Avställning av motorcykel

RedKnight

Bränt gummi luktar gott
Gick med
23 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
En sån där ..... Ninja
Hej!
Ska köra sista svängen i helgen och sen funderar jag på att ställa av den för säsongen. Min fråga nu är om det är nåt jag ska tänka på inför avställningen. Den kommer förhoppningsvis att stå varmt över vintern.

Tacksam för svar /Knight:)
 
har själv tänkt att ta sista resan nu på fredag och sen ska den plockas ner och bäras upp till lägenheten. hur e det med däcken o så att ha den varmt stående i en lägenhet men kanske inte den högsta luftfuktigheten?
 
Knight skrev:
2473886 Hej!
Ska köra sista svängen i helgen och sen funderar jag på att ställa av den för säsongen. Min fråga nu är om det är nåt jag ska tänka på inför avställningen. Den kommer förhoppningsvis att stå varmt över vintern.

Tacksam för svar /Knight:)

Gör en service om du behöver så slipper du det till våren.
(Fast folk snackar ju om att den inte ska stå med oljan still hela vintern men va fan)
Tvätta rent den ordentligt.
Fyll tanken.
Titta efter hur det ser ut på kylarvätskefronten.. se till så att du verkligen har en bra blandning med glykol.
Ta ur batteriet och sätt det på underhållsladdning.
Släng på ett täcke.
Ställ av hojen på vv.se


Glöm inte att göra rent utrustningen också.. ex: tvätta inredningen i hjälmen och gör rent utsidan. Gör rent skinnstället och smörj in det med läderolja och tjafs. :tummenupp

Sen kan du ju alltid gå in på ebay och leta efter bra saker till nästa säsong. ravefotpinnar, kraschkåpor m.m. :)
 
Knight skrev:
2473886
Min fråga nu är om det är nåt jag ska tänka på inför avställningen. Den kommer förhoppningsvis att stå varmt över vintern.

Byt olja och filter INNAN vintern. Montera loss batteriet så du kan underhållsladda det under vintern.
 
Perkidde skrev:
2473892 har själv tänkt att ta sista resan nu på fredag och sen ska den plockas ner och bäras upp till lägenheten. hur e det med däcken o så att ha den varmt stående i en lägenhet men kanske inte den högsta luftfuktigheten?

aldrig provat det själv.. men folk som gjort det har mest snackat om att däcken lämnar svarta märken på golvet om den inte står på något.
I ditt fall borde nog tanken tömmas helt iallafall. :tummenupp
 
RedEye skrev:
2473894
(Fast folk snackar ju om att den inte ska stå med oljan still hela vintern men va fan)

Det är väl ingen fara om den står med ny olja hela vintern?! Det är väl däremot onyttigt att ha gammal olja som innehåller föroreningar som kan fräta eller ska beläggningar?

Perkidde skrev:
2473892 har själv tänkt att ta sista resan nu på fredag och sen ska den plockas ner och bäras upp till lägenheten. hur e det med däcken o så att ha den varmt stående i en lägenhet men kanske inte den högsta luftfuktigheten?

luftfuktigheten brukar väl inte vara problemet utan det är temperaturväxlingar som skapar kondens och annat.. lägg nått under däcken så du slipper märken.
 
Last edited:
Byt olja och filter före vintern, men låt bli att starta den förrän nästa hojsäsong börjar.
 
Nautilus skrev:
2473919 Byt olja och filter före vintern, men låt bli att starta den förrän nästa hojsäsong börjar.

Jag fick tipset om att droppa några droppar ny olja direkt i cylindrarna och dra runt det med startmotorn för att få en skyddande oljefilm. Sen byter man olja och filter utan att starta...

Någon som vet om detta är värt att göra? (olja direkt i cyllen alltså?!)
 
Det tipset har inte jag hört förut, men jag har svårt att se vad vitsen med det skulle vara... Dels har du redan olja i motorn innan oljebytet (OK, inte lika fin som ny olja, men ändå). Dels kommer du dra upp gammal fulolja i cylindrarna när du pumpar runt med startmotorn.

Isåfall verkar det väl bättre att dra runt startmotorn några varv (med dödarknappen intryckt) efter oljebytet? Samt innan första riktiga motorstarten på våren.
 
Den drar väl inte runt motorn alls med dödarknappen intryckt juh!!!

:va

// R
 
Twin skrev:
2473975 Den drar väl inte runt motorn alls med dödarknappen intryckt juh!!!

:va

// R

det är enklare att ta bort tändhattarna... (eller rättare sagt skiter du i att sätta tillbaks dem när du tagit loss tändstiften för att droppa i oljan den vägen)

Nautilus skrev:
2473962 . Dels kommer du dra upp gammal fulolja i cylindrarna när du pumpar runt med startmotorn.

Det var alltså när man tömt ut den gamla oljan...

1. Olja filter bort...
2. droppa i ny olja och dra runt med startmotorn..
3. tippa i ny olja och nytt filter
 
Last edited:
korvgubbe skrev:
2473939 Jag fick tipset om att droppa några droppar ny olja direkt i cylindrarna och dra runt det med startmotorn för att få en skyddande oljefilm. Sen byter man olja och filter utan att starta...

Någon som vet om detta är värt att göra? (olja direkt i cyllen alltså?!)

Det rekommenderas enligt min knarrs manual och jag har gjort så. Inga konstigheter egentligen. Det bildas då en väldigt tunn oljefilm på cylinderväggen ovanför kolven som hindrar ev. fukt och kraffs. Sen beror det ju också på hur petig man ska vara...

Gör förresten samma procedur på utombordsmotorn fast då med speciell "motorkonservering" som jag antar är ungefär samma som 5-56.

Ryker gott på våren när man startar upp grejorna igen, men det ser jag som en bonus:yoparty
 
Last edited:
Vilka procedurer, hur orkar ni?

Byt olja, filter minst en gång per år, annars enligt boken om ni kör mycket.

Tvätta av allt så att det är rent och fint, tanka, upp på depåstödet, koppla loss batteriet och underhållsladda vid behov, ställ av.

Starta inte först det är vår och du ska ut och köra...
 
Twin skrev:
2473975 Den drar väl inte runt motorn alls med dödarknappen intryckt juh!!!

:va

Min hoj gör det, däremot kommer ingen gnista från tändstiften. Din hoj verkar funka annorlunda.

Edit: När jag tänker efter så vet jag inte om jag har testat just det på den nya hojen (sen 1,5 månad), däremot funkade min förra hoj på det sättet.

korvgubbe skrev:
Det var alltså när man tömt ut den gamla oljan...

Ok, tyckte det såg ut som om du menade att man gjorde det med den gamla kvar i motorn.
 
korvgubbe skrev:
2474025 det är enklare att ta bort tändhattarna... (eller rättare sagt skiter du i att sätta tillbaks dem när du tagit loss tändstiften för att droppa i oljan den vägen)

Skulle inte köra tändningen utan stift, är risk för att man skadar tändspolarna på det viset.
 
Vad rekommenderar Ni för olja? Har dunkat i Mobil 1 4T delsyntet (ganska dyr ca.600 kr). Men jag har hört att man ska ha Castrol helsyntet. Vad kör ni på? Vad ska man välja hel eller delsyntet?

/Knight
 
korvgubbe skrev:
2473939 Jag fick tipset om att droppa några droppar ny olja direkt i cylindrarna och dra runt det med startmotorn för att få en skyddande oljefilm. Sen byter man olja och filter utan att starta...

Någon som vet om detta är värt att göra? (olja direkt i cyllen alltså?!)


Från min handbok:

1. Häll i en tesked motorolja i varje tändstiftshål. Montera tillbaka tändstiften och dra runt motorn några gånger.
 
Skulle ingen ambitiös och duktig kille/tjej (alltså inte jag...) kunna sammanställa en lista på vad man bör/skall göra innan/under avställning? Verkar ju vara en given sticky om det skulle göras.

Och alla vill väl skriva en tråd som blir en sticky! :tummenupp
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top