kunde jag inte ha dimljusen bak utan halvljus, & för att få på dimljusen bak så gick dimljusen fram på... hur gör man då????
det är lite moment 22, har klarat mig från polisen & nu har jag bytt bil men jag är lite nyfiken på hur man skal göra igentligen...
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Kostet78 skrev:
Så fick man en liten julklapp av Mr Blå!!!

Mitt ute i vildmarken står de nyexaminerade poliserna och skjuter laserpistol så man höll på att köra i diket... såg dem på håll så jag behöll på extraljusen(3st Hella 3000 blue 100W/st) för att kanske lyckas blända lite..... men men dom satte efter iallafall... Var ganska säker på att det hade gått lite för fort(70 sträcka)..... men vad säger de när man sätter sig i polisbilen.....JO "-Det gick inte för fort men du hade dimljusen på det blir 400:- i böter, erkänner du?" :mad:

Någon "kråka" på noten fick de inte....nog ska de få jobba för de 400:- kronorna..... :gnissla


Sen gnälls det att polisen inte har några resurser... Man vet att man gjort fel, försoker slippa det med hellysen och annat trams, sen blånekar man så att detta ska kosta staten så mycket som möjligt. Detta leder förmodligen till något positivt. Inte!

Dessutom var böterna minst 50% mindre än om dom tagit dig för fortkörningen! Skärpning nu.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Gixxer Rolle skrev:
Radar eller Laser störs INTE av heljus!

Så är det. Det var de gamla laserpistolerna som kunde störas av helljus.

Kameraskåpen kan man varken blända eller störa.. Men är man oidentifierbar genom att man dragit ner solskyddet t.ex. så klarar man sig.



Vad gäller dimljus/halvljus.

Man får alltså inte använda halvljus och dimljus tillsammans. Anledningen är bländning.

Om du körde utan möte med helljus och dimljus kan de inte sätta dit dig.

Om du kopplar om från helljus till halvljus och knäpper av dimljusen en eller två sekunder senare så tror jag knappast de kan bötfälla dig. Regelmässigt kanske du skulle knäppt av dimljusen INNAN du kopplade av halvljuset...

Men om du kopplar av till halvljus och behåller dimljusen på UTAN att du har möte, så kan du ju hävda att bländning inte förekom då inget annat fordon i trafik fanns vid platsen ALLTSÅ så valde du istället för helljuset att uttnyttja ytterligare bredd på belysningen för att verkligen uppfatta SAMTLIGA poliser, så att du inte kör på någon av dem utav misstag.

Extraljus finns i alla upptänkliga format, och det är INTE olagligt att behålla halvljuset på och låta enbart extralampor ta hand om helljuset, så länge som belysningen är godkänd.

Annars så var det väl så att det hade varit snörök eller dimma PRECIS innan du kom fram till dem och hade inte hunnit koppla av dem, eftersom du var rädd att åka in i en ny dim/snöröks område.

Jag har blivit stoppad när jag kört med dimljus på. Som tur var så var det en ny hyrbil och jag hävdade att den knappen jag använt för dimljuset var det jag trodde mig vara halvljuset. Ingen påföljd.
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vegas skrev:
jag har en fundering, jag vet att man inte får ha halvljus & dimljus fram på samdidigt, men på min förra bil så kunde jag inte ha dimljusen bak utan halvljus, & för att få på dimljusen bak så gick dimljusen fram på... hur gör man då????
det är lite moment 22, har klarat mig från polisen & nu har jag bytt bil men jag är lite nyfiken på hur man skal göra igentligen...

Om det är dimma får man faktiskt ha dimljus på oavsett. :tummenupp
 

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Bromma
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
amullo skrev:
Men är man oidentifierbar genom att man dragit ner solskyddet t.ex. så klarar man sig.
QUOTE]

Jag kan ha fel men är det inte så att det är ägaransvar?
Alltså så spelar det ingen roll vem som kör bilen? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
martini skrev:
amullo skrev:
Men är man oidentifierbar genom att man dragit ner solskyddet t.ex. så klarar man sig.
QUOTE]

Jag kan ha fel men är det inte så att det är ägaransvar?
Alltså så spelar det ingen roll vem som kör bilen? Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Japp du är ute och cyklar :D

Ägaransvar är än bara på förslagsstadiet, problemet är att man inte kan döma nån för ett brott vilket fortkörning är. Närmare bestämt brott mot trafikfördningen. Blir det ägaransvar blir det någon form av administrativ avgift jämförbar med parkeringsböter.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
är det inte så att dimljus får ändast kombineras med possitioneringsljus(eller heter det parkeringsljus?) har för mig att de sa så på körskolan
 

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Bromma
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
Honken skrev:
Japp du är ute och cyklar :D

Ägaransvar är än bara på förslagsstadiet, problemet är att man inte kan döma nån för ett brott vilket fortkörning är. Närmare bestämt brott mot trafikfördningen. Blir det ägaransvar blir det någon form av administrativ avgift jämförbar med parkeringsböter.


okej bra att veta, med andra ord så är det bara att dra ner solskyddet :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top