Avluftning tank

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Blivit väldigt fundersam på om min tank är felaktig... Jag har endast 2 utgångar ur den. En för soppa, och ett rör som går genom hela tanken. Öppningen är precis vid tanklocket, och går sen i en slang som slutar under cykeln. Så jag antar att det är ett överfyllnadsskydd typ.

Anledningen att jag är fundersam är för att det är 4 utgångar i instruktionsboken, och jag har märkt att den suger in ganska mycket luft ibland när jag öppnar tanklocket. Så det verkar som att det blir ett undertryck i tanken.

Cykeln i fråga är en zx10r 08a
 
Normalt på skapligt moderna hojar brukar det iaf vara tre kopplingar under tanken, en för bränsleförsörjningen till motorn, en för överfyllnad/regnvatten osv, dvs dränage under tanklocket och en för avluftning. Det kan säkert skilja lite beroende på konstruktion vid tanklocket, men åtminstone bränsleuttag och avluftning måste där ju vara på något vis.

Läste lite här:
http://www.kawiforums.com/ninja-250r/110857-how-remove-gas-tank.html
Versionen som säljs i Californien har lite fler slangar, pga deras extra miljökrav. Kanske något sådant som förbryllar?

Har du mycket undertryck när du öppnar locket så verkar ju avluftningen inte vara helt hundra. Kanske slangen till den är lite klämd eller hårt böjd/kinkad. Brukar vara lätt att knövla ihop slangarna lite för mycket när man sänker ner tanken vid montering. Fråga mig inte hur jag kommit på det...:glömdet
 
Normalt på skapligt moderna hojar brukar det iaf vara tre kopplingar under tanken, en för bränsleförsörjningen till motorn, en för överfyllnad/regnvatten osv, dvs dränage under tanklocket och en för avluftning. Det kan säkert skilja lite beroende på konstruktion vid tanklocket, men åtminstone bränsleuttag och avluftning måste där ju vara på något vis.

Läste lite här:
http://www.kawiforums.com/ninja-250r/110857-how-remove-gas-tank.html
Versionen som säljs i Californien har lite fler slangar, pga deras extra miljökrav. Kanske något sådant som förbryllar?

Har du mycket undertryck när du öppnar locket så verkar ju avluftningen inte vara helt hundra. Kanske slangen till den är lite klämd eller hårt böjd/kinkad. Brukar vara lätt att knövla ihop slangarna lite för mycket när man sänker ner tanken vid montering. Fråga mig inte hur jag kommit på det...:glömdet

Problemet är att slangen som går är den där för överfyllnad/regnvatten. Och sen soppaslangen. Finns inget mer :va
 
Finns bara ett uttag förutom soppan. Och den kommer upp ovanför tätningen från tanklocket
IMG_41621.jpg
IMG_41661.jpg
 
Många/de flesta modernare hojar har helt enkelt en backventil inbyggd i tanklocket och behöver därmed ingen avluftningsslang.
Min diagnos är att din backventil har geggat ihop.
 
Många/de flesta modernare hojar har helt enkelt en backventil inbyggd i tanklocket och behöver därmed ingen avluftningsslang.
Min diagnos är att din backventil har geggat ihop.

Är det något man kan fixa själv eller är det nytt lock som gäller då?
Och hur löser man då problemet med att soppan/gaserna i tanken expanderar om man tankar kall soppa som sen blir varm? Känns som att det borde vara någon öppen väg för luften åt båda hållen...:va
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top