Avondäck - bra eller skräp?

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
k5
Hej!

Ska slänga på nya sulor på cykeln och funderade på ett par Avondäck.

Någon som använder däck av detta märket? Funkar de bra eller bör man köpa däck av ett annat märke?

//Martinsson

De Avon som jag har saknar iaf grepp på våta vägbanor, och greppet på torra är inte heller helt perfekt...

Jag måste dessvärre stämma in i klagokören. Livsfarliga i torrt och fullkomligt skitlivsfarliga i regn. Även om du kanske inte kraschar så kommer det att kännas som om du ska göra det i varje böj, typ. Köp nåt annat märke.

Jag håller också med. Jag körde med Avon Azaro bak på min gamla ER-6. Det gungade och krängde rejält i kurvorna, även vid rättså låga hastigheter och moderat nedlägg.

Okej tackar för informationen.

Har haft ett par Metzler racetec k1 på nu. Men ska nog satsa på ett däck som är mer gjort för landsväg än bana eftersom jag inte kör bana någonting än så länge.

Detta är mitt första däckbyte så vore tacksam om ni kunde rekomendera några bra alternativ.

"Michelin pilot power" fram, och "Michelin pilot road 2" bak, till exempel.

Dunlop D208 är inte så tokiga heller.

Jag har Avon Storm på, eftersom dom satt monterade på cykeln jag köpte, jag var och är orolig för att det ska va skitdäck men jag tycker dom funkar rätt bra det lilla jag kört på som. Snål som jag är byter jag inte för dom är nästan nya men jag funderar på att burna slut på dom och lägga på nåt jag har mer förtroende för.

Jag har avondäck nu, och jag tror ofta att det ska gå åt helvete! Jag kör överhuvudtaget inte i blött, för det släpper! nä det blir inga mer avon för min del!
Jag ska däremot byta till våren, nån som testat pirelli corsa??

annars funkar Michelin Pilot Power (INTE 2ct) mycket bra som kombinations däck!!

/Fürstenhoff.

Nyfiken, är 2ct inge bra eller? Eller varför ska man inte ha dessa som kombinationsdäck? :confused:

/Robban

Hej där,

jag har däck liggandes båda nya och begagnade hör av dig om du är intresserad.

/Urban

Körde Avon storm i sommar. Funkade helt ok på varm o torr asfallt. Riktigt usla i regn om man provocerar. Släpper gärna på kall asfallt åxå. Inte vansinnes släpp men ganska otrevligt att tappa framhjulet. Provar Michelin pilot nästa gång. Glömde säga att dom håller inte överdrivet länge heller.

Riktigt bra för gata men alldeles för mjuka på sidorna (2ct) där det är som viktigast!!

Merparten av alla vurpor på vardagsåkarnas bandagar kan tillskrivas just Pilot Power 2ct vilket säger en hel - eller vad säger du om en helg där 9 av 13 omkullkörningar hade just 2ct!!

/Fürstenhoff.

Åhfan, det lät ju inge bra :huvet Vad är det som händer i dom fallen folk vurpar på bana med 2CT då, överhettas sidorna pga. mjuk blandning och tappar fästet eller?

(Dum fråga kanske men har dålig koll på både däck och bankörning) :tungan

/Robban

Riktigt bra för gata men alldeles för mjuka på sidorna (2ct) där det är som viktigast!!

Merparten av alla vurpor på vardagsåkarnas bandagar kan tillskrivas just Pilot Power 2ct vilket säger en hel - eller vad säger du om en helg där 9 av 13 omkullkörningar hade just 2ct!!

/Fürstenhoff.

Att 20 av 20 körde på just 2CT? :D
Skämt åsido, kanondäck för den glade motionären, men kör du i "toppen" av den snabba eller licensgruppen så kanske man skall lägga pengarna på ett mer ban-inrikat däck.

Då får väl jag gå mot strömmen då. Åker med ett par Avon Distanzia på TTR:n. Uppträder hur bra som helst på landsvägskörning. Även fast dom sitter på ett par 18/21-hjul så går det att skrapa fotpinnar på bana även fast man inte burkar åt fel håll. Har endast åkt med michelin pilot power-däck på motarderna tidigare och föredrar starkt Avondäcken på bana eftersom som ger mkt mer förvarning när dom släpper... säger inte bara PANG som det gör med pilot power. :crash Köpte ett par Avon Roadrider till 125an och funkar fint där med. :)

Enda minustecknet som är Avons stora baksida är att dom som redan nämnts är fullständigt livsfarliga i blött. Hur förberedd man än är så kan dom nästan släppa på vilken växel som hälst även på min gamla sura TTR.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år