Axeln genom framhjul, dra åt hur hårt? Honda CB 500

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Skulle sätta fast framhjulet på min honda cb 500 four förut, jag märkte att om jag drar axeln i muttern riktigt hårt så går framhjulet lite trögt, släpper man någon m.m. så rullafr det fint utan glapp. detta måste ju bero på att lager och långa hylsan m.m. inte riktigt når varran. Frågan är, på en bil så släpper man ju lite på hjullagret, men på en mc så släpper man väll inte lite på axeln/muttern? där ska det väll dras rejält?
 
Man brukar inte "släppa" så att lagret rullar lättare, nej.
Min gissning är att "långa hylsan" har blivit för kort med tiden, dvs. när man drar hjulaxelmuttern x antal gånger så sliter det något på hylsans ändar.

/H
 
Eller att lagren är inknackade för lite, samma symptom..

Kan även vara hylsan för lång..

Samt att muttern/axeln SKA dras med moment..
//Tanken
 
Jag har bytt lager och misshandlat hylsan litegrann, skulle kunna va så att den pressar inre lagerbana lite snett kanske. Ska kolla upp momentet, om man släpper ytterst lite tills det går lätt och samtidigt inte glappar......Är det ok då eller vad skulle egentligen vara fel med det
 
Se till att lagren är ordentligt inknackade i sina lägen. Om det ändå spänner så är nåt galet, ta lös lagren och kolla så det inte är nåt smuts som hindrar lager att åka in i botten.

Har du misshandlat hylsan så att den rent blivit kortare? Mät längden på hylsan och anståndet mellan lagren. Hylsan får inte vara kortare än avståndet mellan lagren, lite längre funkar men inte kortare.

Och släppa på den åtdragna hjulaxeln känns som en tveksam metod för du vill knappast tappa framhjulet när du är ute och kör.
 
Om hylsan är för kort eller för lång; 'går det att få hjullagren att funka m.h.a. shimsbrickor eller genom att inte pressa in dem hela vägen.

Om hylsans ändar inte är parallella; 'då är man f-cked. :(
 
Tack för tipsen! jag ska börja med att testa rätt moment
Rätt moment handlar om att det inte ska lossna och att du inte ska dra sönder gängorna :fakta

Du kan inte dra så hårt att du klämmer ihop distansen, tjockväggiga stålrör som är uppträdda på en stång, dvs axeln, är snudd på omöjliga att pressa ihop, åtminstone krävs det mycket mer kraft än vad gängorna håller för. Så du har antingen skrotat distansen när du använde den att slå ut lagren med, eller så sitter lagren fel som sagt.

Ett tips är ju att lägga lagren i frysen och värma fälgen, så glider dom nästan i av sig själv. När du ska få ut dom värmer du fälgen och blåser kylspray på lagret.
 
Sitter det några låsningar på gaffeln, som klämmer fast hjulaxeln? I så fall hade jag dragit så pass löst att hjulet rullar fint och varit nöjd med det.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top