Avsotning???

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Tjena!
Jag undrar om jag kan få svar på vad det är jag ska andvända för att göra rent mitt avgasrör ifrån sot. Om man nu kan de eller måste man kapa röret först:confused:
Jag har en Yamaha TZR125-87.

MVH Ivan

Ställ hellre frågan i mekaniker-forumet, men för att svar så kan jag beskriva hur jag gjorde.

Jag använder "vanlig" kaustiksoda/natriumhydroxid, (NaOH), eller avloppsrens som det brukar kallas i affären (kärt barn verkar ha många namn).

Alltså: montera loss hela systemet, av med dämparen och täpp till ena änden. Blanda ihop pulvret med varmt vatten och sedan ner med detta i expansionskammaren/"kröken". Akta dig för ångorna... Täpp sedan igen andra änden, och skaka. Hela avgassystemet kommer förmodligen bli riktigt, riktigt varmt (på grund av reaktionen, faktiskt) så använd handskar.

Låt stå ett tag, skaka lite till och sedan spola ur med vanligt vatten.

Mina pipor blev i princip plåtrena inuti efter en sådan procedur. Mycket enklare än att värma och låta eländet koksa inuti och sedan knacka ur det.

Själva dämparen kan man ju vara lite mer varlig om, för i mitt fall t.ex. så är de gjorda av aluminium => Ingen kaustiksoda! Den fräter på aluminiumet... Så där blev det stålborste och lösningsmedel (man kommer iof åt väldigt mycket enklare där än t.ex. vid expansionskamrarna).

Mina 0,2 cents i varje fall.

/J

En sak till: Du bör ha ansiktsskydd också, när du skakar pipan. Om det skulle läcka lite så är det så trist att bli frätt i nyllet.

/J

har du en blåslampa så blås hela röret.. o sen ommålning eller lägg den på grillen då förkollnas allt i den o sen trillar det mer eller mindre ut.. :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul