Avveckla enskild firma

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
hej hopp!

Min tjej startade en enskild firma i våras i tron om att vi skulle ta tag i en idé vi hade.
Men nu har det inte blivit så och nu när det kommer ett krav på kassasystem efter nyår kom vi på att vi borde avveckla vår firma som vi har omsatt 0:- i.

Hur går man tillväga då?
Nån som vet hur man smidigast lämnar bokslut osv om man aldrig har omsatt en krona i bolaget?

Fast just med bokslutet då?

Men kassaregister är ju enbart för dem
som har kontant omsättning. Omsätter du under 42000 eller fakturerar behöver du inget kassasystem så behåll bolaget...

Fast det är ju lika bra att vi avvecklar eftersom vi inte omsätter någonting men ändå får betala skatt.
Iofs kan man väll vila firman men känns avlägset att vi kommer fullfölja vår idé..

Fast just med bokslutet då?

Fast det är ju lika bra att vi avvecklar eftersom vi inte omsätter någonting men ändå får betala skatt.
Iofs kan man väll vila firman men känns avlägset att vi kommer fullfölja vår idé..

Ja bokslut är svårt att slippa (man kan deklarera med blankett utan bokslut men det är mer meck än att göra ett bokslut). Att göra ett bokslut på ett bolag som omsatt 0kr är ju gjort på 30min..

Vill du slippa betala skatt är det bara att fylla i en prelliminär självdeklaration med omsättning 0 kr.

Så det är lika bra att fylla i blanketten om avvecklan av F-skatt sen bara vänta?

Fyll i blanketten och glöm för tusan inte att avregistrera för BÅDE f-skatt och moms.

Vänta.

Nåt bokslut behöver väl inte göras om det inte finns nåt att bokföra? :va

När deklarationen skall göras kommer tjejen få deklarera extra för enskild firma. Det enda som skall göras för er del är då att fylla i noll på de obligatoriska ställena. Men se för tusan till att göra den delen av deklarationen annars blir det förseningsavgifter deluxe.

Vänta.

Skatteåterbäringen (om tjejen får någon sådan) kommer inte komma förrän i december.

Vänta.

Skatteverket kommer anse att tjejen fortfarande har firma i minst 3 år framöver så då kommer ovanstående procedur med noll-deklarering och sen skatteåterbäring upprepas. :gnissla Så har det iaf varit för mig.

Men i övrigt är det inga probs! ;)

Har du liten intäkt (under 100k/år) så behöver du inget kassaregister.
Ni kan lika gärna låta firman vara. Den ska inte kosta er något alls.

Har du liten intäkt (under 100k/år) så behöver du inget kassaregister.
Va? Är det inte när man har en kontantomsättning (kontanter+kort) på under 4 basbelopp per år (i dagsläget alltså strax över 160kkr/år) som man undkommer kassaregisterlagen? Plus några till undantag... :va

Edit: för övrigt så hatar jag denna jäkla lag. Håller på och kollar upp det lite åt farsans firma nu om vilket kassasystem han ska beställa. Vilket faktiskt får mig att bli ännu mera övertygad om inkompetensen på STR än vad jag är i vanliga fall.

Last edited:
Någon som vet hur det funkar att avregistrera enskild firma där man har avskrivningar kvar?

Har ingen lust att sitta o hålla igång firman 2år till bara för att få bort avskrivningarna!?

Jag skrev av min F-skattsedel härom året då jag aldrig kom igång ordentligt. För att slippa betala skatt varje månad ändrar du hos skatteverket att du tror du kommer ha 0 i resultat.

Avregistrering gör du genom att skicka in F-skattsedeln påskriven på baksidan. Sen deklarerar du noll i inkomst och utgifter (förutom skatten då om du ligger ute med sådan). Två år senare är allt i fas igen.

Om man inte har någon omsättning i firman är det en bra idé att avregistrera. Blir du arbetslös är det en jäääävla pappersexcercis med facket innan du får A-kassa eftersom de är övertygade om att du kan leva på firman...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back