Avhysa hyresgäst från lägenhet

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Träffade en ytlig kvinnlig bekant på festen ikväll.

Hon bor och jobbar i Stockholm men har kvar sin lägenhet här i staden. Grejjen är att hon har hyrt ut den i andrahand till tjej som är dålig på att betala hyran. Inga papper finns på att den här tjejen bor och hyr lägenheten i andrahand så inte ens bostadsbolaget vet om det.

Imorgon ska hon väck och är medveten om detta. Min kvinnliga bekant vill ha med mig dit när vi knackar på dörren, mest för stöd. Hon har bott där sen augusti 2011 så att åberopa besittningsrätt är högst tveksamt dessutom är hon är där utan tillstånd då bostadsbolaget aldrig gett henne tillstånd att bo där i andrahand vilket försätter min bekant i trubbel som kan bli av med förstahandskontraktet. Min bekant har gjort fel i den här situationen när hon aldrig ansökte om tillstånd till andrahandsuthyrning alltså.

Vad händer om tjejen i fråga vägra flytta på sig?
Kan man fysisk avhysa henne utan juridiska påföljder?
Om hon inte befinner sig i lägenheten när vi anländer, lär det smartaste vara att byta lås på dörren iaf. Brudar, hur tänker dom :rolleyes:

Försöka sköta det så snyggt som möjligt är väl tipset, är så gott som bara kronofogden som har rätt att avhysa/vräka men även de har vissa krav innan det är möjligt. Låsbyte (om motstridig) låter som det fiffigaste knepet och sedan bära ut ev tillhörigheter och hålla koll på dem tills personen i fråga är på plats. Även om den ytligt kvinnliga bekanta är ett klantarsel och försätter sig i denna situation så har hon fördelen med att det är hon som är hyresgäst och fröken slarver har troligtvis inget som styrker hennes rätt att vara i lägenheten.

Det gäller nog att sköta det här jäkligt snyggt om din vän inte vill riskera att få ögonen på sig från fastighetsägaren. Önskar hon hyra ut den vidare i andra hand på laglig grund lär hyresvärlden kunna neka det om det inte finns giltiga skäl för det. Sedan går det bara att hyra ut lägenheten en begränsad period om man t ex hänvisar till att man ska prova bo ihop i ett nytt förhållande för att nämna ett exempel. Hyresvärlden är inte tvungen att fortsätta gå med på det efter en tid. Vanligtvis ett år. Låter som din vän fortfarande bor på orten. Arbetar man eller studerar på annan ort gäller andra regler. Men då var hon oerhört klantig som försökte mygla på det här sättet.

Din ytligt kvinnliga bekanta tog en kalkylerad risk tror jag när hon hyrde ut lägenheten utan papper och utan att fråga hyresvärlden om lov. Hon kände säkert till att det inte kunde fortgå hur länge som helst, men ville behålla lägenheten på obestämd tid och ordnade så att en "inneboende" bor i den. Har hon egna möbler kvar i den eller hyrde hon ut den tom? Man har rätt att ha inneboende i sin lägenhet, men i det här fallet verkar det vara en rätt solklar uthyrning i andra hand. Det blir nog svårt att övertyga hyresvärlden om något annat om han får nys på situationen. Desto viktigare att ni sköter det här snyggt.

Ang besittningsrätt så kan det va en knepig sak. Minns inte om det är 6 eller 12 månader personen ska ha bott i bostaden, men utöver det så spelar det ingen roll hur människan kom att bo där. Teoretiskt sätt så skulle man kunna bryta sig in i en kåk som står tom och bor man bara där länge nog så kan man åberopa besittningsrätt. Tror det bästa är att kasta ut henne och byta lås. Finns inga papper kommer hon säkerligen få svårt att bevisa att hon bott där en längre stund.

Nu orkade jag inte läsa allt, men jag vill minnas att du uttryckt vänsterinfluerade åsikter i andra trådar här på forumet.
Man blir som man umgås.
Kanske kan dra ihop ett gäng reklejmare och stena skiten ur hyresgästen?

Om jag minns fel ber jag om ursäkt för mitt övertramp.

Få personen att flytta av egen vilja, pruta lite på densamma skuld om det krävs och lägg förlusten på bildningskontot.

Nu orkade jag inte läsa allt, men jag vill minnas att du uttryckt vänsterinfluerade åsikter i andra trådar här på forumet.
Man blir som man umgås.
Kanske kan dra ihop ett gäng reklejmare och stena skiten ur hyresgästen?

Om jag minns fel ber jag om ursäkt för mitt övertramp.
Det är en nog en reklejmare som bor där ju. Hon har ju ockuperat lägenheten för hon är vääärd en egen lägenhet, gärna på nån annans bekostnad. Tyvärr kan man inte avvisa reklejmare för dom blir jättelessna då och får vara i tidningen. Om hon inte är rekljemare utan händelsevis jobbar som polis är det en annan sak, fram med gatstenen ba.

Eftersom att hon inte pröjsar hyran eller kan bevisa att hon har kontrakt är det ju bara att avhysa henne md den mängd våld som krävs för att få ut henne? Det är ju inte hon som bor där.

Att ngn man träffat på en fest, omedelbart väljer ut den nye bekantskapen till ett sånt här uppdrag skulle iaf få mina varningsklockor att ringa.

