Avocadoplanta

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Har fått upp en stjälk på ca 15 cm med lite bladknoppar..skall man beskära den? Har hört att det grenar sig då (?) Någon som vet? Jag har provat att borra men det hjälpte icke! :rolleyes:

Det är en ynklig liten själk (satte dom i kruka i juni och nu har det kommit upp en stjälk ur varje kärna).

SH vet ju allt..kanske även detta?

:nurse

har för mig att man ska beskära precis ovanför en bladknopp för att få bra förgrening... men då kanske man ska vänta ett tag så att man får lagom höjd också?:va eller du vill ha en avocadobonzai?:D

Att växter ska beskäras straxt ovanför en bladknopp/gren hör ju till allmänbildningen, men iom att du har varit och borrat o grejat på din stackars advokado så skulle jag nog inte beskära den, utan låta den återämta sig lite efter misshandeln...

Nej, jag vet inte om du ska beskära den eller ej.

Om du lyckad få fram någon god avocado kan du ju höra av dig, för då ska jag också köpa en planta, och sen följa dina råd! :)

Om du lyckad få fram någon god avocado kan du ju höra av dig, för då ska jag också köpa en planta, och sen följa dina råd! :)

Köpa en planta? Är inte vitsen att köpa en avokado och sätta kärnan i en egen kruka? Lite experimentlusta mao.

Har försökt ett antal gånger men inte lyckats än :gnissla

Köpa en planta? Är inte vitsen att köpa en avokado och sätta kärnan i en egen kruka? Lite experimentlusta mao.

Har försökt ett antal gånger men inte lyckats än :gnissla

Det var det jag menade! Men jag är i vanlig ordning lagom förvirrad! :rolleyes: :)

Edit: Slutsatsen blir ju att jag menade att jag ska försöka själv, om hon lyckas och kan komma med råd! (Eh.. ja.. :gnissla )

Last edited:
en liten parantens är att det blir ett träd... eller iallafall stort som ett... och dessutom så har jag aldrig hört att någon i sverige har fått frukt... men nån ska va den första.

( har själv 2 st hemma i växthuset)

en liten parantens är att det blir ett träd... eller iallafall stort som ett... och dessutom så har jag aldrig hört att någon i sverige har fått frukt... men nån ska va den första.

Då var det ju inte roligt längre. :(

Det var det jag menade! Men jag är i vanlig ordning lagom förvirrad! :rolleyes: :)

Edit: Slutsatsen blir ju att jag menade att jag ska försöka själv, om hon lyckas och kan komma med råd! (Eh.. ja.. :gnissla )

Lycka till då, ska kolla tipsen själv. :)

Satte kärnor från en citron för några år sedan och de lever fortfarande och är typ 1 meter nu men med en viss bladbrist... Kul när det lyckas.

Last edited:

Då var det ju inte roligt längre. :(

Som alex sa, tyvärr är det nog ganska kört med det.

Möjligtvis om du smög in plantan på Lalandia men då blir det ju inte Sverige.

Jag vet att man skall beskära :) tänkte att det fanns någon nedre åldersgräns på plantan..att det kanske går åt HE om man cuttar den för tidigt i livet liksom ;)

Jag vet att den blir som ett träd det är ju det som är kul..att den inte bär frukt i svea är jag fullt medveten om. Jag vill bara ha ett lummigare hem med lite balla växter :)

Jag vet att man skall beskära :) tänkte att det fanns någon nedre åldersgräns på plantan..att det kanske går åt HE om man cuttar den för tidigt i livet liksom ;)

Det var ungefär exakt det jag ville förmedla med, men misslyckades med :gnissla

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...