Axelluxation och blodtrycksfall, vilken morgon!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Vaknar strax efter åtta av att Swedie skriker av smärta. Axeln har hoppat ur led. Hinner inte ens tänka innan jag flyger upp ur sängen, till följd av detta faller mitt blodtryck som en sten.

Swedie har ondare än vanligt då axeln ligger i helt fel vinkel. Försöker stödja hans arm så han kan ta sig ur sängen samtidigt som jag kämpar för att inte svimma själv.

Kryper ut i köket och hämtar ett glas vatten. Så fort jag ställer mig upp är jag nära att dimpa. Swedie lyckas ta sig till barbordet så jag kan dra tillbaka axeln. Den här gången knakar det mer än förra gången när den gick tillbaka.
Är säkert ett år sen sist. Tur att smärtan släpper på en gång.
Själv kröp jag tillbaka till sängen och väntade på att blodtrycket skulle bli normalt.

Finns det några här som har operat någon axel pågrund av för många urhoppningar? Lång läketid? Rehabilitering? Hur är funktionen efteråt? Vad händer om den hoppar igen efter operationen?
Tror det var nionde gången gillt nu :gnissla

Har haft problem med blodtrycksfall sen puberteten. Kan man göra något som förhindrar det eller minskar risken för att det händer? Förutom då att ställa sig upp försiktigt.

Har en kompis som har liknande problem,, men läkaren vill inte operera än.. "den har ju bara hoppat ur led typ 10ggr"!
Rörligheten kan nog påverkas ganska mycket, han har fått rådet att träna upp omgivande muskler i axeln!!
tss är ju lätt när den hoppar hela tiden!

Jag opererea axeln i somras,(mars) och det var nog det värsta jag gjort!! Där kan vi snacka smärta efteråt.... På operationsdagen var jag så drogad att ag knappt visste vad jag hete o gjorde där... operation tog ca 1,5h o har för mig man vakna upp 4-5h senare. men låg kvar på sjukhuset 2 h efter jag vaknat upp. Då har man axeln i ett axellås som gör att man inte kan röra armen. och så har man i 2 veckor... men det beror lite på. på mig kapa dom biceps muskeln oxå så jag hade 3 veckor... men man kan fortfarande inte använda armen på 1 månad... efter det kunde jag börja använda den lite lätt för att t.ex använda kniv o gaffel men inte mer än så.

Nu har det gått mer än ett halvår o jag har fortfarande ont då jag sover o ligger på axeln... får ofta känslan av att den ska hoppa... man känner ju verkligen att någon vart inne o rotat i den...

finns massa o berätta. får väll fråga om ni undrar nått....

Ja ang vänte tid... det var helt sjukt... det är en vårdgaranti på 3 måndar.... jag fick vänta 6 månader som jag fick gå sjukskriven... o undra vad det skulle bli för konsekvenser för dom då dom inte kunna hålla det o det enda svaret jag fick var att det endast var riktlinjer.... sen så var jag sjukskriven 4 månader efter.... så man blir ju borta ett tag:(

fick axeln ur led till följd av misshandel för några år sen... fick ha armen fastlåst i en skum kudde som fixade till nån speciell vinkel i förhållande till kroppen i ca fyra månader och därefter blev det en satans massa sjukgymnastik... är fortfarande inte helt bra, men slapp iallafall operation. har hört att det är svårt att bli helt bra efter nåt sånt, vare sig med eller utan operation... träning och uppbyggnad av axelmusklerna ska tydligen hjälpa lite genom att de stöder mer och sådär så att axeln blir mer användbar och inte hoppar ur så lätt, men bättre än ca 70 % av originalkapacitet (både vad gäller styrka och rörlighet) har jag hört att det nog inte blir tyvär... sen så beror det ju såklart på omständigheterna... är han född med en taskig axelled eller hoppade den ur "onaturligt" första gången? har en polare med överrörliga leder som brukar roa/äckla folk med att dra saker och ting ur led på sig själv i tid och otid så för honom är det ju inte så illa, men för oss avnliga döda kan en luxation vara ett riktigt helvete som man aldrig återhämtar sig ifrån...

Angående blodtrycksfall: Om det beror på att du är en lågtryckare, dvs att du har konstant lågt blodtryck, så lider jag av samma sak. Har dråsat ihop nån gång när jag rest mig upp för hastigt, och jag fick svimningstendens en gång när jag gjorde ett oplanerat spektakulärt hopp med snöskotern. Tror inte att det finns så mycket att göra åt det, förutom att leva så osunt som möjligt förståss. :tungan

Låter som swedie har instabilitets problematik.
Prognosen är dålig på yngre om man inte op.

Prognosen är bra och man kan göra hela operationen artroskopiskt (titthål) sk bankart operation (stabiliserande kirurgi) dom flesta Ortopedkliniker i Sverige utför detta men alla gör det inte artroskopiskt.

Rehab brukar var ganska långvarig men de flesta blir bra i slutändan dvs axeln hoppar ej ur led

Mvh Eder Sporthojs Doktor

Bluäh. Swedies jävla axel har jag också dragit rätt en gång. Jag tror att han är för klen, helt enkelt.

Jag har också opererat min axel efter den hoppat ut led. Axeln har mindre rörlighet idag men inget som jag tänker på direkt. Lite orörligt när man ska på med skinnstälet t ex. Annars har jag ingen smärta eller dyl alls. Axeln känns och är enligt läkarna stabilare idag än den som inte är lagad av doktorn pga att ledbandet är hårdare spänt (låter konstigt men stämmer säkert).

Det tog som sagt ganska lång tid innan den blev "normal", räkna med minst 6mån. Sen måste man ju träna upp musklerna etc med.

Detta skedde för ca 6år sen.

Jag opererade Vänsteraxeln för kanske 10 år sen... Har inte fått tillbaka styrkan helt i den utan den har alltid varit den svagare.
Dock har den inte hoppat ur igen, även om den ibland 'Fastnar' eller krasar i vissa lägen. Tror jag väntade en aning för länge med operationen, i slutet hoppade den ur bara jag sträckte lite på mig.
Rörligheten är klart försämrad o det var ett helvete att tänja ut ligamenten o sånt till den rörlighet jag har idag efter op. Skulle gissa på att jag gick på rehab i kanske 6 mån eller nåt sånt.
Men som sagt, den fungerar iaf. Varit omkull 3 gånger på hojen efter men den har hållt sig kvar i sin sockel. Fick dock lägga av med Kickboxningen då jag inte klarar av vänsterkrokar utan att behöva lyssna till en massa krasande plus att det gör skitont i axeln.

Rehab brukar var ganska långvarig men de flesta blir bra i slutändan dvs axeln hoppar ej ur led

Mvh Eder Sporthojs Doktor

Det kan jag skriva under på...

Gjorde min axel redan efter 5 luxationer och tiden efter OP sög hårt. Rehab tar tid och man kan inte stressa axeln för hårt. Tog 4mån innan jag kunde sitta på en gathoj igen och ytterligare 5 mån innan jag kunde åka enduro ordentligt. Idag har dock axeln utmärkt stabilitet och god rörlighet även om jag helst inte lyfter tunga vikter med armarna sträckta rakt uppåt.

Som ung med så dålig stabilitet att axeln luxerar utan ordentligt våld så finns där i mina ögon inget alternativ till OP. Axeln kommer aldrig att bli stabil nog enbart genom stärkning av muskulaturen.

Jag op. min axel efter två urhoppningar ca 2v efter den första urhoppningen. Så det gick fort för mig. Har också vurpat på den lagade axeln och den satt kvar (dock så fick jag sjukt ont och kunde inte röra den tillfälligt).

Det kan jag skriva under på...

Som ung med så dålig stabilitet att axeln luxerar utan ordentligt våld så finns där i mina ögon inget alternativ till OP. Axeln kommer aldrig att bli stabil nog enbart genom stärkning av muskulaturen.

Så är det och det finns inga tveksamheter när det gäller den åsikten.

