Avon däck

henrikbarfot

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
Honda car 1000rr 2008
Finns det någon som har erfarenhet av Avon däck på sporthoj?
Är intresserad av att köpa en hoj som det sitter ett nytt avon på men jag har för mig att det är ett skitdäck.

Det är nog bra om du uppger vad det är för cykel och vilken beteckning däcket har.
Fram eller bak?

Provade Avon på en GSXR-1000 för några år sen men när jag reklamerade tredje däcket på rad där slitbanan börjat lossna så tröttnade jag. Om jag sen hade otur eller däcken e skit vet jag inte men jag tröttnade.

Varför ens krångla till det?

Köp hojen om du gillar den, byt däcket till något DU litar på.

Last edited:
Pruta lite o kränga på ett däck som du är trygg med. Inte Avon!

Jag hade Avon-nånting på en GSX750F, ca 90hk, och det funkade väl hyggligt i torrt, men så fort någon ens tänkte ordet fukt blev dom snorhala :näsblod Ett par Pilot Power 2ct insmorda i bensin har betydligt mycket bättre grepp :3freak

Jag skulle köpt hojen om det nu bara är ett däck som får dig att tveka.
Testa och bilda en egen uppfattning. Du kanske tycker dom funkar för dig.

Jag vet folk som kört på Avon och tyckte dom var så bra att dom la på samma igen.
Är ju bara att lägga på något annat om du inte gillar det.

Performance Bikes däcktest på bana 2015
7 Michelin Power Cup Evo 74/100
6 Bridgestone RS10 79/100
5 Metzeler Racetec RR K3 82/100
4 Avon 3D Ultra Extreme 88/100
3 Continental RaceAttack 89/100
2 Pirelli Supercorsa SP 91/100
1 Dunlop D211 GP Racer 93/100
Testat i torrt väglag. Gillar du köra i regn, då är det kul ta ut hojen, så ska du nog byta till Michelin Power Road 3.
Men föredra du torrt så skulle jag inte tveka med ett Avon 3D Ultra Extreme 88/100
Anm:. I 2014 års test blev de tre bästa däcken Metzeler M7 RR, Pirelli Diablo Rosso Corsa, Dunlop Sportsmart Sportmax 2
i torrt väglag.

Övervägande är missnöjda med andra ord.. Blir det affär så blir det nytt däck till pirelli som jag har god erfarenhet av.

Var en herrans massa år jag testade Avon på ett par uppsättningar. De mer touringinriktade däcken var medelbra, kändes som snäppet under premiumdäcken. Inte sämre grepp än att jag vågade mig på några stillsamma varv på Nordslingan.
Värstingdäcken ... må så vara att de var klibbiga men det var inte mer än 150mil på ett bakdäck heller.

Skulle placera in dem i samma fack som bättre Kina däck eller Taiwan producerat. Okej men når inte toppen, en del varianter kan vara riktigt bra, en del lågvattenmärken. Känner mig rätt neutral med de erfarenheter jag har.

Kör några tiotals mil och känn om du har förtroende för däcken.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti