Avgasystem på 125fighter

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Tjena
håller på att planera skolprojekts bygge av en 125cc fighter, men jag har en fundering, i och med upphöjning av bakre partiet, så kommer det inte se bra ut.
och då är frågan går det att förlänga trimpipan som går upp genom att kapa av fästet och bygga på två böjar och svettsa fast själva fästet och ljuddämparen längre upp närmre sadeln.
Vet att 2T ska ha sitt motstånd, men finns det någon effektförlustrisk osv?
är detta bara dumt, går det att göra på något annat sätt för att få det att se bättre ut?

hoppas på svar :Bugar
 
shoik skrev:
Tjena
håller på att planera skolprojekts bygge av en 125cc fighter, men jag har en fundering, i och med upphöjning av bakre partiet, så kommer det inte se bra ut.
och då är frågan går det att förlänga trimpipan som går upp genom att kapa av fästet och bygga på två böjar och svettsa fast själva fästet och ljuddämparen längre upp närmre sadeln.
Vet att 2T ska ha sitt motstånd, men finns det någon effektförlustrisk osv?
är detta bara dumt, går det att göra på något annat sätt för att få det att se bättre ut?

hoppas på svar :Bugar

Känsligt sånt där. Om du skall höja rumpan på hojen så kan du ju böja upp dämparen så att den går parallellt med rumpan på hojen. Då ändrar du inte systemets prestanda på något vis.

Det ska alltså vara lika avstånd mellan mina fina pilar när den är klar:)
 

Bifogat

  • 134340_ggl_s.jpg
    134340_ggl_s.jpg
    65.6 KB · Visningar: 76
Last edited:
Mito mannen skrev:
Känsligt sånt där. Om du skall höja rumpan på hojen så kan du ju böja upp dämparen så att den går parallellt med rumpan på hojen. Då ändrar du inte systemets prestanda på något vis.

Det ska alltså vara lika avstånd mellan mina fina pilar när den är klar:)

precis, det kommer ju att bli mer motstånd i och med att röret blir längre och får någon krok, någon som är bra på det här, vet ju att det ska finns 2T gurus på forumet vart e niii? :rolleyes:
 
Mottrycket är mycket riktigt viktigt, det bestämmer bl.a. tempen i pipan. För högt mottryck och din kolvtemp vid avgasporten höjs och haveriet ett faktum.

Men det behöver inte vara så dramatiskt heller, beror ju på vad du tänkt göra. Du kan ju också gå upp i stingerdiameter för att minska effekten av motståndet extra krökar och förlängning av stingern.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Mottrycket är mycket riktigt viktigt, det bestämmer bl.a. tempen i pipan. För högt mottryck och din kolvtemp vid avgasporten höjs och haveriet ett faktum.

Men det behöver inte vara så dramatiskt heller, beror ju på vad du tänkt göra. Du kan ju också gå upp i stingerdiameter för att minska effekten av motståndet extra krökar och förlängning av stingern.

/J

okej?
tackar för det, men vad är en stinger?
är det röret mellan expansionskammaren och ljuddämparen?
var och kollade på röret igår och såg att det går att tillverka ett rör från skratch och bara tillvärka ett fäste fär ljudämparen och montera efter expansionskammaren, sitter bara en insexbult där som man skruvar fast röret och ljuddämpare efter expansionskammaren. (jollymoto effektavg. system)
kan detta vara någon idé?
men om det blir fel så kommer ju motortempen att stiga eller hur?
så det är väll igentligen bara att bygga och hålla ett öga på temp. mätaren?



:Bugar
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top