Avon AV49/50-SP PRO EXTREME RAIN

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har ett set sådana från 2006 (oanvända). Dels vad kan jag förvänta mig för beteende i vått, samt hurpass klarar de upptorkande?

Vidare, vad kör man dessa på för kalltryck?

Uppdatering: Jag krängde på dessa och tog en kort provrunda på vägen för att ge bromsskivorna till regnfälgarna en omgång med dual carbon-beläggen, och detta hände:

http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/millen_regndack_20110828/PICT0060.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/millen_regndack_20110828/PICT0061.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/millen_regndack_20110828/PICT0063.JPG

Sprickorna ser ut att gå 1-3 millimeter djupt, och är fläckvis hela varvet runt. Troligen är det inte farligt djupt, utan rör sig om defekter i ytan från gjutningen?

Gummit känns inte jättehårt, och nageltryck på "klackarna" stannar kvar efter att man tryckt, så gummit är formbart och inte bakelitartat.

Vågar jag köra på en snabb bana som Anderstorp med detta, eller riskerar jag att slitbanan kastas loss med efterföljande konsekvenser i form av obalans och klotning?

det är bara att köra, ta det lugnt och ta en titt på däcken då och då.

Då till nästa fråga - såg att däcken har hastighetsmärkning "H" vilket är 210 km/h. Det är ju helt galet för racedäck i 180/55-dimension, så är det bara en märkning man inte bryr sig om? De sitter just nu på en maskin som är kapabel att närma sig 270-280 på bana, därför jag oroar mig lite.

Sånna sprickor kommer pga ålder eller att däcket förvarats för kallt.

När vi körde EM förra året vägrade dom Engelska Dunlop däckkrängarna att montera ett däck som hade mycket mindre med sprickor. Det däcket var från 2009.

Då till nästa fråga - såg att däcken har hastighetsmärkning "H" vilket är 210 km/h. Det är ju helt galet för racedäck i 180/55-dimension, så är det bara en märkning man inte bryr sig om? De sitter just nu på en maskin som är kapabel att närma sig 270-280 på bana, därför jag oroar mig lite.

Hastighetsmärkningen är för att man vid max tillåten belastningsvikt skall kunna köra i uppgiven hastighet under 1h i sträck dvs man kan skita totalt i det för banåka ffa i regn.

I övrigt håller jag med Axxexs det där kommer från felaktig förvaring men som glad amatör hade jag åkt runt på det. Sen är väl Avon inte kända för att göra tidernas bästa regndäck men du jagar ju ändå inga SMpoäng.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT