Avlägsna färg från fälgarna!

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Halloj! Har sökt och läst lite tips på hur man ska avlägsna lacken från fälgarna men tänkte höra om det har dykt upp någe nytt mirakelmedel som kanske minskar arbetet en smula?

Tacksam för svar/ Per

Perskan skrev:
Halloj! Har sökt och läst lite tips på hur man ska avlägsna lacken från fälgarna men tänkte höra om det har dykt upp någe nytt mirakelmedel som kanske minskar arbetet en smula?

Tacksam för svar/ Per

Hagelgevär...? :D :D :D

CRC-gasket remover.
Spraya på låt, stå ett tag i rumstemperatur, skrapa bort färgen, finslipa.

Eller lämna in och få dom sand/glas-blästrade för någon hundring.

Wiseguy skrev:
CRC-gasket remover.
Spraya på låt, stå ett tag i rumstemperatur, skrapa bort färgen, finslipa.

Eller lämna in och få dom sand/glas-blästrade för någon hundring.

Observera att Gasket Remover INTE biter på pulverlack. Då är det sandpapper och elbow grease eller blästring som gäller.
Ett tips: spänn upp fälgen i en svarv när du slipar/polerar. Sparar mkt tid och svett.

DM skrev:
Observera att Gasket Remover INTE biter på pulverlack. Då är det sandpapper och elbow grease eller blästring som gäller.
Ett tips: spänn upp fälgen i en svarv när du slipar/polerar. Sparar mkt tid och svett.

Ja en svarv tillhör ju standardutrustningen hos de flesta hojåkare.. :rolleyes:

Har man en svarv är man nog förtrogen med dess möjliga användningsområden. Man sitter nog inte på golvet i skräddarställning och polerar med svarven på bänken bakom ryggen.

håller precis på med blästringen av mina fälgar nu. med en kass blästrare som sätter sig hela tiden så tar det en bra tid det med . och TRÅKIGT är det. men får väl hoppas att det blir bra i slutänden :3freak

Chronic skrev:
Ja en svarv tillhör ju standardutrustningen hos de flesta hojåkare.. :rolleyes:

Har man en svarv är man nog förtrogen med dess möjliga användningsområden. Man sitter nog inte på golvet i skräddarställning och polerar med svarven på bänken bakom ryggen.

Jag HAR ingen svarv, men jag letade upp en som jag fick LÅNA under en dag. Ursäkta mig för att jag försöker hjälpa till....

jag körde på taktiken : lång tid men billigt :tomten

glasblästring med en sån där "frihands-bläster" (inte i skåp :3freak) & sedan slipade jag så gott jag orkade med 180-240 papper (som man "stulit" från praktiken)

Perskan skrev:

Tacksam för svar/ Per

Resolut färgbort ! :tummenupp

löste upp pulverlacken på mina fälgar hur lätt som helst,kör
gärna med det i solen så går det ännu lättare.

/j

DM skrev:
Jag HAR ingen svarv, men jag letade upp en som jag fick LÅNA under en dag. Ursäkta mig för att jag försöker hjälpa till....

Men du kanske har en gammal tvättmaskin hemma i något hörn som du kan ta bort frontplåten på?? Sedan är det ju baar att spänna fast fälgen på trumman och sätta på ett tvätt program. :tummenupp ( Kunde inte låta bli)

vissa pulverlackerare har väll sådan bad som döm sänker ner fälgarna i (pluverlackade) så släpper lacken efter en stund?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025