Last edited:
Han vill få ligga, hon vill ha någon apa att avlasta en procentuell andel obehag på. Jag skulle låtit henne hantera sitt problem själv men då är jag inte så sugen på att ligga å andra sidan...

Innan man avhyser någon skall man ha väldigt torrt på fötterna.

Besittningsrätter och annat som tex oskälig hyra slår snabbt tillbaks på en själv.

Har själv en lägenhet i en del av huset som hyrts ut till diverse hyresgäster (i början i andra hand och senare under tidsbestämda perioder) Den står tom nu för att slippa all skit med drygt folk.

Och att bli av med folk har slutat i tingsrätten, har iofs gått vår väg men drygt är det.
Har man nu hyrt ut olovligt så kan det bli en jobbig väg att gå.

Nej, det vet jag, men det skulle kunna vara. Kan hon inte bevisa något är hon ju en person som man får avhysa?

Och om bevisningsbördan ligger på ditt bord då delvis, hur ska du då gå tillväga?
Det är inte så enkelt nej, jag har själv utnyttjat besittningsrätten till viss del när jag kom i obalans med vår förra hyresvärd som sålde huset vi hyrde lägenhet i.

Och om bevisningsbördan ligger på ditt bord då delvis, hur ska du då gå tillväga?
Det är inte så enkelt nej, jag har själv utnyttjat besittningsrätten till viss del när jag kom i obalans med vår förra hyresvärd som sålde huset vi hyrde lägenhet i.
Det vore isf jävligt dumt, iom att det är omöjligt att bevisa att något inte existerar. I det här fallet är det alltså omöjligt att bevisa att ett avtal inte existerar, pga att det helt enkelt är omöjligt att bevisa ickeexistens.
Men visst vet jag att borätt är ett jävla sumphål av rättigheter.

Innan man avhyser någon skall man ha väldigt torrt på fötterna.

Besittningsrätter och annat som tex oskälig hyra slår snabbt tillbaks på en själv.

Har själv en lägenhet i en del av huset som hyrts ut till diverse hyresgäster (i början i andra hand och senare under tidsbestämda perioder) Den står tom nu för att slippa all skit med drygt folk.

Och att bli av med folk har slutat i tingsrätten, har iofs gått vår väg men drygt är det.
Har man nu hyrt ut olovligt så kan det bli en jobbig väg att gå.

Det är inte helt enkelt att bli av med hyresgäster som missköter sig. Inte ens om de inte betalt hyran. Innan man fått dem avhysta kan skulden ha vuxit sig till flera månader. Att sedan få igen pengarna kan ta år via kronofogden. Jag förstår dig om du tycker att det inte är värt besväret. I synnerhet när du byggt om en del av villan till en lägenhet. Med reparationer, underhåll ser kalkylen inte så bra ut. Hyr ni ut till sommargäster? Det borde väl kunna vara rätt populärt och mindre strul.

Ang. besittningsskydd kan ni läsa här:

http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/

I sydsvenskan för ett par år sedan läste jag om en andrahandshyresgäst som fått besittningskydd i en hyres eller bostadsrätt. Minns inte detaljerna, men det blev ett helvete för alla parter. Om det rörde sig om en hyresrätt sades kontraktet upp av innehavaren till förstahandskontraktet, men det slutade inte där. Bostadsföretaget fick driva saken vidare för att få ut personen i fråga. Vilket inte var helt enkelt.

Ska ni hyra ut era bostäder i andra hand så se till att förhandla bort besittningsskyddet och skriv kontraktslängden så att det aldrig blir aktuellt att något sådant skulle kunna omfattas. Skriv istället ett nytt kontrakt när det första gått ut om ni ska fortsätta hyra ut till samma person.

Det är inte helt enkelt att bli av med hyresgäster som missköter sig. Inte ens om de inte betalt hyran. Innan man fått dem avhysta kan skulden ha vuxit sig till flera månader. Att sedan få igen pengarna kan ta år via kronofogden. Jag förstår dig om du tycker att det inte är värt besväret. I synnerhet när du byggt om en del av villan till en lägenhet. Med reparationer, underhåll ser kalkylen inte så bra ut. Hyr ni ut till sommargäster? Det borde väl kunna vara rätt populärt och mindre strul.

Ang. besittningsskydd kan ni läsa här:

http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/

I sydsvenskan för ett par år sedan läste jag om en andrahandshyresgäst som fått besittningskydd i en hyres eller bostadsrätt. Minns inte detaljerna, men det blev ett helvete för alla parter. Om det rörde sig om en hyresrätt sades kontraktet upp av innehavaren till förstahandskontraktet, men det slutade inte där. Bostadsföretaget fick driva saken vidare för att få ut personen i fråga. Vilket inte var helt enkelt.

Ska ni hyra ut era bostäder i andra hand så se till att förhandla bort besittningsskyddet och skriv kontraktslängden så att det aldrig blir aktuellt att något sådant skulle kunna omfattas. Skriv istället ett nytt kontrakt när det första gått ut om ni ska fortsätta hyra ut till samma person.

Hyrt ut till stinna Tyskar när andan fallit på.

Inget snack och mycket pilsner:yoparty

7-10k / vecka och massor av öl och grilla.

Men till kärnfrågan, hyra ut på kontrakt aldrig igen... Det finns inte bra folk faktiskt.

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...