Avluftning tank

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Blivit väldigt fundersam på om min tank är felaktig... Jag har endast 2 utgångar ur den. En för soppa, och ett rör som går genom hela tanken. Öppningen är precis vid tanklocket, och går sen i en slang som slutar under cykeln. Så jag antar att det är ett överfyllnadsskydd typ.

Anledningen att jag är fundersam är för att det är 4 utgångar i instruktionsboken, och jag har märkt att den suger in ganska mycket luft ibland när jag öppnar tanklocket. Så det verkar som att det blir ett undertryck i tanken.

Cykeln i fråga är en zx10r 08a

Normalt på skapligt moderna hojar brukar det iaf vara tre kopplingar under tanken, en för bränsleförsörjningen till motorn, en för överfyllnad/regnvatten osv, dvs dränage under tanklocket och en för avluftning. Det kan säkert skilja lite beroende på konstruktion vid tanklocket, men åtminstone bränsleuttag och avluftning måste där ju vara på något vis.

Läste lite här:
http://www.kawiforums.com/ninja-250r/110857-how-remove-gas-tank.html
Versionen som säljs i Californien har lite fler slangar, pga deras extra miljökrav. Kanske något sådant som förbryllar?

Har du mycket undertryck när du öppnar locket så verkar ju avluftningen inte vara helt hundra. Kanske slangen till den är lite klämd eller hårt böjd/kinkad. Brukar vara lätt att knövla ihop slangarna lite för mycket när man sänker ner tanken vid montering. Fråga mig inte hur jag kommit på det...:glömdet

Normalt på skapligt moderna hojar brukar det iaf vara tre kopplingar under tanken, en för bränsleförsörjningen till motorn, en för överfyllnad/regnvatten osv, dvs dränage under tanklocket och en för avluftning. Det kan säkert skilja lite beroende på konstruktion vid tanklocket, men åtminstone bränsleuttag och avluftning måste där ju vara på något vis.

Läste lite här:
http://www.kawiforums.com/ninja-250r/110857-how-remove-gas-tank.html
Versionen som säljs i Californien har lite fler slangar, pga deras extra miljökrav. Kanske något sådant som förbryllar?

Har du mycket undertryck när du öppnar locket så verkar ju avluftningen inte vara helt hundra. Kanske slangen till den är lite klämd eller hårt böjd/kinkad. Brukar vara lätt att knövla ihop slangarna lite för mycket när man sänker ner tanken vid montering. Fråga mig inte hur jag kommit på det...:glömdet

Problemet är att slangen som går är den där för överfyllnad/regnvatten. Och sen soppaslangen. Finns inget mer :va

Finns bara ett uttag förutom soppan. Och den kommer upp ovanför tätningen från tanklocket
IMG_41621.jpg
IMG_41661.jpg

Många/de flesta modernare hojar har helt enkelt en backventil inbyggd i tanklocket och behöver därmed ingen avluftningsslang.
Min diagnos är att din backventil har geggat ihop.

Många/de flesta modernare hojar har helt enkelt en backventil inbyggd i tanklocket och behöver därmed ingen avluftningsslang.
Min diagnos är att din backventil har geggat ihop.

Är det något man kan fixa själv eller är det nytt lock som gäller då?
Och hur löser man då problemet med att soppan/gaserna i tanken expanderar om man tankar kall soppa som sen blir varm? Känns som att det borde vara någon öppen väg för luften åt båda hållen...:va

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti