Avlivning..

Evil_Henke

Nyrakad pung!!
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
TTR 125 -05 CBR 600 -02 Er6-n 07
Imorgon måste jag tyvärr avliva min katt.. jag trodde då aldrig att det skulle kännas såhär jobbigt!! alla provsvar som jag fått av vetrinären tyder på att han har ett virus med dödlig utgång som även kan smitta till andra katter ( jag har 2 till ) men man kan inte veta säkert om den har FIP ( viruset heter så ) förrän katten obducerats.. men det är typ 5-6 saker som tyder på att det är så.. och vetrinärerna verkar kunna sin sak så jag litar på dom... men det känns ju lite surt ändå.. tänk om han inte har det..? hursomhelst så har missen tappat 2 kg i vikt och mår inte bra så den eviga sömnen kanske är det bästa iaf.. nu har jag fått skriva av mej lite iaf även om det är väldigt OT på ett sporthojsforum..

Bifogat

• HassanB_orig.jpg
    HassanB_orig.jpg
    15.6 KB · Visningar: 142
Fin katt! :) Tråkigt men sånt är livet.

:( Jättefin katt... Det käns tungt att avliva ett husdjur. Hade en rottis i 12 år. Men du kommer märka att dina andra katter hjälper igenom sorgen som fan. Se det från kattens bästa, den får det bra, och den har säkert haft ett toppenliv.

Sånt avskyr jag att behöva göra.(inte avliva alltså, men att skicka iväg dom på det)
Syrran hade en katt som var underbar, så snäll går det nog inte att bli, men han pinkade inomhus, över allt.
Så det gick inte längre:(

TL Johan skrev:
Min katt pissade inne så jag tog fram hagelbössan. :machinegu
Grymt men nödvändigt :(
Jag tror inte att din humor passar just i den här tråden...
Jag tycker du ska respektera att man kan ha känslor för sina kära husdjur!
Det spelar ingen roll vilket djur man än måste avliva, det skär djupt i hjärtat

tråkigt med katten, har själv funderat ibland hur det blir när våra katter dör? Känns som om man kommer sakna dom, dom har ju trots allt vart där i många många år o sen är dom borta:(

TL1000 e du allvarlig?

cool_adde skrev:
Jag tror inte att din humor passar just i den här tråden...
Jag tycker du ska respektera att man kan ha känslor för sina kära husdjur!
Det spelar ingen roll vilket djur man än måste avliva, det skär djupt i hjärtat

Men han har ju rätt, har man tillgång till ett hagelvapen så funkar avlivningen lika fint med bössa som med en spruta..

Lycklig katt på ladugårdsplan, pang. Eller Jamande livrädd katt på en steril klinik.

Men visst e det tråkigt att behöva ta bort husdjur man älskar...

Bifogat

• rottweil_waidmannsheil.gif
    rottweil_waidmannsheil.gif
    13.4 KB · Visningar: 166
Last edited:
Tråkigt med missen, den har säkert haft ett toppenliv och får gå vidare innan den är alltför skruttig.

Hur man avlivar katten är väl inte supervesäntligt så länge det sker snabbt och smärtfritt för katten? (Tänker på hr Larssons inlägg)

/F

Evil_Henke skrev:
Imorgon måste jag tyvärr avliva min katt.. jag trodde då aldrig att det skulle kännas såhär jobbigt!! alla provsvar som jag fått av vetrinären tyder på att han har ett virus med dödlig utgång som även kan smitta till andra katter ( jag har 2 till ) men man kan inte veta säkert om den har FIP ( viruset heter så ) förrän katten obducerats.. men det är typ 5-6 saker som tyder på att det är så.. och vetrinärerna verkar kunna sin sak så jag litar på dom... men det känns ju lite surt ändå.. tänk om han inte har det..? hursomhelst så har missen tappat 2 kg i vikt och mår inte bra så den eviga sömnen kanske är det bästa iaf.. nu har jag fått skriva av mej lite iaf även om det är väldigt OT på ett sporthojsforum..
Usch då, jag har också tvingats avliva en katt med FIP. Sorgligare än det mesta men inget annat att göra i det läget. Det är en otrevlig sjukdom som kväver dem sakta. Är det en chokladmaskad balines?

Edit: kolla om du kan få det gjort hemma. Det är mycket skonsammare för både dig och katten. Det känns mycket "bättre".

KtmDanne skrev:
Men han har ju rätt, har man tillgång till ett hagelvapen så funkar avlivningen lika fint med bössa som med en spruta..

Lycklig katt på ladugårdsplan, pang. Eller Jamande livrädd katt på en steril klinik.

Men visst e det tråkigt att behöva ta bort husdjur man älskar...
för att den pissat inne????
Man får väl lära den o va rumsren isf, inte skjuta den......

Ravetrancer skrev:
tråkigt med katten, har själv funderat ibland hur det blir när våra katter dör? Känns som om man kommer sakna dom, dom har ju trots allt vart där i många många år o sen är dom borta:(
Det är grymt. Man saknar dem precis som man saknar människor. Samma sorg.

Bingo skrev:
Usch då, jag har också tvingats avliva en katt med FIP. Sorgligare än det mesta men inget annat att göra i det läget. Det är en otrevlig sjukdom som kväver dem sakta. Är det en chokladmaskad balines?

Edit: kolla om du kan få det gjort hemma. Det är mycket skonsammare för både dig och katten. Det känns mycket "bättre".

det är en Ragdoll men färgen stämde! jag har en oerhört trevlig vetrinär så jag tror att det kommer gå ganska bra.. visserligen skulle det nog va lugnast för katten om det kunde ske hemma.. ska undersöka saken! tack för tipset iaf! och tack till alla som säger nåt uppmuntrande!!

Sorgligt. Å här sitter man med en sjuk katt. trött hängig och knappt äter han. Väntar tills onsdag då han ska in till doktorn. Hoppas det blir bra med min katt, tänk om han har samma sjukdom som din :(

Nä Killen är en överlevare, han klarar allt.(försöker jag intala mej)

Qwerty skrev:
Sorgligt. Å här sitter man med en sjuk katt. trött hängig och knappt äter han. Väntar tills onsdag då han ska in till doktorn. Hoppas det blir bra med min katt, tänk om han har samma sjukdom som din :(

Nä Killen är en överlevare, han klarar allt.(försöker jag intala mej)

hoppas att det går bra med din misse iaf!!

//Henke

Inte för att jag vill strula till dina beslut och det har du nog redan funderat igenom men om det finns möjlighet att lämna bort honom till någon bekant för att skydda dina andra katter. Sedan göra en dubbel-koll hos annan vetrinär för att få dubbel bekräftelse alternativt andra teorier och i bästa fall ett konstaterande att det var något annat och som kunde botas. Jag vet ju inte hur dålig han är/verkar men jag har haft katter hela livet och har sett katter som verkar på väg ut - kommer igen och blir friska. För det vore ju synd om han blev *oskylldigt* dömd liksom.

Jag skulle gissa att veterinärer ser olika på saker ibland. Sammtidigt om katten lider mycket - är det ju aldrig fel att avliva.

/h

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back