Avlivningstips kaniner?

De kanske ser söta ut men... :skrämd

[YOUTUBE-ID]XcxKIJTb3Hg[/YOUTUBE-ID]

Vad evul ni alla är...

Poor bunnies.

cute_bunny2.jpg

Sätt kaninen på en sporthoj, problem solved :tummenupp

Visserligen hamster, men iaf en som fått nog

Aftonfnasket

Tolvåringens straff: döda sin hamster

Mamman blev arg när hon såg sin sons dåliga betyg.
Hon tvingade pojken att döda sin hamster med en hammare.
Nu är hon gripen.

Den 38-åriga Lynn Middlebrooks Geter från Warm Springs i Georgia, USA, kommer att åtalas för djurplågeri, barnmisshandel och övervåld.
Det uppger sheriff Steve Whitlock för Atlanta Journal, skriver AP.

När hennes tolvårige son kom hem och visade sina dåliga betyg blev mamman arg.

Ringde polisen
Dagen efter bestämde hon sig för att straffa honom. Hon tvingade 12-åringen att döda sin hamster med en hammare.
Den förtvivlade pojken berättade för sin lärare som tog kontakt med sociala myndigheter – som ringde polisen.

Lynn Middlebrooks Geter greps och väntar nu på att bli åtalad.
Mira Micic

Last edited:
Sätt kaninen på en sporthoj, problem solved :tummenupp

Visserligen hamster, men iaf en som fått nog

Aftonfnasket
Haha vet inte om jag ska skratta eller gråta :gnissla

Allt berror på hur blödig du är, själv hade jag vägrat om det inte va så att dom verkligen led, som sagt ungarna får lära sig att man får stå sitt kast.

Men kan iaf säga att halshuggning med yxa blir ganska grisigt, iaf med slöhandyxa mot asfalt.(råka klippa en hare över bakbenen med bilen)

Last edited:
Verkar som att nackning är bajset.
Uppdaterar när jag vet hur det gick.

Verkar som att nackning är bajset.
Uppdaterar när jag vet hur det gick.
Lustigt hur detta ämne inte tas på allvar, utan här kan man tydligen göra som det känns bäst för stunden. Snacka om dubbelmoral på vissa här inne :)

Slakt av husdjur
Slakt av husdjurSlakt av djur regleras i 13-15 §§ djurskyddslagen (1988:534), 30-32 §§ djurskyddsförordningen (1988:539) samt i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:12, L 22) om hanteringen av vissa djurarter vid slakt eller annan avlivning.

Djurskyddslagen anger att när djur förs till slakt och när de slaktas, skall de skonas från onödigt obehag och lidande (13 §). Husdjur skall vid slakten vara bedövat när blodet tappas av och andra åtgärder vid slakten får inte vidtas innan djuret är dött (14 §). Detta gäller dock inte om ett djur till följd av sjukdom eller olycksfall måste slaktas genast.

Den 14:e paragrafen medför bl.a. att slakt av obedövade djur inte är tillåten i något sammanhang förutom i extrema nödlägen. Det är ytterst sällan så brådskande att avliva ett djur att man inte hinner skaffa sig möjlighet att först bedöva djuret.

Slakt kan utföras i många olika sammanhang till exempel...

•Normalslakt
•sanitetsslakt (nödslakt)
•husbehovsslakt
•slakt/avlivning av djur som ej ska bli livsmedel
Hantering samt avlivning av djur på slakteri regleras i Djurskyddsmydnigheten föreskrifter (DFS 2004:12, L 22) om hanteringen av vissa djurarter vid slakt eller annan avlivning.

Kontrollmyndigheter
Livsmedelsverket är central kontrollmyndighet för livsmedelshanteringen i landet. Det innebär bl.a. att Livsmedelsverket bestämmer i vilka fall djur måste slaktas på slakteri och vilka fall djur får slaktas hemma. Om lantbruksdjur ska ingå i den normala livsmedelskedjan får de endast avlivas på slakteri.

På gården är det tillåtet att avliva djur för s.k. husbehovsslakt, d.v.s. köttet tas om hand i det egna hushållet. Sjuka eller skadade djur som ska bli livsmedel får avlivas på gården av behörig slaktpersonal om de dessförinnan besiktigats levande av en veterinär. För upplysningar kring detta, samt angående veterinärintyg inför slakt, hänvisas till Livsmedelsverket på telefon 018-17 55 00.

Källa

Vad är det för jävla töntar som härjar här?
Har ni aldrig dödat en kanin?
Saknar ni helt adekvat militär grundutbildning?

Ett hårt slag med tex en pinne stax ovanför näsroten, strax under ögonen dödar kaninen omedelbart.

Man kan emellertid diskutera det moraliskt riktiga i att döda en stackars kanin, även om syftet är födosök.
Som jag ser det är det enda moraliskt riktiga att äta självdöda djur och människor.

Ett hårt slag med tex en pinne stax ovanför näsroten, strax under ögonen dödar kaninen omedelbart.

Man kan emellertid diskutera det moraliskt riktiga i att döda en stackars kanin, även om syftet är födosök.
Som jag ser det är det enda moraliskt riktiga att äta självdöda djur och människor.

Nackslag är fortfarande den rekomenderade metoden.
Varför skall du slå den i ansiktet?
Vad uppnår man med det?

Jag har till och med avliVat ett trafikskadat rådjur genom att knäcka nacken på det föreslagna sättet.
Behövs inte mycket för att separera kotorna och trycka till andningscentrum.

Ofta det händer att du äter en 98 årig gammal tant eller??

OnT: Tycker som några redan poängerat här, låt barnen ta sitt ansvar och ville dom ha kanin får dom helt enkelt sköta om dom tills dom dör av ålder. Barn är så jävla bortskämda här i sverige att man bara vill ge föräldrarna en fet smocka! Sen blir föräldrar förvånade när ungarna inte lyder eller hittar på massa skit.

Nä, lär ungarna ansvar från början.

Wow! du är ju mer macho än de flesta killar här..har du ludna knogar?
:ninjakaratekustjägare

Annars kanske du kan sälja dem till vår nya vän Carlos Montes?
Så får du en häftig postväxel på 50 000 som du kan ge till ungarna!

Wow! du är ju mer macho än de flesta killar här..har du ludna knogar?
:ninjakaratekustjägare

jag måste fråga dig... är du djurrättsaktivist? För det går inte en tråd om ex jakt, husdjur, kötthantering där din röst inte är hörd.
Det är lite "gulli gull" över din syn på livet och dom stackars djuren.

Spontant skulle jag säga att om du inte fixar att nacka dem så fixar du inte att ta ur dem och tillaga dem heller. Så då återstår bara att du lämnar bort dem till veterinär eller någon annan som vet hur man går hela vägen från luddig kanin till kaningryta.

Om kaninen var avsedd för mat så kan barnen vara med, men har de ansett att den var ett gosdjur så förstår de inte varför deras husdjur ska bli mat. Fråga isåfall barnen om de vill att de ska tas bort hos veterinären eller bli mat. Barn är inte dumma, de har bara en väldigt enkel syn på värden.

Men som vanligt körs väl de vanliga lögnerna om att de är i kaninhimlen, och har bara rest bort...

Principiellt är det väl inte ungarna som ledsnat, utan föräldrarna som hade en lustig syn på husdjur. Antingen tar man ansvar eller ej. Barn kan inte och ska inte förväntas kunna förstå eller bestämma över djur, men de får vara med i processen.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...