Avlägsna anti-dive Gpz 600

• Thread starter Thread starter Jimmy
  • Start date Start date

Jimmy

Guest
Hej! Håller på att skruva på en Gpz 600 R -85 (A) och funderar på att ta bort anti-dive:n. Någon som har erfarenhet av detta? Blir skillnaden stor vid inbromsning? Hur "pluggade" du? Ska tilläggas att det inte är ett elektriskt anti-dive, utan hydraliskt och jag kan idag inte märka någon större skillnad i de olika tröghetslägena, den dyker likt förbannat. Systemet som sådant var ju ingen höjdare mht att det försvann...
/Jimmy

Fanns väl inga anti dive som var bra men åas inte många gafflar som blev bättre av att man demonterade det. Vill du tvunget demontera så plocka bort hydrualslangen och ersätt banjon med den blindplugg istället.

Sunkiga 80-tals gafflar brukar också må bra av ett oljebyte och genomgång....

Skillnaden är att gaffeln dyker helt utan antidykningssystemet, tror inte det är så väldigt stor skillnad om den dyker eller ej. Har elektroniskt antidykningssystem på min hoj, känns skumt men faktiskt också rätt trevligt vid en kraftig inbromsning att hojen inte dyker, enda problemet är om man bromsar där det är gropigt, då blir det stötigt :gnissla

Min personliga erfarenhet går emot ovanstående inlägg. Det gjorde rätt stor skillnad för känslan i bromshandtaget när jag kopplade bort anti-diven på min RD500. Fortfarande usel känsla med dagens mått mätt så det där med stoppies överlät jag för det mesta till RD350/TDR250-gänget, men jag var inte lika rädd för att låsa framhjulet utan förvarning i tid och otid.

Tack för svaren! Anledningen till att jag vill ha bort det är helt enkelt en pryl mindre som kan gå sönder. Vad gäller prestandan är det ingen rr-gti-super-turbo-ssr-maskin utan ska göra sitt jobb till och från jobbet. Nöjeskörning kräfva Italienskt:D
Nä, jag gör som du säger Boris JR och tar bort det. Tack än en gång! Ut i garaget igen...
F.ö. krävs det en tegelvägg framför hojjen innan jag ens kan tänka stoppie!:)

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard