Avställning/påställning??

BrandonW

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
Yamaha XJ650 -82, Tidigare Yamaha R6 -01
Hej!

Undrar hur det funkar när man ska snåla på försäkringen och ställa av hojen några dagar man vet att man inte ska köra på.

Hur funkar det när man ställer på, eftersom man skrapat skattemärket,
det jag undrar är; måste man vänta på att få nytt skattemärke innan man får köra, eller gäller det från den stund man ringt?

Tack o hej

:crash

Du får tyvär vänta tills du fått ett nytt märke. annars kan du göra som jag att du ställer av via telefon så slipper du skrapa. :tummenupp Det du behöver veta är ditt reggnummer i sifferform samt din behörighetskod.

BrandonW skrev:
Hej!

Undrar hur det funkar när man ska snåla på försäkringen och ställa av hojen några dagar man vet att man inte ska köra på.

Hur funkar det när man ställer på, eftersom man skrapat skattemärket,
det jag undrar är; måste man vänta på att få nytt skattemärke innan man får köra, eller gäller det från den stund man ringt?

Tack o hej

Gör det på internet så skriver du ut en kopia på på ställningen som du har med... Då kan de inte gnälla :7peta

hur fasiken gör man med själva försäkringen då??ställs den automatiskt om till avställningsförsäkring under tiden eller måste man ringa förs.bolaget oxo..???

R1 Jonaz skrev:
hur fasiken gör man med själva försäkringen då??ställs den automatiskt om till avställningsförsäkring under tiden eller måste man ringa förs.bolaget oxo..???

Sker automagiskt... Iallafall med If och Folksam (förmodligen även alla andra också)

När man ställer på via telefon kan man beställa att få ett fax (dvs man behöver ha en faxmaskin eller en dator som kan ta emot fax) med ett intyg från vägverket som man sedan skall ha med sig "vid färd" som bevis att visa upp när lagens långa arm vill inspektera.

Du kan även få ett påställningsbevis i form av en pdf-fil skickat till din e-postadress. Denskriver du ut och tar med vid färd så gäller det som bevis för påställning om du blir stoppad. Det enda jobbiga är att i mitt fall (If) så verkar nästa månads försäkring räknas ut av en slumpvalsgenerator. Denna månad fick jag en inbetalning på 3700 kr :3freak för nästa månad. Jag har måmnadsbetalning och fick nya uppgiften på att den skulle kosta 1300 kr/mån. När man ringer dom så säger dom att det kan bli så när man ställer på och av mycket. När jag ställde frågan "vem räknar ut beloppet då" så kunde dom inte svara på det. Dom gör lite som dom vill de där försäkringsbolagen.... Har dock inte bråkat färdigt än. Ska allt ta reda på vem som räknar... (fel)...

Fråga:
Kan försäkringsbolagen bara bli "sura" om man uttnytjar på/avställning eller kan de ta till värre åtgärder, eller kanske är det helt olika beroende på bolag???
Alltså, vad säger era bolag?
Själv har jag Trygg Hansa och vet inte än deras reaktioner än eftersom jag inte ens har körkort än.

R1 Jonaz skrev:

Hos Trygg Hansa funkar så att den garageförsäkras automatiskt när man ställer av den hos VV.

BrandonW skrev:
Fråga:
Kan försäkringsbolagen bara bli "sura" om man uttnytjar på/avställning eller kan de ta till värre åtgärder, eller kanske är det helt olika beroende på bolag???
Alltså, vad säger era bolag?
Själv har jag Trygg Hansa och vet inte än deras reaktioner än eftersom jag inte ens har körkort än.

Hos Trygg Hansa funkar så att den garageförsäkras automatiskt när man ställer av den hos VV.

Några "värre" åtgärder kan dom inte vidta eftersom dom tillåter av/påställning, men helt glada är dom ju inte heller. Jag har utnyttjat det ganska mycket och när man pratar med dom så tycker dom att "om man ställer av och på så mycket som du gör så blir det lite si och så med beloppen på månadsbetalningen" men det är bara att hävda att det var ju det som gjorde att man tog försäkringen hos dom. Då håller dom med och slutar sura. Säljer dom försäkringar på dom premisserna så tro faan att man ska utnyttja det. :tummenupp

Det jag undrar angående detta är främst hur det fungerar med skatten:
Man får ju tillbaka en liten slant var gång man ställer av, och sen får man ett inbetalningskort när man ställer på.
Hur gör ni för att slippa Svensk Kassaservices avgift á 40:- för att lösa in den återbetalade skatten? Jag fick t.ex. 57 förra veckan, om jag hämtar ut dem så får jag bara 17:-...

Markus skrev:
Man får ju tillbaka en liten slant var gång man ställer av, och sen får man ett inbetalningskort när man ställer på.
Hur gör ni för att slippa Svensk Kassaservices avgift á 40:- för att lösa in den återbetalade skatten? Jag fick t.ex. 57 förra veckan, om jag hämtar ut dem så får jag bara 17:-...
lös in den på din bank och sätt in direkt på ditt konto så kostar det inget :tummenupp

Markus skrev:

Jag har fått utbetalningar på mindre än 40 kr :jisses Tror nästan att jag slängde den...

Man skulle ha ett konto hos VV, så att man kan ställa av och på hur man vill, och inte får räkning förrän det kontot är tomt! Samma sak borde gälla hos FB!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park