Avställning!

På Fråga 2 så svarar jag att en underhållsladdare belastar batteriet och kör ett visst program som ska simulera användning och i det programmet ingår även "urdragning". Fråga 1,3 o 4 kan nån annan ta eller rätta mig om jag har fel i svaret till fråga 2 :)

Vad har du för laddare ? Verkar rätt avancerad.

Vad har du för laddare ? Verkar rätt avancerad.

När batteriet har nått optimal laddningsnivå fortsätter en vanlig underhållsladdare att skicka in ström i batteriet under en viss tid och sedan stänger den av sig, en process som upprepas tills laddaren kopplas bort från batteriet. Vid laddning med denna metod finns det risk för att batteriet överladdas och torkar ut. I värsta fall kan det börja bilda gas så att det till slut förstörs.

CTEK:s smarta laddare går istället över till pulsunderhållsladdningsläge när batteriet är fulladdat. Istället för att skicka in laddning och gissa vad batteriet behöver, kommunicerar CTEK-laddarna hela tiden med batteriet och laddar bara när det behövs.

I pulsunderhållsladdningsläge tillåts batteriet att självurladdas naturligt till en given nivå innan det laddas fullt igen. Metoden innebär inte bara att risken för överladdning avvärjs. Eftersom batteriet motioneras som vid vanlig användning håller det avsevärt mycket längre.

Puss på dig!

Detta med underhållsladdning om det är nödvändigt, bra, dåligt, spelar ingen roll, etc. är lite intressant.

Fråga 1.
Fråga 2.
Fråga 3.
Fråga 4.

Kyla!
Helt hänsynslöst mot blybatterier.
Ett väl laddat batteri klarar kyla bättre än ett dåligt laddat, därför är underhållsladdning bra på vintern (om man inte har naturlig laddning som i ett bilbatteri).

Ett totalt urladdat blybatteri återfår aldrig full laddningskapacitet.
Ett par urladdningar och det börjar falla redigt i spänning och ännu mer i kapacitet. Avslöjas ännu tydligare i kyla (typiskt så börjar utombordarens batteri jävlas i oktober).

Så om du laddar ditt batteri och låter det ligga svalt men inte skitkallt så klarar det lugnt hela vintern utan problem, bara att skruva i och stara. Jag har iofs glömt batteriet i båten några vintrar men då har det varit i perfekt skick innan det blivit svinkallt och har klarat sig.

Tvätta, fylla tanken till max, ta ur batteriet (och förvara i skaferiet fulladdat) samt slänga över ett kapell.
Eventuellt en oljeservice om det ändå börjar bli dags

behövs det verkligen full tank i dagens plastankar ?
bättre väl o låta stå hel tom istället..?

behövs det verkligen full tank i dagens plastankar ?
bättre väl o låta stå hel tom istället..?

Vad du vill undvika är kondens i tanken, vatten + kyla = is
Därför är full bättre än tom oavsett material i tanken.
Står hojen i varmgarage kan du lämna den tom, full, halvfull eller vad du vill. Soppan hinner inte bli dålig.

angående full urladdning

när mobilerna kom skulle man ladda dem fullt första gången. man hade då ni -ca batterier nickel cadmium eller vad det står för nu har man li- on hmm 15 år sen sist jag läste på periodiska systemet minns inte vad alla förkortningar heter men ialfall nu behöver man ju inte ladda på i 16 h första gången... Är det inte likadant med bilbatterierna ?

Last edited:
Kyla!
Helt hänsynslöst mot blybatterier.
Ett väl laddat batteri klarar kyla bättre än ett dåligt laddat, därför är underhållsladdning bra på vintern (om man inte har naturlig laddning som i ett bilbatteri).

Ett totalt urladdat blybatteri återfår aldrig full laddningskapacitet.
Ett par urladdningar och det börjar falla redigt i spänning och ännu mer i kapacitet. Avslöjas ännu tydligare i kyla (typiskt så börjar utombordarens batteri jävlas i oktober).

Så om du laddar ditt batteri och låter det ligga svalt men inte skitkallt så klarar det lugnt hela vintern utan problem, bara att skruva i och stara. Jag har iofs glömt batteriet i båten några vintrar men då har det varit i perfekt skick innan det blivit svinkallt och har klarat sig.

Japp, detta håller jag med om fullständigt. Därför är det bra att ta in båtbatterierna under vintern men inte har man väl hojen stående ute under vinterns vila ?

Japp, detta håller jag med om fullständigt. Därför är det bra att ta in båtbatterierna under vintern men inte har man väl hojen stående ute under vinterns vila ?

Kallgarage är ju rätt vanligt.

angående full urladdning

när mobilerna kom skulle man ladda dem fullt första gången. man hade då ni -ca batterier nickel cadmium eller vad det står för nu har man li- on hmm 15 år sen sist jag läste på periodiska systemet minns inte vad alla förkortningar heter men ialfall nu behöver man ju inte ladda på i 16 h första gången... Är det inte likadant med bilbatterierna ?

Det går inte att jämföra alla batterityper rätt av

Last edited:
Batterierna håller längre i kyla, dock inte om dom får jobba i kyla, men ska dom bara stå så är det bättre att dom står kallt än varmt så förlorar dom mindre kräm :tummenupp

Så har du kallgarage är det kontraproduktivt att ta in batteriet i huset, även om 90% verkar tro att det är bättre för batteriet (vilket man ser i tråden)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back