Avlufta bensinslangen

Status
Ej öppen för fler svar.
Tror ni jag trollar eller, bränslet kom inte fram!! Fick ställa hojen i uppförsbacke för att fuggen skulle få soppa! :huvet
 
Vad händer om du startar med tanklocket öppet? Är det någon backventil i kranen som gör att luften inte kan gå tillbaka till tanken?
 
Du har antingen stopp i kranen, stopp i tanklocket eller tankat för lite. Det du säger är omöjligt. Så länge bensinslangens översta punkt befinner sig under bensinens nivå i tanken kommer det att rinna. Din bild visar att så är fallet. Det finns ingen "luft i slangen som bensinen inte kommer förbi". Skulle det däremot vara helt lufttätt i tanken så skulle just bristen på luft, dvs undertryck, eller vacuum, hindra bensinen från att rinna. Luft=bensinen rinner, ingen luft=bensinen rinner inte. Därav testet "öppna tanklocket och se om den går bättre".
 
Last edited:
Slängde i 10liter i min 13literstank. Jag ska kolla bensinkranen någon dag men efter att ha gjort som sportbike sa till mig blev det såhär:
[Bilden kan inte laddas]
 
Last edited:
Grejen är att jag lossat på den gamla slangen tusentals gånger utan att jag märkt något problem. men nu när jag bytte slangen så uppkom denna jättebubbla.
Så vad skiljer den nya slangen från den gamla? Lossades något mer än bara slangen vid bytet?

Tror ni jag trollar eller, bränslet kom inte fram!! Fick ställa hojen i uppförsbacke för att fuggen skulle få soppa! :huvet
Det är inte så enkelt att du nästan har slut på soppa så att det bara når utloppet när du har hojen i viss lutning?

Det ska som sagt inte vara något problem att ha lite luft i bränsleslangen. Luften i sig ska inte kunna hålla emot bränslet utan övertryck i bubblan. Därför alla tips om att problemet sitter i tillförseln av bränslet.
 
... slangen där i mellan ser ut som ett S, då samlas det luft i S'ets topp och bensinen kommer inte förbi.
Det är detta jag menar är omöjligt. Det spelar ingen roll vilken form slangen tar sig. Det är höjdskillnaden mellan slang och tank som spelar roll.
 
Det är inte så enkelt att du nästan har slut på soppa så att det bara når utloppet när du har hojen i viss lutning?

Det ska som sagt inte vara något problem att ha lite luft i bränsleslangen. Luften i sig ska inte kunna hålla emot bränslet utan övertryck i bubblan. Därför alla tips om att problemet sitter i tillförseln av bränslet.

Hmm när du säger det så hade jag faktiskt inte så mycket soppa i när jag provkörde men åandra sidan kom det inte fram på plan mark heller.
 
Det är detta jag menar är omöjligt. Det spelar ingen roll vilken form slangen tar sig. Det är höjdskillnaden mellan slang och tank som spelar roll.

Jag låter det vara osagt, men var ska luften ta vägen? Den vill alltid ligga ovanför bensinen och att den skulle färdas neråt trots ett övertryck från bensinen vill jag se med egna ögon.
 
Lossa tanken och lyft upp den, så det blir nedförslut hela vägen från kranen till förgasaren. Med öppen bensinkran. Då borde ju bubblan röra sig uppåt och ut genom bensinkran.:lol
 
Glöm bubblan - läs råden ovanför nu , öppet tanklock,kolla kran och flottörer.

Och sen

Skruva på förgasardräneringskruven och kolla så det rinner soppa under mcen då( rök inget just då iaf:hihi )

Då vet du om du har fri väg
 
Jag låter det vara osagt, men var ska luften ta vägen? Den vill alltid ligga ovanför bensinen och att den skulle färdas neråt trots ett övertryck från bensinen vill jag se med egna ögon.

Det är ju det alla menar. Sålänge det kommer bensin ur kranen kommer ju bubblan alltid vara överst = bensin borde ändå komma fram. Och kan bensin rinna ner genom kranen kan luft utan problem ta sig upp.

Sist jag hade av min tank gjorde jag ingenting för att varken undvika att spilla ur den bensin som fanns i slangen eller lufta slangen efteråt.
Jag tryckte tillbaka slangen på kranen och startade. Den gick finfint tills jag reste hojen då motorn plötsligt dog.
En kort felsökning senare visade att jag glömt vrida på kranen igen så motorn startade enbart på den bensin som fanns kvar i filtret. Vred på kranen och då funkade allt perfekt igen.
 
Med genomskinliga bränsleslangar ser man fler luftbubblor än då man har ogenomskinliga. Bästa lösningen är nog att byta till en ogenomskinlig...
 
Jag köper att du inte trollar, men jag kan forfarande inte sluta tänka på verkstan
-Vad har du där?
-En bensinslang.
-En bensinslang? Var har den suttit då?
-På en Suzuki.
-Jaha...var har du Suzukin då?
-Hemma.
http://www.youtube.com/watch?v=GFKMmdY4K2M
 
Om du har några liter bensin och hojen precis börjar sukta efter reservläget kan din slang börja bli tom och fyllas med en större luftbubbla, då rekommenderas det att antingen gå till reservläget eller tanka.

Men har du kollat tankens egna avluftningsslang?
 
Det värsta vore ju om vattenlåsen i kåken skulle få nys om det här... :crash :rofl

Vill ju inte riskera översvämning så jag blev tvungen att springa runt i huset och kolla direkt. Ingen fara dock, det gick inte att se någon luft genom några avloppsrör.
 
Jag tror det här är ett klassiskt fall av luftmotstånd. En del tillverkare har börjat använda det i smyg har jag hört. Tror idén kommer från vindtunneltestning. Pröva ta bort luftmotståndet framför hojen så borde det bli samma som det ska vara.

Edit: Hörde om en kille i Australien som fick in ett luftmotstånd i hjälmen efter att ha försökt få ut det ur bensinslangen. Det gick tydligen illa för honom och han slutade köra MC sen. Så var försiktig!
 
Last edited:
Vill ju inte riskera översvämning så jag blev tvungen att springa runt i huset och kolla direkt. Ingen fara dock, det gick inte att se någon luft genom några avloppsrör.

Du har säkert samma problem som trådskaparen, fast inverterat. Du saknar okulär möjlighet för övervakning av detta problem.

Shoppa klarglas-rör och kör ett stambyte hemma! :fakta
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top