Avluftning av frambroms

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag är helt färsk i mekområdet. Frambromsen är lite svampig på min motard så jag ska testa att avlufta den.

Om jag försått det hela rätta skall man:
fästa gummislang på nippeln på bromsoket, slangen för man lämpligen ner i nån burk.
Sen öppnar man nippeln så att bromsvätska kan åka ut genom slangen.
Man pumpar sen med bromshandtaget så att bromsvätskan och eventuell luft kommer ut genom nippeln. Man fyller på bromsvätska allt eftersom nivån i vätskehållaren sjunker.

har jag förstått det hela rätt?

Frågor:
Måste slangen som fästs på nippeln ha sin andra ände täckt i bromsvätska? dvs måste man fylla på bromsvätska i burken innan man börjar pumpa så att det inte kommer in luft bakvägen så att säga?

Jag har köpt en liter DOT 4 bromsvätska på biltema, bra eller anus?

Var hittar man lämplig slang?

Ja, fast du ska först krama bromshandtaget innan du öppnar "nippeln"
Handtaget åker nu in i ändläge eftersom man trycker ut vätska från bromsoken. När vätskan/luften kommer ut, stäng nippeln, släpp upp handtaget..

Det som händer när du släpper handtaget är att det sugs ner vätska från behållaren på styret, sen är det bara att fortsätta så några gånger tills det som kommer ut i burken har samma färg som din nya vätska, och är utan luft.

Slang hittar du från en stadiumflaska eller liknande.

Last edited:
låter som nått man hälst är 2 till?
Ska man pressa hårt med handtaget?
Då behöver alltså inte slangens andra ände ligga i bromsvätska?

Slang hittar du på biltema. Avluftningskit finns där också så du slipper dra åt mellan varje pump.

Nej skall du vara helt säker på din luftning skall du trycka in handtaget. släppa nippeln lite. Innan handtaget är i botten skall du dra åt nippeln.

Repetera repetera och repetera.

Gör även om samma sak uppe vid styret även genom att släppa på banjon aningens. (Vanligt att få en lite luftbubbla där som vägrar släppa) Se till att få bort eventuellt spill illa kvickt då det fungerar ypperligt som lackborttagare.

(annars kommer det luft in igen bakvägen) Detta slipper du med diverse avluftningskit med backventil.

Hur bra bromsvätska biltema har, det vet jag inte men så länge du inte tävlar lär den vara god nog. Kan tex skilja några grader på kokpunkten.

låter som nått man hälst är 2 till?
Ska man pressa hårt med handtaget?
Då behöver alltså inte slangens andra ände ligga i bromsvätska?

Nej slangens ände behöver inte vara i vätska. Ja första gången är det gott om man har 2 med god kommunikation. Fast det går ypperligt som ensam efter lite träning och långa armar ;)

På OK kan du hitta genomskinlig slang. Den bör vara genomskinlig om man ska se luftbubblorna.
Innan vätskan från oket kommit ner i bägaren kan det vara lönt att stänga nippeln under tiden man släpper ut handtaget för att fylla ny olja i pumpen. Med långa armar klarar man det själv.

Det underlättar att slangen går ut under vätskenivån.

Tryck in handtaget sakta och släpp ut det sakta. Då sprutar det inte så farligt mycket runt om kring dig ...

Annars får du godkänt på alla punkter. Bra att du har en liter, du behöver du inte känna dig stressad över att vätskan inte räcker. Men har du väl öppnat flaskan så är livslängden ganska begränsad på oljan du får kvar.

Mats

Sportfräs: Denna fråga är DJUPT penetrerad, och jag själv har tillsammans med andra redit ut i mikrobisk detalj hur man kan och bör göra med svampiga frambromsar.
Tyvärr är det emellertid svårt, nästan omöjligt, att hitta gamla trådar, eller rätt innehåll eftersom inte alla är lika duktiga som du att rubriksätta sin tråd! :)

Men du kan enkelklicka på mitt profilnamn och sen klicka på "lista fler inlägg från Dr.Bike"
Och i de svaren (om du bläddrar lite) kan du nog hitta FLERA trådar i ämnet.

