Avstyckning av tomt

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Grannen är villig att sälja en bit mark till oss som han inte använder,hur fungerar det rent praktiskt?Är det stadsbyggnadskontoret som handhar sådana ärenden,eller var vänder man sig för hjälp?
Värderar man marken eller vi kommer överens om priset själva?Blir det någon trevlig skatt på köpeskillingen (skulle förvåna mig enormt mycket om det INTE blev så) ?

Ja hur funkar det egentligen :va

Ös på ni som vet :tummenupp

Jag var på gång att stycka av åkermark för husbygge ute hos föräldrarna och då var det lantmäteriet som skulle ha pengar för att staka upp det hela och få in det på karta och sånt fjant. I runda slängar skulle det kosta mig 15-20k för 4000kvm (spelar nog ingen roll på storlek) och då var det lagfart samt utredning om bebyggelse lämpade sig för området om jag inte minns fel.

Stadsbyggnadskontoret kommer in i bilden om du ska söka bygglov för tomten vilket jag skulle göra och eftersom ingen stadsplan finns för området så kan förenklat bygglov ej tillämpas (typ 1500:-) utan ett sedvanligt sådant måste upprättas och då kostar det i min kommun runt 6-8k.

I mitt fall så var jag så klart "tvungen" att ha bygglov innan avstyckning annars är det bortkastade pengar.

Nu blev du säkerligen inte mycket klokare av mitt svar men det kan ju ge ett hum om vad det kan tänkas kosta men är det stadsplanerat så kan det bli billigare i ett första skede.

Överlåtelse av mark tror jag får förekomma utan sköntaxering (med andra ord: Svart i handen) men det gick aldrig så långt att jag kollade upp just detta då vi insåg att vi inte ville bygga hus i ett område utan gatubelysning eller kommunalt VA...

Edit/ Gå in på lantmateriet.se och sök på "tomträttsupplåtelse" eller "stycka av tomt" så får du nog upp en del matnyttigt.

Last edited:
Jag var på gång att stycka av åkermark för husbygge ute hos föräldrarna och då var det lantmäteriet som skulle ha pengar för att staka upp det hela och få in det på karta och sånt fjant. I runda slängar skulle det kosta mig 15-20k för 4000kvm (spelar nog ingen roll på storlek) och då var det lagfart samt utredning om bebyggelse lämpade sig för området om jag inte minns fel.

Stadsbyggnadskontoret kommer in i bilden om du ska söka bygglov för tomten vilket jag skulle göra och eftersom ingen stadsplan finns för området så kan förenklat bygglov ej tillämpas (typ 1500:-) utan ett sedvanligt sådant måste upprättas och då kostar det i min kommun runt 6-8k.

I mitt fall så var jag så klart "tvungen" att ha bygglov innan avstyckning annars är det bortkastade pengar.

Tack för svaret,lite matnyttigt var där allt.Kollade hemkommunens sida,men det stod inget om kostnader eller annat man ville veta,bara ATT de utförde sånt.
Antar att det skiljer ang bestämmelserna var man bor,vi bor ju i Sweden,och då ska det ju vara olika regler var du än hamnar...:gnissla

Tanken är att på den "ängen" vi är intresserade av så skall det inom en framtid (5-15 år?) byggas ett vettigt garage.Att då söka bygglov är ju ingen ide iom att man skall vara färdigbyggd inom 5år...

Får väl ringa in till berörd instans och höra mig för.Men alltid bra å ha lite på fötterna innan man ringer dit känns det som. Tack för svaret än en gång :Bugar .
Nu blev du säkerligen inte mycket klokare av mitt svar men det kan ju ge ett hum om vad det kan tänkas kosta men är det stadsplanerat så kan det bli billigare i ett första skede.

Överlåtelse av mark tror jag får förekomma utan sköntaxering (med andra ord: Svart i handen) men det gick aldrig så långt att jag kollade upp just detta då vi insåg att vi inte ville bygga hus i ett område utan gatubelysning eller kommunalt VA...

Edit/ Gå in på lantmateriet.se och sök på "tomträttsupplåtelse" eller "stycka av tomt" så får du nog upp en del matnyttigt.

Ring kommunen. Jag har gjort just detta och i mitt fall tog det 8 år men det är bara för att Värmdö kommun är analhålor.

För att få stycka en tomt måste det finnas bygglov/förhandsbesked på en kåk på minst x antal kvm (olika från kommun till kommun).

Så ring kommunen och hör med dessa. Det är lantmäteriet som gör själva avstyckningen men se till att allt är helt klart med kommunen innan de börjar jobba med detta, annars kan det dra iväg och bli dyrt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt