Avsaknad av övningskörningsskylt = straff?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag är godkänd handledare åt en person som jag är släkt med. Han ville ut och köra en dag och vi hittade inte västen det står övningskörning på.

Min fråga:
Vad händer exakt juridiskt om man blir stoppad utan skylt. Vi antar att båda två övningskör nära varandra och jag har papperet från transportstyrelsen med mig.
Blir det olovlig körning eller finns det något straff enskilt för att ha kört utan övningskörningsskylt? (böter eller liknande)

Finns det någon som vet?

Jo, jag har sökt i forumet, men inte kunnat hitta trådar på detta.

Man kan ju ha tappat skylten? alla har inte väst. Den kanske råkade vara lite dåligt fäst och ramlade av! Jag har aldrig mött ngr repressalier iaf.

Last edited:
Jo, precis. Många förklaringar, framförallt om man tänker på hur lätt dom där magnetiska skyltarna sitter kvar.

Men vad kan man åka på för repressalier om man möter en nitisk trafikpolis för detta flagranta vägbrott?

enligt Körkortsförordning (1998:980)
så står det såhär på 4:e kapitlet:
5 § Vid övningskörning skall det på lämpligt sätt anges att fordonet används för övningskörning.

Men jag hittar dock inte vad det är för straffsats, eller om det finns någon.
Mest nyfiken bara så att avsaknaden av skylt inte kan betraktas som olovlig körning.

Tillägg:
Hittade denna länk som ger bra svar på hur skylten skall vara utformad. Men fortfarande ingenting om straffsats

.

Last edited:
Dock lite svårt att komma undan med det just på mc.

Då den man övningskör med oftast kör efter och då har hela tiden uppsyn över skylten. :tungan

Dock lite svårt att komma undan med det just på mc.

Då den man övningskör med oftast kör efter och då har hela tiden uppsyn över skylten. :tungan
Det är väl lite så jag tänker. Känner inte för att dra några halvhjärtade lögner. Men vet jag att det är böter så är det lugnt. Bara polisen inte ska ha det till olovlig körning för kusinen.

Kan ju inte säga att folk respekterar övningskörningsskylten, då kan man lika gärna köra utan i vissa lägen. Ibland känns det som att folk medvetet tränger ut eleven med bilen.

3 § Om ett fordon uppsåtligen eller av oaktsamhet används vid övningskörning eller körträning utan att detta anges i enlighet med bestämmelserna i 4 kap. 4 § andra stycket, 5 § eller 12 § skall den som har uppsikt över körningen dömas till penningböter. :yoparty

Saxat ur körkortförordningens kap.9

LYSANDE!

Tackar MR Brooks.
Fan vad jag har sökt den paragrafen.
Nu är ju bara frågan vad det är för böter, skulle gissa någonstans runt 300 till 500kr.

Tror inte just boten för detta brott höjdes inom den " räfst och reduktion av svenska trafikadeln " som vi genomgick förra året.

Shit, det var en del. Då får man nog köra en nödlögn och hoppas att inte polismannen känner att oaktsamhetsvillkoret är uppfyllt.

Har försökt kolla på Polisens hemsida, men länkarna är döda som visar till relevanta pdf-filer

NU var ju visserligen frågan vad som hände men:
varför inte köpa en skylt? brukar finnas på de flesta bensinstationer o sånt... köp sen lite tejp som finns på de flesta bensinstationer o sånt.... problem solved........eller?

Subjektiv bedömning av herr polis...

PM'a adressen så kan du få min gamla (skylt m snöre...) för en tjuga :D

Tuta o kör... :tummenupp

Jag tror jag har kvar en bit silvertejp bakpå regskylten, som höll övningskörningsskylten innan den "föll loss"

Jag behövde dock inte utforska eventuella bötesbelopp.

Ja, det känns ju jääävligt betungande att ha en skylt på hojjen eller ryggen.. Usch!

NU var ju visserligen frågan vad som hände men:
varför inte köpa en skylt? brukar finnas på de flesta bensinstationer o sånt... köp sen lite tejp som finns på de flesta bensinstationer o sånt.... problem solved........eller?

skylten gör så man blir en måltavla för varenda idiot ute på vägen som har en dålig dag, ska vara burna o hålla på men sin kebabräcer.
Flesta av er har nog inga minnen av det för att ni fick a kortet tillsammans med bkortet. Tyckte det var ett jävla helvete som idioter höll på.

Precis som joye säger, folk har ingen respekt för övningskörning i Malmö.
Snarare tvärtom. Med skylten på så försöker folk desperat köra om den som övningskör både på höger och vänster sida. Oavsett vilken hastighet man kör.

Skylten fyller ingen eller liten funktion.

Jag har ringt en person som kan detta och det aktuella bötesbeloppet för 670a är 1.000 kronor
Säker källa som det brukar heta....

Med denna information så lämnar det upp till var och en att avgöra om dom vill köra med eller utan skylt.

:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing