Avst i samband med ägarbyte

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Angående Trafikförsäkringsföreningen. Jag gjorde ett ägarbyte fram och tillbaka med en kompis på min egen hoj för att kunna byta bolag och allt verkar vara frid och fröjd. I samband med ägarbytet gjordes en avställning. Ägarbytet tillbaka till mig skrevs till 1/11 och idag 7/11 ringde jag och försäkrade. Enligt Tennant, blivande bolaget, behöver jag inte oroa mig om att få en räkning från TFF eftersom hojen är avställd. Hittade dock detta inlägg i en annan tråd:

Jaha idag fick jag också en lapp!!! När jag skrev under ägarbytet kryssade jag även i rutan för avställning! Dum som jag var trodde jag att dom skulle behandla ärendena samtidigt! ICKET!

Det tar nämligen 4 dagar för dom att fatta att man skall avställa fordonet också! Vad jag inte förstår är varför det inte finns så man kan fylla i datum för avställning, när den skall börja ske. Varför i h-vete finns det bara så man kan kryssa i en ruta?!?!

och det är ju inte direkt en billig "trafikförsäkring" heller.
Varför vara så giriga när det ändå är vi skattebetalare som håller dom med pengar?? Jag hatar i alla fall den som bestämde detta!

Time for revolution!

Ska jag börja spara ihop till TFF:s räkning också?

Har nu ringt runt lite och fått svar. Ett tråkigt svar...

Eftersom man "manuellt" fyller i datumet för ägarbyte så är det datumet "absolut". Datum för avställning sker i samband med att papperet anländer till Vägverket, vilket i mitt fall var 4 dagar efter ägarbytet x 195,15 kronor... Vilket för övrigt ganska exakt är den summan jag sparar på att nu kunna byta bolag...

Jag är med andra ord ÄGD!

Lurch skrev:

Eftersom man "manuellt" fyller i datumet för ägarbyte så är det datumet "absolut". Datum för avställning sker i samband med att papperet anländer till Vägverket, vilket i mitt fall var 4 dagar efter ägarbytet x 195,15 kronor... Vilket för övrigt ganska exakt är den summan jag sparar på att nu kunna byta bolag...

Det som man måste göra är att antingen ringa och ställa av den eller ställa av den via VV´s hemsida. Detta måste göras INNAN ägarbytespappren skickas in.

Man lär sig av sina misstag. :tummenupp

råkade ut för samma sak när ja skrev över hojen på morsan för att kunna byta bolag! avställningen räknades inte förren bilregistret fick ägarbytet lappen på bordet,roligt om lappen tex skulle fastna i postlådan eller i nån säck på posten å bli liggande nåra extra dagar,vilket ja vet händer för ja jobbar på posten själv,frågade även om det men det va inte deras problem sa dom :kocko.

Lurch skrev:

Rakade ut for exakt samma grej. Nar jag ringde TFF o undrade vad som stod pa blev jag otrevligt bemott, slutade med att jag bad dom dra at helvete. Hela upplagget ar ju som en stor javla scam mellan VV o TFF. Borde fan tipsa Janne Josefsson om denna halvstatliga ripoff. TFF=Sveriges storsta tjuvforening. Fuck you :finger

Hej.

Jag råkade ut för samma sak när jag gjorde ägarbyte med min sambo.
Jag betalade in räkningen, vilket man som vanligt måste göra med staten.
Men hör och häpna. Jag skickade ett brev skriftligen där jag beskrev problemet och att vi båda var överens om att den skulle vara avställd.
Om jag minns rätt så flyttades ägarbytesdatumet så att det stämde med avställningen. Det var inget nytt för dom att det blev så här. Vi båda skrev på brevet, vilket sannolikt var viktigt.
Vill du ha formuleringen så mejla mig så får du brevet.

/Björn

Last edited:
ja, jag gick 2 veckor och trodde min var avställd, fick pröjsa 2600 den gången, kul!!! :huvet

Jag sålde min MC och jag gav Ägarbytet lappen till den nye ägaren och den nye ägaren ställde in MC och vips så fick JAG en räkning på skatt 100:- jag överklagade och jag fick avslag. När skattepengarna kom så drog VV 125:- för en sak som ej var avklarad Med andra ord går det INTE att överklaga VV beslut.

VV är bara en sak Asfaltssugare ......

pakopak skrev:
ja, jag gick 2 veckor och trodde min var avställd, fick pröjsa 2600 den gången, kul!!! :huvet

TFF är i princip en bra sak. Det är bara när de envisas med att ta dyraste tänkbara premien för MC som det blir väldigt, väldigt fel. Den dagen de börjar ta betalt även av syndande bilister som om de ägde en tremiljoners Ferrari och körde racing med den, då blir det ett ramaskri.

Det verkar som om vi är en för liten grupp för att någon skall bry sig.

För alla som råkat ut för det här problemet finns det en laglig lösning som tidigare tagits upp: man skickar in ett papper till VV där man skriver att man vill ändra datumet för ägarbytet och så skriver man själv och tidigare ägare under. Då slipper man allt jävla skit med TFF som suger hästpung! :)

Om man köper en hoj som är avställd då?
Och gör ägarbyte då ska den väll fortfarande vara avställd eller??

:va :va :va :va

Även jag fick ett sådant roligt brev hem till mig för ett par veckor sedan. 800 kronor fattigare blev man på en hoj som för övrigt var totalskrotad och knappt värd så mycket pengar. Roligare kan man ha.

superbeast skrev:
råkade ut för samma sak när ja skrev över hojen på morsan för att kunna byta bolag! avställningen räknades inte förren bilregistret fick ägarbytet lappen på bordet,roligt om lappen tex skulle fastna i postlådan eller i nån säck på posten å bli liggande nåra extra dagar,vilket ja vet händer för ja jobbar på posten själv,frågade även om det men det va inte deras problem sa dom :kocko.
Jag förstår problemet, men betänk att du skiter i att posta lappen och skyller på att den måste ligga i nån postsäck eller dylikt, vems problem är det då?

Back