Avställning

Jag håller just på med detta och så här gör jag (egentligen bara en repetition av vad andra redan sagt...):
1. tvättar hojen och varmkör den.
2. smörjer allt som går att smörja.
3. sprutar lite 5-56 i alla hål på insexskruvar (bara för att det luktar så gott..)
4. stänger av bensinkranen (om man har en)
5. tömmer fuggarna på soppa (om man inte har sprut).
6. tömmer tanken på soppa och smörjer insidan med olja (ska kanske lacka om i vinter så det funkar inte att tanka fullt)
7. Skruvar bort tändstift, drar i ett par droppar olja och låter startmotorn gå ett par varv.
8. tar in sadeln och smörjer (skinn).
9. tar in batteriet och underhållsladdar då och då.

Lite mer smågrejer gör man väl men det var det jag kunde komma på på rak arm. Knarren blev nyss servad också så jag behöver inte byta olja & filter.

Last edited:
Du behöver inte ha full tank, eftersom du har plasttank och den rostar nog inte...
Fuggarna behöver du inte dränera, eftersom du har sprut...

OM du har larm, lossa batteripolen, har du det inte bryts all ström när du slår av nyckeln, så skall den inte ner i -30 kan batteriet sitta på plats utan underhållsladdning!

Varmkör i-n-t-e (INTE), kallstart är som sagt det värsta för en motor!

Byt olja (och filter), smörj eventuellt lite där det passar (t.ex. kedjan). Jag tänkte köra detta på utanpå motorn:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=633&iItemId=41854

Har jag några förgasare då eller? :D

det är inte för att man inte ska få rost som man tankar fullt eller har helt tomt. det är för att inte kondens ska bildas i tanken och vatten ska lägga sig i bensinen... :fakta

...

//jaG

anja skrev:
tömma förgasarna är rättså bra att göra ändå. :fakta :fakta :fakta

Back