En ENKEL sökning i mekforumet på ordet lufta gav följande resultat:
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=8001926
Kolla in några trådar....

Kolla ffa in:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185396&highlight=lufta

Lycka till.

Last edited:
Det var svårare än jag trodde det här. Jag gjorde som på videon jag postade, vart inte bättre...

Om man gör som vissa förespråkar, dvs skaffar en stor spruta som man pumpar in med från oket upp, hur funkar det när själva behållaren på styret blir fullt?
Då måste man alltså ha nånting att suga upp det överflödiga med så det inte rinner över?

Det var svårare än jag trodde det här. Jag gjorde som på videon jag postade, vart inte bättre...

Om man gör som vissa förespråkar, dvs skaffar en stor spruta som man pumpar in med från oket upp, hur funkar det när själva behållaren på styret blir fullt?
Då måste man alltså ha nånting att suga upp det överflödiga med så det inte rinner över?

Det går alldeles utmärkt att använda samma spruta till att suga upp den gamla vätskan ur behållaren med.
En väldigt bra metod för övrigt, men var noga med att slangen från sprutan är tom på luft när du sätter den på nippeln, så du inte trycker in ny luft i systemet. (Kladdigt :) )

Problemet ligger ofta i att luften är uppe vid pumpen.
Ledningen är lång och luften kommer aldrig ner till oket.

Testa såhär

Du gör samma förfarande som om du skall lufta nere på oket.
Men du lossar banjobulten som håller bromsslangen uppe på bromspumpen istället för luftnippeln på oket.
Du drar åt innan du tryckt in handtaget helt och torkar av bromsvätskan som runnit ur.

Det är nämligen högsta punkten i bromsysytemet och enligt naturlagarna vill luften hålla till just där.

Till den metoden behöver man ingen slang? man fipplar inte med nåt nere vid oket utan bara uppe vid pumpen?

Till den metoden behöver man ingen slang? man fipplar inte med nåt nere vid oket utan bara uppe vid pumpen?

Exakt.

Slangen som du sätter på nippeln är bara för att slippa kladdet.
Du kan lufta utan slang men då sprutar det kors å tvärs.

Linda en trasa straxt under banjonippeln så slipper du att det kladdar massa när du luftar.

Annars så kan man skruva av påfyllningslocket,sen tar man ett lämpligt verktyg och klämmer tillbaka bromsklotsarna i oken så kommer luften att bubbla upp i bromsvätskebehållaren.. Glöm inte pumpa ut klotsarna sen bara..

I teorin bra grejer... men motståndet i backventilen (är iaf i min moj) så högt att antingen slangen släpper från nippeln eller så blir (det oundvikliga) läckaget i gängan för stort.

Bara att öppna ventilen. Den består av en liten metallkula och en fjäder. Kapar man några milimetrar på fjädern så fungerar den betydligt bättre för mcbromsar (bara att testa att blåsa resp sug i slangen och se när det känns lagom, ska inte krävas mycket tryck för den ska öppna sig)

Mitt par har fungerat :tummenupp sen

Bara att öppna ventilen. Den består av en liten metallkula och en fjäder. Kapar man några milimetrar på fjädern så fungerar den betydligt bättre för mcbromsar (bara att testa att blåsa resp sug i slangen och se när det känns lagom, ska inte krävas mycket tryck för den ska öppna sig)

Mitt par har fungerat :tummenupp sen

Där sa du nåt! Fjädrar!
Mina var så gamla att det inte låg en fjäder bakom kulan, utan ett "långrandigt" gummi"
Troligen har gummit svullnat av vätskan genom tidens påverkan och därmed ökat trycket.
Jag letar reda på nån passande fjäder istället såklart.

Där sa du nåt! Fjädrar!
Mina var så gamla att det inte låg en fjäder bakom kulan, utan ett "långrandigt" gummi"
Troligen har gummit svullnat av vätskan genom tidens påverkan och därmed ökat trycket.
Jag letar reda på nån passande fjäder istället såklart.

Du ska inte ha gamla gummin liggandes.
Dom spricker lätt då!

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back