Har två kompisar som har opererat axlar som pajjat pga hockey. Ingen av dem var fullt återställd inom 6 månader, den ena har fortfarande känningar ca 8 månader efter men då tror han att det är för att han är otränad efter rehab.
Jag vill inte ens tänka på vilken smärta det är, enda gången jag har sett en vuxen människa gråta av smärta var när axeln pajjade :(

Min erfarenhet säger att pajja axeln är skönt i jämförelse med att vakna upp efter en OP. Jag grät, bet på en kudde och satt och slog i väggen. Så tuff var jag. Tur att morfin finns :yoparty

Jag opererea axeln i somras,(mars) och det var nog det värsta jag gjort!! Där kan vi snacka smärta efteråt.... På operationsdagen var jag så drogad att ag knappt visste vad jag hete o gjorde där... operation tog ca 1,5h o har för mig man vakna upp 4-5h senare. men låg kvar på sjukhuset 2 h efter jag vaknat upp. Då har man axeln i ett axellås som gör att man inte kan röra armen. och så har man i 2 veckor... men det beror lite på. på mig kapa dom biceps muskeln oxå så jag hade 3 veckor... men man kan fortfarande inte använda armen på 1 månad... efter det kunde jag börja använda den lite lätt för att t.ex använda kniv o gaffel men inte mer än så.

Nu har det gått mer än ett halvår o jag har fortfarande ont då jag sover o ligger på axeln... får ofta känslan av att den ska hoppa... man känner ju verkligen att någon vart inne o rotat i den...

finns massa o berätta. får väll fråga om ni undrar nått....

Ja ang vänte tid... det var helt sjukt... det är en vårdgaranti på 3 måndar.... jag fick vänta 6 månader som jag fick gå sjukskriven... o undra vad det skulle bli för konsekvenser för dom då dom inte kunna hålla det o det enda svaret jag fick var att det endast var riktlinjer.... sen så var jag sjukskriven 4 månader efter.... så man blir ju borta ett tag:(

Känner inte igen mig alls. Fick axeln dragen ur led under en handbollsmatch för åtta år sen. Den satt så jävla illa så att de fick söva ner mig för att få den rätt. 2 år senare tröttnade både akutmottagningen och mina polare på
att behöva dra den rätt i tid och otid.
Operation som följd. Ingen smärta efteråt, inte värd att nämna i alla fall. Knappt ens direkt efter operation. Enda besväret nu är att jag kan inte hålla en skivstång bakom huvet vid till exempel knäböj, för flexibiliteten har blivit lite nedsatt.

Känner inte igen mig alls. Fick axeln dragen ur led under en handbollsmatch för åtta år sen. Den satt så jävla illa så att de fick söva ner mig för att få den rätt. 2 år senare tröttnade både akutmottagningen och mina polare på
Operation som följd. Ingen smärta efteråt, inte värd att nämna i alla fall. Knappt ens direkt efter operation. Enda besväret nu är att jag kan inte hålla en skivstång bakom huvet vid till exempel knäböj, för flexibiliteten har blivit lite nedsatt.

Vad gjorde du för ingrepp i axeln?

När morfinet släppte på mig grina jag som en liten 14is. Jag drog tillbaka ledbandet och snickra fast fästet för skiten som håller fast kulan. Det var det värsta smärtan jag varit med om. Jag kan hålla tllbaka ganska bra annars vid ren smärta, men det gick verkligen inte. Sjukt är ordet.

Kollegans axel hoppade ur led i tid och otid.
Där rekommenderade doktorerna INTE en snar op... :va
Märkligt, med tanke på vad vetenskapen säger här.
Antagligen skulle han väl bli op senare.
Dock väldigt oklart när.

Angående blodtrycksfallet "Alicia". Så när jag skulle certifiera mig för arbeten på höga höjder, så var ett av testerna ett rätt omfattande blodtryckstest.
Man låg först på en brits ganska länge för att "stabilisera sig"
Sen satte man sig upp, och då mättes tryckvariationerna samt även hur lång tid kroppen behövde på sig för att komma "till sans" igen.

Därefter ställde man sig, och samma mätningar upprepades.

det viktiga var alltså att kroppen klarade av dessa blodtryckskompensationer beroende på kroppsställning. Och att tiderna för dessa förlopp var inom ett visst givet intervall (noga angivet i ett nomogram).

Möjligtvis borde du genomföra denna test?

(du är väl ff inte gravid antar jag?) ;)

Last edited:
Men det beror ju helt på vad dom gör, skar dom av alla dina sener o leder runt axeln inkl biceps muskeln?

Alla opereationer e ju inte dom samma.... som att jämnföra sex... det som e skönt för dig behöver ju inte va det för mig:pannkyss

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back