Avställning vid ägarbyte

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Hej Bullen...

Jag har ett problem. Jag 'sålde' min hoj till en vän nyligen, ställde av samtidigt och la ner försäkringen samma datum som ägarbytet skedde. Detta innebar 700:- till den förbannade Trafikförsäkringenföreningen. Detta kan ju fan i helvete inte stämma? Avställningen måste ju ske samma jävla datum som man skriver över bågen på? Pappret kom ju garanterat in samtidigt till Vägverket!

Nån som varit med om det här? Som vet i förväg vem man ska ringa och skälla ut ngt oerhört?

(som vanligt är det inte personen bakom datorn som skrivit brevet)

Om den är avställd behöver du ju inte betala...? Måste blivit fel...

Zana skrev:
Om den är avställd behöver du ju inte betala...? Måste blivit fel...

Det är 'nya ägaren' som behöver betala. Ägarbytet skedde 031120, avställningen noterades 031125.

Men det är ju skrivet på samma papper, alltså måste avställningen börja verka samma datum som ägarbytet, annars är ju nånting i systemet helt jävla trasigt.

Tyvärr är det så illa och fel som du tror. När man skickar in ägarbytet så anger man datum för ägarbyte, men om du kryssar i rutan för avställning börjar inte den att gälla förrän pappret har kommit in till myndigheten. Otroligt korkat och SMC har haft en stor dust med Trafikförsäkringsföreningen om detta. Detta har lett till att TFF har blivit bättre på att informera om detta och tom har annonser i olika tidningar om vad som gäller för oförsäkrade fordon.

Jag kan bara hålla med om att det är korkat. Jag blev själv väldigt förvånad när jag hörde det första gången och var helt säker på att personen hade fel ända tills jag tog reda på vad som gäller!

/ Johan
SMC, FÖK

Men det kan för fan inte vara sant. Jag tänker fan inte lägga ut 700:- för att Sveriges jävla byråkratiskitsamhälle är fucked up.

Hur jävla korkad får man vara? Samma papper men olika uppgifter kan för fan inte börja gälla vid olika tillfällen när det bara går att fylla i ETT datum på pappret.

JAG HATAR DET HÄR JÄVLA LANDET.

Mattias skrev:
Stick härifrån då, för helvete!

Tanken har slagit mig, tyvärr är jag för rotad och trivs för bra i kommunistlandet alldeles för ofta.

Men det är ju fan sjukt. Nån som försökt få lite media att skrika om saken? Eller är vi som vanligt för få som drabbas eftersom bilägare inte ställer av lika ofta och så?

mjo, men vi svenskar e för snälla o klagar inte, hade detta varit i tyskland så blir det ett jävla o detta ordnas till på 5 timmar.

men 700 spänn verkar fortf skummt, är det typ inte 60 kr / dag? o det handla om 5 dagar?

Själv så körde jag utan försäkring på min bil i 8 månader!@# De va dyrt, men vi fick det avskrivet som tur va. Det va försäkringsbolaget som hade kukat sig, jag fick bilen av min farfar när han dog. O sen va de massa tjafs om ägare byte o skit. Hur som helst så löste de sig hela o ja slapp ju o betala försäkring för nåra månader aldrig fel =)

/ Hannes

Nu är det länge sen jag ställde av bil/mc, men då så fick man någon vecka efter att avställningen skickats in ett meddelande om från vilken dag det var avställt.
Först därefter ringde jag försäkringsbolaget o talade om från vilket datum jag ville att försäkringen skulle upphöra.
Då gick det hur bra som helst att annullera försäkring i efterhand, funkar inte det längre?

/ Racerpelle

Det är en väldig skillnad eftersom du hade en giltig försäkring när du ville ställa av ditt fordon.

Gör du som i exemplet ovan byter ägare samtidigt så har du ingen giltig försäkring och då blir det riktigt illa...

/ Johan

Aj f:n, missade poängen alltså.
Då får jag väl instämma i seges fråga då:
Hur ska man göra för att ställa av ett fordon i samband med köp? Ska inte det vara möjligt?

/ Racerpelle

Då är man väl hänvisad till att ställa av via internet eller telefon i sådana situationer. :va :va

Precis.
När jag sålde min hoj i höstas så ställde jag av den via internet innan jag sålde den. (Då fick jag ju dessutom tillbaka på skatten 46 kronor... ;-)

Alternativet är förstås att den nya ägaren tecknar en trafikförsäkring samma dag som den köps och låter den löpa tills avställningen gått igenom.

/ Johan
SMC, FÖK

sege skrev:
Hej Bullen...

Jag har ett problem. Jag 'sålde' min hoj till en vän nyligen, ställde av samtidigt och la ner försäkringen samma datum som ägarbytet skedde. Detta innebar 700:- till den förbannade Trafikförsäkringenföreningen. Detta kan ju fan i helvete inte stämma? Avställningen måste ju ske samma jävla datum som man skriver över bågen på? Pappret kom ju garanterat in samtidigt till Vägverket!

Nån som varit med om det här? Som vet i förväg vem man ska ringa och skälla ut ngt oerhört?

(som vanligt är det inte personen bakom datorn som skrivit brevet)
Ha, rätt åt dig! Du kan kanske lura försäkringsbolaget och oss övriga försäkringstagare genom att med dina taskspelarkonster slippa betala din försäkring fullt ut som rejäla, hederliga medborgare. Men det finns en högre rättvisa och den har noterat dina svindlerier. Den kommer att drabba dig hårt. De 700 spännen är bara ett varsel. Till våren kommer försäkringsbolagen att erbjuda dig sjufaldigt förhöjd premie. Du kommer att nöja dig med halvförsäkring och sedan, kl 17.39 den 3 april, totalkvadda bågen på Hammarby Fabriksväg (precis efter den första korsningen när man kör från Globen) efter en riktigt jävlig dag du-vet-var. Du kommer att slå dig och Nacka Tingsrätt kommer att döma dig som den vållande. Var det värt det? :arsele God Jul :D

//S. Aida

Försäkringen upphör automatiskt.

När man ställer av/säljer hojen behöver man inte meddela försäkringsbolaget, dom får automatiskt uppgift från vägverket att fordonet ställts av/sålts.
Problemet ligger hos köparen....han måste se till att ha en gällande försäkring från samma datum som ägarbytet sker.
Kom ihåg också att den adress du skriver i på regbeviset vid ägarbyte INTE gäller, utan din mantalsskrivningsadress....även där får försäkringsbolaget information från vägverket som samkör sina register med lokala skattemyndigheten varje dag.

Precis samma sak råkade en vän ut för, tror det rörde sej om ca. 1200 kr till TFF.
Fordonet han köpte var i trafik vid ägarbytet och trots att han kryssade i rutan för avställning fick han betala TFF ända fram till att ägarbytet registrerades...

Efter många samtal fick han reda på att man kan göra om ägarbytet, det förutsätter att den tidigare ägaren går med på att krångla...
Man kan då flytta fram datumet för ägarbytet så att man slipper betala TFF, detta fungerar eftersom TFF verkar få sina uppgifter från fordonsregistret.

I det här fallet fick han kontakta TFF efter det nya ägarbytet, de kunde då konstatera att fordonet hade varit trafikförsäkrat alt. avställt och kunde inte längre kräva pengar av honom!
Förstod ni? Knappt jag själv men det fungerade i alla fall :tummenupp

Exakt samma sak hände mig när jag köpte min båge för inte så längesen....
Den måste va avställd för att man skall kunna ha en garageförsäkring, är den påställd så bli det böter, även om man skickat in papprena samtidigt!!! :kocko

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025