Avställningstips???

• Thread starter Thread starter Davidk
  • Start date Start date

Davidk

Guest
Tjenare jag undrar hur ni gör när ni ställer in hojjarna i garaget, jag har bara ställt in min i hörnet på sidostödet och jag undrar om det är ok om den står så ett halvår?? skadas däcken???? vore tacksam för svar

Oh det finns såå många trådar om det här.

Om den står på däcken så rekommenderas det att rulla den ibland så att inte däcken blir platta på det stället.

MattE. skrev:
Oh det finns såå många trådar om det här.

Om den står på däcken så rekommenderas det att rulla den ibland så att inte däcken blir platta på det stället.

En del påstår att gaffeltätningarna tar stryk om den står på sidostödet.
Depåstöd som avlastar bägge däcken och gaffeln är förmodligen bäst, annars får du väl försöka palla upp den så gått det går med annat.

GuW skrev:
En del påstår att gaffeltätningarna tar stryk om den står på sidostödet.
Depåstöd som avlastar bägge däcken och gaffeln är förmodligen bäst, annars får du väl försöka palla upp den så gått det går med annat.
Jag har hört det motsatta. D.v.s. att den ska stå med tätningarna i "normalläge". Om den står uppallad med framhjulet i luften så skall tätningarna gå ner på den onötta delen av gaffelbenet, och kan då expanderas någon um. Inte mycket, men tillräckligt för att börja läcka när den till våren kommer ner på den nötta delen igen.
Kan inte garantera att det stämmer, men det är vad jag hört, och jag tycker att det låter logiskt.

EDIT: Dyxelseli

Last edited:
Stortryne skrev:
Jag har hört det motsatta. D.v.s. att den ska stå med tätningarna i "normalläge". Om den står uppallad med framhjulet i luften så skall täningarna gå ner på den onötta delen av gaffelbenet, och kan då expanderas någon um. Inte mycket, men tillräckligt för att börja läcka när den till våren kommer ner på den nötta delen igen.
Kan inte garantera att det stämmer, men det är vad jag hört, och jag tycker att det låter logiskt.

Korrekt,timglaseffekten.

Känns som om allt sånt tänkande och snack om att byta luft i däcken är så mycket överkurs så det är löjligt. Ska man lägga en filt på hojen och en kudde under oxå eller?
Gärna en potta under oxå och en bra bok framför samt musik på svag volym och en lampa tänd eller?

yonsson skrev:
Känns som om allt sånt tänkande och snack om att byta luft i däcken är så mycket överkurs så det är löjligt. Ska man lägga en filt på hojen och en kudde under oxå eller?
Gärna en potta under oxå och en bra bok framför samt musik på svag volym och en lampa tänd eller?

Gör inte alla så? :va

kanske är en bra idee att tömma förgasarna om sådana finnes. fylld tank kan vara fint också. det plus urtagning av batteri (kallgarage) blir nog allt jag orkar göra. Ska självklart tvätta den också.

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026